هدف: آیندهپژوهی تحولات فضای جهانی و ملی مرتبط با گسترش هوش مصنوعی در حوزههای فرهنگ، علم، فناوری و آموزش
برگزارکننده: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
محورهای نشست:
هوش مصنوعی: چیستی و کاربردها
مطالعات بنیادین هوش مصنوعی
هوش مصنوعی و آینده علم، فناوری و آموزش
سیاستگذاری و حکمرانی هوش مصنوعی
دریافت اطلاعات تکمیلی: https://b۲n.ir/iscs-AI
عنوان برنامه | زمان |
تلاوت قرآن | ۸:۳۰ تا ۸:۳۵ |
گزارش علمی دبیر نشست/ آقای دکتر محمد حسینی مقدم | ۸:۳۵ تا ۸:۴۵ |
آقای دکتر رضا غلامی رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ، عنوان سخنرانی: مواجهه عقلانیت اسلامی با هوش مصنوعی (چکیده سخنرانی) | ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ |
نام و نام خانوادگی سخنران | عنوان سخنرانی | زمان |
آقای دکتر بهروز مینایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت دریافت فایل ارائه |
فلسفه هوش مصنوعی و وضعیت آن در ایران و جهان(چکیده سخنرانی) | ۹:۰۰ تا ۹:۲۵ |
آقای دکتر غلامعلی منتظر، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس | تطور هوش مصنوعی و سیاستگذاری پیشرفت آن در جهان(چکیده سخنرانی) | ۹:۲۵ تا ۹:۵۰ |
آقای دکتر بابک نجار اعرابی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دریافت فایل ارائه |
هوش مصنوعی و تغییر الگوی آموزشمحور به یادگیریمحور(چکیده سخنرانی) | ۹:۵۰ تا ۱۰:۱۵ |
پرسش و پاسخ ۱۰:۱۵ تا ۱۰:۳۰ |
نام و نام خانوادگی سخنران | عنوان سخنرانی | زمان |
آقای دکتر شاهین روحانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانشهای بنیادی و دانشگاه شریفدریافت فایل ارائه | هوش مصنوعی و عدالت(چکیده سخنرانی) | ۱۰:۳۰ تا ۱۰:۵۵ |
آقای دکتر علیرضا قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | هوش مصنوعی و مدلهای فرهنگی(چکیده سخنرانی) | ۱۰:۵۵ تا ۱۱:۲۰ |
آقای دکتر محمدامین قلمبر، پژوهشگر آیندهپژوهیدریافت فایل ارائه | انسان ۲۰۵۰ در سایه فناوریهای نوین(چکیده سخنرانی) | ۱۱:۲۰ تا ۱۱:۴۵ |
آقای دکتر مهدی خلیلی، پژوهشگر پژوهشگاه دانشهای بنیادی دریافت فایل ارائه |
فهم (نا)پذیری هوش مصنوعی و فضیلتمندی فردی و اجتماعی(چکیده سخنرانی) | ۱۱:۴۵ تا ۱۲:۱۰ |
پرسش و پاسخ۱۲:۱۰ تا ۱۲:۳۰ | ||
نماز و نهار ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰ |
نام و نام خانوادگی سخنران | عنوان سخنرانی | زمان |
خانم دکتر هستی صمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه ملبورن استرالیا دریافت فایل ارائه |
نقش یادگیری ماشین در تغییر روند دانشگاهها و آموزش عالی(چکیده سخنرانی) | ۱۳:۳۰تا ۱۳:۵۵ |
آقای دکتر محمد حسینی مقدم، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی دریافت فایل ارائه |
هوش مصنوعی و آیندهاندیشی نهاد علم در ایران(چکیده سخنرانی) | ۱۳:۵۵ تا ۱۴:۲۰ |
آقای دکتر آبتین حیدرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان دریافت فایل ارائه آقای دکتر مهدی باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دریافت فایل ارائه آقای دکتر امیر مختاری، عضو کارگروه فن آوری اطلاعات معاونت آموزشی وزارت بهداشت دریافت فایل ارائه |
نقش هوش مصنوعی در آینده آموزش پزشکی(چکیده سخنرانی) | ۱۴:۲۰ تا ۱۵:۱۰ |
پرسش و پاسخ ۱۵:۱۰ تا ۱۵:۳۰ |
نام و نام خانوادگی سخنران | عنوان سخنرانی | زمان |
آقای دکتر مسعود اسدپور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دریافت فایل ارائه |
ابزارهای پایش هوشمند فضای مجازی(چکیده سخنرانی) | ۱۵:۳۰ تا۱۵:۵۵ |
آقای دکتر رضا حافظی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور دریافت فایل ارائه |
الزامات حکمرانی هوش مصنوعی: مروری بر تجارب جهانی سیاستگذاری AI(چکیده سخنرانی) |
۱۵:۵۵ تا ۱۶:۲۰ |
آقای دکتر ساسان عظیمی، عضو هیئت علمی مدعو دانشگاه تهران دریافت فایل ارائه |
حکمروایی داده(چکیده سخنرانی) | ۱۶:۲۰ تا ۱۶:۴۵ |
آقای دکتر محمدرحیم عیوضی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد دریافت فایل ارائه |
هوش مصنوعی و منافع ملی(چکیده سخنرانی) | ۱۶:۴۵ تا ۱۷:۱۰ |
آقای دکتر مهدی جوانمردی، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر دریافت فایل ارائه |
هوش مصنوعی، انقلاب در حمل و نقل و صنعت(چکیده سخنرانی) |
۱۷:۱۰ تا ۱۷:۳۵ |
پرسش و پاسخ ۱۷:۳۵ تا ۱۸:۰۰ |
چکیده سخنرانی | |
آقای دکتر رضا غلامی رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی عنوان سخنرانی مواجهه عقلانیت اسلامی با هوش مصنوعی |
ظهور فناوری های جدید و تحول آفرین مانند هوش مصنوعی، جدای از آثار معتنابهی که در فرهنگ عمومی و سبک زندگی در پی دارد، می تواند پرسش ها، مسائل و حتی شبهاتی را نیز در اتمسفر تفکر اسلامی پدید آورد. در این سخنرانی، ضمن تبیین رابطه کلی اسلام و فناوری های نوظهور و رویکرد مثبتاندیش اندیشه اسلامی به فناوری های مفید، موضع عقلانیت اسلامی درباره کارکردهای فناوری هوش مصنوعی و نسبت آن با آموزه های اسلامی به ویژه در عرصه فطرت و روح مورد بررسی قرار خواهد گرفت. |
آقای دکتر بهروز مینایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان سخنرانی فلسفه هوش مصنوعی و وضعیت آن در ایران و جهان |
در این سخنرانی قرار است به پرسشهای ذیل پاسخ بدهیم: هوش مصنوعی چیست؟ زیرشاخههای دانشی هوش مصنوعی کدام است؟ هوش مصنوعی چه دستاوردهایی در جهان بشر داشته است؟ تاثیر هوش مصنوعی بر آینده مشاغل دنیا چگونه است؟ حوزههای راهبردی هوش مصنوعی در دنیا چیستند؟ منابع معتبر رتبهبندی هوش مصنوعی دنیا کدامند؟ چگونه کشورها از نگاه مختلف نظامهای رتبهبندی، رتبهبندی میشوند؟ رتبهبندی آمریکا، روسیه و چین در هوش مصنوعی و اهداف راهبردی و ماموریتهای اسناد راهبردی آنها مورد اشاره قرار میگیرد. سپس جایگاه ایران در رتبهبندی جهانی از نگاههای مختلف بررسی میشود. در انتهای بحث گردنه دشوار رسیدن ایران به جمع ده کشور برتر دنیا در هوش مصنوعی مورد ملاحظه واقع میشود. |
آقای دکتر غلامعلی منتظر عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان سخنرانی تطور هوش مصنوعی و سیاستگذاری پیشرفت آن در جهان |
هوش مصنوعی(هومص) در فرایندی همگرایانه میان دانش و فنّاوریهای نوپدید و حاصل از تلاقی فناوری اطلاعات، علوم رایانش، علوم شناختی، نروفیزیولوژی و روانشناسی شکلگرفته است و به یکی از ساحتهای رشد یابندۀ سریع و تأثیرگذار درسدۀ بیست ویکم تبدیل شده است به طوری که شواهد آیندهاندیشانه نشان میدهد که کلانروندهای ناشی از «هوشمندی هارمونیک» ، «فراگیری هوش مصنوعی» و «تجسمجویی هوش مصنوعی»، می تواند سالیانه ۵/۳ تا ۸/۵ تریلیون دلار ارزش افزودۀ اقتصادی در صنایع مختلف (از هوافضا و صنعت نفت وگاز تا سامانه های سلامت، کشاورزی، آموزش و خرده فروشی) ایجاد کند. تلاش این حوزه برای تلفیق ویژگیهای انسانی شامل:«یادگیری»،«اندیشیدن» و «رشد» و ایدهگرفتن از این سه عنصر زیستی برای طراحی سامانههایی هوشمند، راه پیشرفت این زمینه را در سدۀ جدید بسیار تابناک می نماید. به همین دلیل ظرف شش سال گذشته (از سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد)، شماری از کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت با شناخت تأثیر بلامنازع این فناوری بر بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی، در صدد تدوین برنامهای ملی برای توسعۀ همه جانبۀ هوش مصنوعی برآمده اند که حاصل آن ایجاد محیطی همافزا در بخشهای مختلف سیاستی، صنعتی، آموزشی، پژوهشی و نظارتی در این کشورها بوده است. در این سخنرانی تلاش می شود با بررسی سیر تطور هوشمصنوعی و تبیین مفاهیم اولیۀ آن، به بررسی تجربۀ ملّی چند کشور از جمله آلمان، چین، امارات متحدۀ عربی، اتحادیۀ اروپا و نیزتوصیههای یونسکو در سیاستگذاری ملی در حوزۀ هومص پرداخته شود و از رهگذراین تتبع، مهمترین وجوه سیاستی این عرصۀ نوظهور برای ایجاد چارچوبی مآلاندیشانه در کشور برای بهرهگیری از مزایای این فناوری مورد توجه قرارگیرد. |
آقای دکتر بابک نجار اعرابی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان سخنرانی هوش مصنوعی و تغییر الگوی آموزشمحور به یادگیریمحور |
همگام با تحول دیجیتال، توسعه هم افزای هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علوم شناختی، روش های محاسباتی و تحلیل کلان داده، بستر مناسبی برای تغییر نگرش ما به مسایل مهم و اساسی چون آموزش فراهم کرده است. در دنیایی که دانش و مهارت های حرفه ای حوزه های تخصصی با شتاب فزاینده ای تغییر می کنند، اغراق نیست ادعا کنیم که مهارت یادگیری مستمر از نان شب واجب تر است. در زیست بوم دیجیتال، به مدد ابزارها و رسانه های تعاملی برآمده از هوش مصنوعی، و دانش نوین یادگیری برآمده از علوم شناختی، پارادایم های نوین آموزش-یادگیری امکان پذیر شده است. در این سخنرانی به مباحثی چون تفاوت های فردی و آموزش شخصی سازی شده؛ یادگیری و یاددهی در شبکه ای از دانشجویان، استادان، دستیاران، منابع، مراجع و ابزارها؛ یادگیری حلقه بسته و ارزیابی مستمر؛ آموزش تقاضا محور و حرکت از یک حوزه تخصصی به حوزه ای دیگر با کمترین هزینه؛ و ترکیب مهارت های نرم و سخت در فرایند آموزش خواهیم پرداخت. |
آقای دکتر شاهین روحانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانشهای بنیادی و دانشگاه شریف عنوان سخنرانی هوش مصنوعی و عدالت |
سیستمهای هوش مصنوعی میتوانند بین کلاسهای جامعه تبعیض قائل شوند . سوگیری، یک مورد خاص از مشکل کلی بی عدالتی اجتماعی است. مشکل - به طور دقیق تر، در یک جنبه از آن: استفاده از متغیرهای میانی است. یک متغیر میانی یک ورودی است که به راحتی اندازه گیری می شود . متغیر میانی به جای یک متغیر ورودی مورد نظر که یا قابل مشاهده نیست، یا شاید بسیار برای اندازه گیری پرهزینه باشد.به عنوان مثال تبعیض نژادی در فناوری تشخیص چهره فیس بوک چهره سفید پوستان را بهتر از سیاه پوستان تشخیص می دهد. در این سخنرانی به بررسی دو مورد میپردازیم، یک اربیتراژ در بیمارستانها، دوم مدیریت یک لیست ایمیل. |
آقای دکتر علیرضا قائمی نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان سخنرانی هوش مصنوعی و مدلهای فرهنگی |
هوش مصنوعی یک فناوری ساده نیست. این فناوری در واقع تجسم تکنولوژیک فلسفهای خاص است که از زمان دکارت در غرب مطرح بوده و در قرن بیستم با ظهور فناوریهای دیجیتال و گسترش علوم شناختی متولد و رشد یافته است. این فناوری با فناوریهای دیگر از این جهت تفاوت دارد: (۱)بر آنها حاکمیت دارد و آنها را کنترل میکند. (۲)در تمام ابعاد زندگی انسان (زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و غیره) حضور دارد. (۳)قدرت هضم دیگر فناوریها را درون خود دارد. مدلهای فرهنگی مهمترین بحث انسانشناسی شناختی است که در ارتباط انسانشناسی با مباحث هوش مصنوعی و زبانشناسی شناختی پیدا شده است. مراد از «مدل فرهنگی» ساحت ذهنی فرهنگ است که در آن، فرهنگ به صورت طرحواره و چارچوب عمل میکند. مدلهای فرهنگی طرحوارههایی هستند که به نحوه اندیشیدن و رفتارها و نحوه فهم جهان و سبک زندگی بشر جهت میدهند. طرحواره دیدن مقولات فرهنگی بدین معنا است که فرهنگ خانه در ذهن آدمی دارد و به معرفت بشری ساختار میدهد. فرهنگ صرفاً با اشیاء پیرامونی بشر؛ از قبیلِ میز و صندلی و غیره، یکی نیست. فرهنگ در ابعاد معرفتی و غیرمعرفتی وجود آدمی تأثیر میگذارد. به دنیال این امر، توجه به شئون طرحوارهای و شاکلهای فرهنگ اهمیت فوق العادهای دارد. فرهنگ را نباید صرفاً مجموعهای از گزارهها و رفتارها تعریف کرد. فرهنگ در جان و تار و پود ذهن اعضای فرهنگ جای دارد. فناورهای مختلف از جهت ارتباط با فرهنگ مختلف هستند. برخی از آنها قدرت تغییر فرهنگ را در سطح پایین دارند و چندان در مدلهای فرهنگی تأثیر ندارند. برخی دیگر در تغییر مدلهای فرهنگی و ایجاد فرهنگ جدید در جامعه توانایی بالایی دارند. هوش مصنوعی با فناوریهای دیگر از این جهت تفاوت دارد که بالاترین قدرت را در تغییر فرهنگ و به وجود آوردن مدلهای فرهنگی جدید را دارد. این سخن بدین معنا است که در جوامع آینده هوش مصنوعی مهمترین مدلهای فرهنگی را پدید خواهد آورد و به مثابه طرحوارههایی عمل خواهد کرد که به نحوه اندیشیدن و نحوه فهم جهان و رفتارها و سبک زندگی بشر جهت خواهد داد. |
آقای دکتر محمدامین قلمبر پژوهشگر آیندهپژوهی عنوان سخنرانی انسان ۲۰۵۰ در سایه فناوریهای نوین |
روایتهای متفاوتی از زندگی انسان در افق ۲۰۵۰ تبیین شده است که در هر کدام یکی از پیشرانها اهمیت و اثر بیشتری دارد. برخی روایتها به اثرات فناوری، برخی به اثرات روابط سیاسی و اقتصادی و حتی برخی به اثرات تغییرات اقلیمی وزن بیشتری داده اند، و پیچیدگی تفکر در افق ۲۰۵۰ زمانی بیشتر نمایان میشود که به ترکیبی از اثر پیشرانهای متفاوت بنگریم. در این سخنرانی به روایتهای متفاوت از زندگی انسان در سایه تغییرات فناوریهای نوین خواهیم پرداخت و تبیین خواهیم کرد کدام فناوریها زیربنای تغییرات آینده خواهند بود.
پرسشهای کلیدی که پاسخ داده میشود از جمله مهمترین پرسشهایی که به آنها خواهیم پرداخت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
چگونه برای زندگی در افق ۲۰۵۰ خود را آماده کنیم؟
|
آقای دکتر مهدی خلیلی پژوهشگر پژوهشگاه دانشهای بنیادی عنوان سخنرانی فهم (نا)پذیری هوش مصنوعی و فضیلتمندی فردی و اجتماعی |
در سال های اخیر، فیلسوفان علم و اخلاقدانان فناوری توجه ویژه ای به هوش مصنوعی داشته اند. یکی از نگرانیهای آنها به این مربوط است که سیستمهای هوش مصنوعی که به تکنیکهای یادگیری ماشین در شبکههای عصبی وابسته اند، خروجیهایی تولید میکنند که حتی سازندگان آنها نمیدانند چرا الگوهای خاصی از یک مجموعه داده معین استخراج میشود. این سیستمهای هوش مصنوعی «غیر شفاف»، «غیرقابل فهم» یا «جعبههایی سیاه» هستند. پرسش اصلی این ارایه ناظر به دلالتهای اخلاقی و اجتماعی غیرقابل فهم بودن سیستمهای هوش مصنوعی است. در این ارائه، استدلال می کنم سیستم های هوش مصنوعی قابل فهم ضروری و مفید اند. استدلال من مبتنی بر این دیدگاه است که فناوری ذاتاً هنجاری است. یعنی برای اینکه یک سیستم عملکردی پایدار و قابل تکرار داشته باشد، به زمینه های اجتماعی و فنی خاصی نیاز دارد. سیستمهای هوش مصنوعی نوعی فناوری هستند، بنابراین آنها نیز ذاتاً هنجاری هستند. برای اینکه آنها به خوبی محقق شوند، شرایط اجتماعی و فنی ما باید به طور مناسب تغییر کند. بر این اساس، استدلال میکنم که فرآیندهای هوش مصنوعی غیرشفاف با شخصیتهای انسانی که نسبت به دلایل تصمیمگیریها و اقدامات بیتفاوتند هماهنگ اند. در نتیجه، حتی اگر سیستمهای هوش مصنوعی به عواقب غیراخلاقی منجر نشوند، متناسب با جامعهای اند که اعضای آن سؤالات اخلاقی و سیاسی نمیپرسند و نسبت به مسایل اجتماعی بیتفاوت اند که این برای یک جامعه، از نظر اخلاق فضیلت، مطلوب نیست. |
خانم دکتر هستی صمدی عضو هیئت علمی دانشگاه ملبورن استرالیا عنوان سخنرانی نقش یادگیری ماشین در تغییر روند دانشگاهها و آموزش عالی |
Role of machine learning in higher education
In this presentation we will briefly review the concept of Machine Learning. Then we explore some examples of using Machine Learning in higher education, and introduce the instances and models that can be used in each use case. The following is the list of questions we are trying to answer:
|
آقای دکتر محمد حسینی مقدم عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی عنوان سخنرانی هوش مصنوعی و آیندهاندیشی نهاد علم در ایران |
هوش مصنوعی نیروی هدایتگر انقلاب صنعتی چهارم است. پیشرفتهای این فناوری در قالب یکی از مهمترین کلان روندهای آینده در حال شکلیدهی به تغییرات جهان در ساحت های متفاوت از جمله علم و فرهنگ است. در این سخنرانی چگونگی تحول نهاد علم به کمک هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است. پرسشهایی که در این سخهرانی به آنها پاسخ داده خواهد شد عبارتند از: ستونهای تحول در هوش مصنوعی چیست؟ نقش هوش مصنوعی در متحول ساختن کارکردهای نهاد علم چگونه است؟ جامعه علمی در جهان و ایران در معرض کدامین سناریوها قرار دارند و قرار خواهند گرفت؟ امکانها و اولویتها جامعه ایران برای رویارویی با تغییرات آینده کدام است؟ |
آقای دکتر آبتین حیدرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان آقای مهدی آقا باقری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد آقای امیر مختاری عضو کارگروه فناوری اطلاعات معاونت آموزشی وزارت بهداشت عنوان سخنرانی نقش هوش مصنوعی در آینده آموزش پزشکی |
یکی از دغدغه های اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص پذیرش پزشک عمومی و سپس ادامه فعالیت دانش آموختگان در قالب طرح، سربازی و یا ادامه تحصیل است. تجربیات مرکز سنجش آموزش پزشکی در سالیان گذشته موید این مهم بوده است که اگر فرایندهای پذیرش و تعلیم و تربیت دوره پزشکی عمومی اصلاح شود کل فرایند بهینه خواهد شد. در این میان یکی از مواردی که بسیار میتواند نقش مهمی را ایفا کند بدون شک استفاده از هوش مصنوعی در حوزه آموزش است. اگر فرایند پذیرش به استناد سوابق تحصیلی بر اساس پروتوکل های هوش مصنوعی برنامه ریزی شود و کنکور فقط درصدی حداکثر ۳۰ درصد از سهم گزینش را در بر گیرد و بعد از پذیرش با استفاده از کارپوشه الکترونیک و فرایند تحلیل روند مسیر ۷ ساله یک پزشک عمومی به صورت مستمر رصد شود و در پایان بر اساس سند توانمندی ها تحلیل مسیر که در دسترس خود فراگیر نیز بوده است مشخص کننده ادامه راه باشد، سرمایه انسانی که یکی از مهم ترین اصول اقتصاد آموزش است مدیریت شده و کشور در راستای بهره وری گام برداشته است. این مهم بعد از پایلوت در دوره پزشکی عمومی برای سایر رشته های وزارت بهداشت نیز قابل تعمیم است. سوالات اصلی این سخنرانی عبارتند از: ۱. ریفورم فرایند پذیرش دانشجوی پزشکی بر اساس استفاده از هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟ ۲. فرایند trend analysis در دوره پزشکی عمومی بر اساس استفاده از هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟ ۳. برنامه درسی در عمل و مبتنی بر سند توانمندی ها در دوره پزشکی عمومی بر اساس استفاده از هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟ |
آقای دکتر مسعود اسدپور عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان سخنرانی ابزارهای پایش هوشمند فضای مجازی |
تحقیقات حوزه هوش مصنوعی وابستگی زیادی به داده هایی دارد که در اختیار الگوریتمهای یادگیری ماشینی قرار میگیرد. در این میان فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و پیام رسانها در زندگی روزمره و استفاده فراگیر کاربران از این ابزارها فرصت دسترسی به داده هایی فراهم کرده که به صورت public و با رضایت این کاربران در این بسترها منتشر شده و امکان آموزش الگوریتمهای مختلف یادگیری ماشینی را برای تهیه ابزارهای کاربردی همچون ترجمه ماشینی، تشخیص اشیاء در تصاویر، تبدیل گفتار به متن، توسعه دستیاران هوشمند و ... فراهم کرده است. در این ارائه سعی خواهد شد برخی از ابزارهای هوشمندی که در مراحل مختلف تحلیل شبکه ها و رسانه های اجتماعی فارسی زبان مورد استفاده قرار میگیرد تا اطلاعات ارزشمندی را به داده های خام این شبکه ها و رسانه ها اضافه نمایند معرفی گردد. این ابزارهای هوشمند با تکنیکهای مختلف هوش مصنوعی، لایه های جدیدی از اطلاعات و دانش به دادههای خام اضافه میکنند تا در مراحل بعد مورد استفاده تحلیلگران زمینههای مختلف اجتماعی، سیاسی امنیتی، تجاری، فناوری و ... کشور قرار گیرند. همزمان با معرفی، نمونه هایی از عملکرد این ابزارها بر روی دادههای واقعی این شبکه ها و رسانه ها به صورت دمو ارائه خواهد گردید. |
آقای دکتر رضا حافظی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عنوان سخنرانی الزامات حکمرانی هوش مصنوعی: مروری بر تجارب جهانی سیاستگذاری AI |
مطالعات نشان میدهند که علاوه بر کشورهای توسعهیافته، دنیای درحالتوسعه نیز سرمایهگذاریهای خود را حول فناوریهای اطلاعات و ارتباطات متمرکز ساختهاند. تغییرات زیاد، دوره کوتاه عمر فناوری و محصولات صنایع مربوطه ریسک سرمایهگذاری را افزایش داده است. بنابراین کشورها برای نیل به اهداف بلندمدت خود برنامههای جامع توسعه فناوری توسعه دادند. بعلاوه، نهادهای بینالمللی به ارائه گزارشهای دورهای و برونیابی روندهای موجود پرداختند. علاوه بر این موارد تأثیرات اجتماعی فناوری ICT غیرقابلانکار است تا آنجایی که دسترسی به خدمات باکیفیت در این حوزه بهطور مستقیم بر کیفیت زندگی شهروندان اثر دارد. یکی از روندها و وجوه کلیدی نفوذ ICT توسعه فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی است. در این میان آنچه از اهمیت ویژه برخوردار است میزان آمادگی نهادهای مختلف درگیر از نهادهای عمومی تا حاکمیتی و خصوصی است که غالباً مورد غفلت سیاستگذاران قرار میگیرد. در این ارائه به الزامات حکمرانی هوش مصنوعی خواهیم پرداخت و مروری نقادانه بر برخی تجارب و درس آموختهها در کشورهای پیشرو خواهیم داشت. |
آقای دکتر محمدرحیم عیوضی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد عنوان سخنرانی هوش مصنوعی و منافع ملی |
هوش مصنوعی یکی از فناوریهای پیچیدهای است که بنا دارد دنیا را متحول نماید. این فناوری برای نخستین بار در سال ۱۹۶۵ میلادی به عنوان یک دانش جدید در دنیا مطرح شد. فناوریای که فکر و عمل میکند. این نوع تفکر که ساخته دست بشر است سعی میکند از مدل تفکر انسان الگوبرداری کندپیشرفت سریع الگوریتمهای هوش مصنوعی، دولتهای مختلف را به تدوین برنامه جامع برای مواجهه با این فناوری وادار کرده است؛ به نحوی که گفته میشود تاکنون بیش از ۶۰ کشور از استراتژی خود برای توسعه و به کارگیری هوش مصنوعی رونمایی کرده اند. سوال اینجاست که این فناوری چه فرصتها و تهدیدهایی را به همراه دارد و چرا به سرعت بیشتر کشورهای دنیا در قبال توسعه سریع آن، اقدام به تهیه و تدوین استراتژیهای خود برای مواجهه با آینده این فناوری نمودهاند؟ لذا مسئله اصلی ما آن است که میبایست، درک درست و مناسبی از تصویر محتمل آینده هوش مصنوعی داشته باشیم به گونهای که بتوان فضای اطمینان بخش برای تصمیمسازی و سیاستگذاری در این حوزه برای کشور فراهم شود و منافع ملی ما در این خصوص تضمین گردد و از غافلگیری راهبردی در آینده جلوگیری شود. سوالات کلیدی مهم دیگر در این زمینه: ۱- روندهای آینده هوش مصنوعی در دنیا کدام است؟ ۲- توسعه هوش مصنوعی در جمهوری اسلامی چه فرصتهایی را برای منافع ما خلق خواهد کرد؟ ۳- عدم توجه و پاسخ مناسب به روند جهانی رشد و توسعه هوش مصنوعی، چه تهدیدهای سلبیای را برای ما در آینده به همراه خواهد داشت؟ ۴- در صورت ورود به حوزه هوش مصنوعی، چه تهدیدات ایجابیای در آینده برای ما محتمل خواهد بود؟ جایگاه فعلی ما در خصوص هوش مصنوعی (در حوزه تولید علم و حوزه استفاده عملی از هوش مصنوعی) در منطقه و دنیا کدام است و چه چشم انداز و جایگاهی برای آینده ج.ا.ا در این زمینه قابل طرح است؟ |
آقای دکتر ساسان عظیمی عضو هیئت علمی مدعو دانشگاه تهران عنوان سخنرانی حکمروایی داده |
ایده اصلی این ارائه، بهکارگیری هوشمصنوعی در حکمروایی است. بین واژههای حکمرانی و حکمروایی تفاوت قائل شده و در فضای پر چالش توسعه، به دنبال راهکاری هستیم که حکم صحیحتر را تشخیص داده و به اصلاح به این نتیجه برسیم که کدام حکم رواتر است. بنابراین نیازمند مدل کردن فضای مسئله و حل آن هستیم. از سوی دیگر، رشد جوامع امروزی در ابعاد بسیار متنوع و متفاوتی رخ داده و مسئلههای بسیار پیچیدهای را به دنبال دارد که به ناچار باید از توان پردازشی ماشین و هوش مصنوعی کمک گرفت. شواهدی بررسی خواهد شد که نشان میدهد در دنیای امروز بهجای استفاده صرف از رویکرد خبرگی یا سعی و خطا، از ابزارهای نوینی برای پاسخ به این مسائل استفاده میشود. در این ارائه، یک روش عملیاتی نیز بررسی خواهد شد. پرسشهایی که قرار است در این سخنرانی به آنها پاسخ داده شود: تفاوت حکمرانی و حکمروایی داده چیست؟ چگونه میتوان یک مسئله در حوزه سیاستگذاری را مدل نموده و سپس آنرا با استفاده از هوشمصنوعی حل کرد؟ آیا در دنیا، نمونههایی از حکمروایی بر اساس هوشمصنوعی وجود دارد؟ یک مثال برای حل یک مسئله حکمروایی بر اساس داده و هوشمصنوعی چیست؟ در این مثال مدلسازی و حل مسئله چگونه انجام میشود؟ |
آقای دکتر مهدی جوانمردی عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر عنوان سخنرانی هوش مصنوعی، انقلاب در حمل و نقل و صنعت |
هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری تحول آفرین، انقلابهای متعددی در زیست بشر ایجاد خواهد کرد. در این سخنرانی قصد داریم تا ضمن معرفی دو نمونه از انقلابهای ناشی از هوش مصنوعی در حوزههای حمل و نقل و صنعت، به شرح اثرات اقتصادی و اجتماعی هر یک بپردازیم. این دو انقلاب عبارتند از: خودروهای خودران و انقلاب صنعتی چهارم. پرسشهایی که قرار است در این سخنرانی به آنها پاسخ داده شود عبارتند از: بخش اول: انقلاب حمل و نقل با خودروهای خودران خودروی خودران چیست؟ اثرات اقتصادی ظهور خودروی خودران چه خواهد بود؟ اثرات اجتماعی/فرهنگی ناشی از خودروهای خودران چیست؟ بخش دوم: انقلاب صنعتی چهارم انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال چیست؟ اثرات اقتصادی ناشی از انقلاب صنعتی چهارم چه خواهد بود؟ اثرات اجتماعی ناشی از پیادهسازی انقلاب صنعتی چهارم چیست؟ |