EN fa

معرفی اداره امور پژوهشی

 | تاریخ ارسال: 1401/5/12 | 

اداره امور پژوهشی وظیفه ساماندهی و پیگیری کلیه فعالیت‌های پژوهشی در پژوهشگاه را برعهده دارد. همکاری با گروه‌های پژوهشی به منظور ارائه برنامه‌های پژوهشی، انجام امور اداری لازم برای ارائه طرح‌های پژوهشی به شورای پژوهشی، ابلاغ مصوبات شورای پژوهشی،پیگیری مراحل اجرایی و اداری طرح‌های پژوهشی مصوب ،تهیه گزارش عملکرد پژوهشی پژوهشگاه، اقدامات لازم برای ارتباطات با مؤسسات آموزشی و پژوهشی داخل و خارج کشور به منظور توسعه مناسبات پژوهشی و فرهنگی و تبادل دستاوردهای علمی و فرهنگی ،بررسی پرونده طرح‌‌های پژوهشی و اعمال نظارت لازم از حیث انجام تعهدات مجری و اعلام اختتام طرح ،فراهم آوردن تسهیلات لازم برای انجام مطالعات و پژوهش‌ها ،فراهم آوردن تسهیلات لازم برای شرکت اعضای هیئت علمی پژوهشگاه در همایش‌های داخل و خارج کشور، ایجاد زمینه مناسب و تسهیلات لازم برای گروه‌ها به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ علمی، تخصصی و پژوهشی به متقاضیان، همکاری برای برگزاری گردهمایی‌های علمی، فرهنگی و کارگاه‌های پژوهشی ،ایجاد امکانات برای استفاده اعضای هیئت علمی از فرصت‌های مطالعاتی،طبقه‌بندی و نگهداری سوابق مربوط به همایش و گردهمایی‌های علمی برگزار شده و تنظیم قراردادهای پژوهشی و خدمات پژوهشی از فعالیت‌هایی است که در این اداره انجام می شود. مشروح فعالیت‌های اداره خدمات پژوهشی به شرح زیر است:

 

پیگیری برای تدوین برنامه سال پژوهشگاه و تصویب آن

در ماه‌های پایانی هرسال این اداره با همکاری گروه‌های علمی پژوهشگاه اقدام به تدوین برنامه سال می‌نماید. ابتدا کلیه گروه‌ها برنامه خود را اعلام می نمایند؛ سپس این اداره برنامه‌ها در قالب مشخص برنامه سال پژوهشگاه تنظیم و در صورت نیاز، با همکاری گروه‌ها اقدام به اصلاح و تکمیل برنامه می‌نماید. برنامه پس از تأئید ریاست پژوهشگاه جهت تصویب به شورای پژوهشی ارجاع می‌شود. این برنامه درجلسات متعدد شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از اعمال اصلاحات مورنظر شورا و تأیید نهایی جهت اجرا در اختیار این اداره قرار می‌گیرد.

 

پیگیری برای تدوین اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه و اعلام آن از طریق فراخوان

اولین فراخوان رسمی اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه پس از نظرخواهی از محققان، اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران و دست اندرکاران آموزش عالی و همچنین مکاتبه با وزارتخانه‌های مختلف و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در سال ۸۵ تدوین و پس از تأئید شورای پژوهشی برای کلیه دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی، انجمن‌های علمی، صاحب نظران و محققان حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ارسال شد. در سال‌های بعد با گسترش فعالیت‌های پژوهشگاه این اولویت‌ها از طریق سایت پژوهشگاه و اداره خدمات پژوهشی دردسترس علاقه‌مندان گذاشته شد. در سال ۸۸ نیز به دلیل مشکل مالی پژوهشگاه اولویت‌ها به صورت فراخوان اعلام نشد.

 

دریافت طرحنامه‌های پژوهشی و کدگذاری آنها

طرحنامه‌ها به دو صورت طرحنامه اولیه و طرحنامه تفصیلی قابل دریافت است. در مواردی که موضوع پیشنهاد پژوهشی در فراخوان اولویت‌های پژوهشگاه قرار ندارد محقق اقدام به تکمیل طرحنامه اولیه می‌نماید تا در صورت تأئید موضوع درگروه مربوطه اقدام به ارسال طرحنامه تفصیلی کند.

 

هماهنگی با گروه‌های علمی جهت ارسال طرحنامه‌ها برای ارزیابی

ارزیابی طرحنامه‌های ارسالی بر عهده گروه‌های پژوهشی است. ارسال طرحنامه‌های دریافت شده جهت ارزیابی به گروه مربوطه از طریق این اداره صورت می‌گیرد.

 

هماهنگی با محققان و پاسخگویی به آنان

یکی دیگر از فعالیت‌های اصلی این اداره پاسخگویی به محققان در خصوص تکمیل و ارسال طرحنامه، نحوه و نتیجه ارزیابی، ابلاغ مصوبات شورای پژوهشی، چگونگی مراحل اداری و مالی قراردادها، تعهدات مندرج در قراردادها ، نحوه پرداخت و دیگر موارد مربوط است.

 

انجام اقدامات اداری برای تبدیل طرحنامه پژوهشی به طرح پژوهشی

طرحنامه پس از تائید در شورای پژوهشی جهت انعقاد قرارداد به این اداره ارجاع می شود. اداره خدمات پژوهشی پس از دریافت مشخصات مجری (یامجریان) اقدام به تنظیم پیش‌نویس قرارداد می‌نماید. در مواردی که دانشگاه، مؤسسه و یا انجمن علمی طرف قرارداد است، فرد معرفی شده به نمایندگی از آن واحد طرف قرارداد خواهد بود.کارشناسان اداره تلاش می‌نمایند تا کلیه مفاد قرارداد به روشنی برای طرف توضیح داده شود. قرارداد در چهار نسخه تنظیم می شود و پس از تائید متن قرارداد توسط این اداره و تامین اعتبار توسط مدیر محترم مالی، برای امضا برای مجری ارسال می شود. در مرحله بعد، قرارداد پس از امضای ریاست محترم پژوهشگاه به نمایندگی از پژوهشگاه ، ثبت و شماره می شود. از این پس این قرارداد به طور رسمی مبنای اجرای طرح پژوهشی خواهد بود.

 

هماهنگی و انجام پیگیری‌های لازم برای تشکیل جلسات شورای پژوهشی

جلسات شورای پژوهشی به طور معمول هر ماه یک بار و در موارد خاص دوبار در ماه تشکیل می شود. هماهنگی برای تشکیل جلسات شورای پژوهشی برعهده این اداره است.کارشناسان این اداره پس از تنظیم دستور جلسه و تأئید ریاست برای تشکیل جلسه شورا، اقدام به دعوت از اعضای شورا می‌نمایند.تمامی مستندات موردنیاز (اعم از طرحنامه‌های اصلاح شده، ارزیابی‌های انجام شده‌، صورتجلسه شورای گروه، مکاتبات محقق و…) تهیه و به تعداد اعضای شورا تکثیر می‌شود.در مواردی که تعداد طرحنامه‌ها قابل طرح در شورا زیاد باشد، به منظور آمادگی اعضا، از دو روز قبل طرحنامه‌ها در اختیار اعضا گذاشته می‌شود. به منظور تسهیل در اجرایی شدن مصوبات شورا، مدیر اداره خدمات پژوهشی نیز در جلسات شورا حضور دارد. تدوین صورتجلسات و ابلاغ مصوبات بر عهده اداره خدمات پژوهشی است.

 

پیگیری برای ارائه طرحنامه‌های تأیید شده به شورای پژوهشی

اقدامات لازم برای دریافت طرحنامه‌های اصلاح شده از گروه، تکمیل مستندات لازم (طرحنامه اصلاح شده، ارزیابی‌های انجام شده‌، صورتجلسه شورای گروه ،مکاتبات محقق و…) و دریافت تائید از ریاست پژوهشگاه جهت طرح در شورای پژوهشی برعهده این اداره می باشد.

 

ابلاغ مصوبات شورا و پیگیری برای نهایی شدن مصوبات

مصوبات شورای پژوهشی پس از امضای صورتجلسه توسط این اداره به صورت مکتوب به افراد ابلاغ می شود.پیگیری برای اجرای مصوبه نیزاز دیگر وظایف این اداره است.

 

قراردادها

از اصلی‌ترین فعالیت‌های اداره امور پژوهشی از بدو تأسیس تاکنون، انجام کلیه امور مربوط به قرارداد پژوهشی، قرارداد ارزیابی و نظارت، قرارداد ترجمه کتاب و مقاله، قرارداد برگزاری همایش و انعقاد کلیه قراردادهای مربوط به خدمات پژوهشی اعم از ویرایش محتوایی و علمی، دبیری فصلنامه، نقد کتاب، و همچنین قراردادهای همکاری علمی و مشاوره است.

 

پیگیری برای امضای تفاهم‌نامه‌ با دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات پژوهشی و انجمن‌های علمی

پیگیری برای مذاکره با دانشگاه ها، مراکز و موسسات پژوهشی و انجمن‌های علمی به منظور انجام همکاری‌های مشترک علمی‌، تدوین مفاد تفاهم‌نامه و اقدامات لازم برای اجرایی کردن آن پس از امضا از دیگر فعالیت‌هایی است که توسط این اداره انجام می‌شود.

 

تدوین آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های پژوهشی و پیگیری برای اجرا

از ابتدای تاسیس پژوهشگاه، پیگیری برای تدوین آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها بر عهده این اداره بوده است.کلیه این موارد چه آیین‌نامه‌هایی که توسط اداره تهیه شده است و چه آیین‌نامه‌هایی که فقط پیگیری تدوین آنها بر عهده اداره بوده است پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور اعضای هیئت علمی پژوهشگاه و تائید شورای پژوهشی نهایی شده است. –استخراج و تدوین آیین‌نامه دستورالعمل نحوه پرداخت حق‌الزحمه و تخصیص اعتبار ویژه پژوهشی – پیگیری برای تدوین آیین‌نامه تعرفه پروژه‌های تحقیقاتی، استخدامی اعضای هیئت علمی، شرح فعالیت اعضای هیئت علمی و استخدامی اعضای غیر هیئت علمی

 

تشکیل شورای قیمت‌گذاری طرح های پژوهشی، جلسات پیگیری گزارش عملکرد گروه‌ها و…

بر اساس مصوبه شورای پژوهشی و به منظور اعمال دقت کافی در تعیین بودجه طرح های تحقیقاتی مقرر شد بودجه طرح های پیشنهادی، بر اساس آئین نامه قیمت گذاری در شورایی با مدیریت اداره خدمات پژوهشی و با حضور معاون محترم و مدیر گروه مربوطه تشکیل و بودجه طرح تعیین شود. مسئولیت برگزاری این جلسات و پیگیری اداری برای نهایی شدن آن برعهده این اداره است. مصوبه این شورا به معنای تایید بودجه طرح و مبلغ قرارداد است.

 

تدوین گزارش عملکرد پژوهشگاه به صورت مستمر ماهانه ، سه ماهه، ششماهه و سالانه

از زمان تاسیس تاکنون اداره خدمات پژوهشی تدوین کلیه گزارش‌های مربوط به عملکرد پژوهشگاه را برعهده داشته است. این گزارش‌ها بر دو نوع است : ۱٫ گزارش‌های مستمر پژوهشگاه که شامل گزارش‌های ماهانه، سه ماهه، شش‌ماهه و سالانه است. ۲٫ گزارش‌های نوع دوم گزارش‌هایی هستند که به صورت موردی و در خصوص موضوع خاصی از طرف معاونت فرهنگی و یا دیگر معاونت‌های حوزه آموزش عالی، شورای انقلاب فرهنگی، دفتر ریاست جمهوری و … به پژوهشگاه ارجاع و این اداره اقدامات لازم برای تدوین گزارش و پاسخگویی را انجام می دهد. پیگیری، تهیه و تنظیم پرسشنامه سالانه ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی یکی دیگر از گزارش‌هایی است که این اداره به صورت مستمر و سالانه تدوین و در اختیار معاونت پژوهشی وزارت علوم قرار می دهد.

 

مستندسازی آثار علمی و پژوهشی

یکی دیگر از وظایف این اداره مستندسازی کلیه آثار علمی ـ پژوهشی اعم از گزارش نهایی طرح‌ها، مقالات و متون ترجمه شده، و دیگر اسناد و مدارک علمی جهت استفاده محققان است.

 

انجام اقدامات لازم برای شرکت اعضای علمی در کنفرانس های بین المللی

برای شرکت در کنفرانس‌های بین المللی، ابتدا اعضای هیئت علمی پژوهشگاه به صورت مکتوب تقاضای خود را مطرح و پس از تائید گروه و ارائه مستندات لازم به اداره خدمات پژوهشی جهت تائید به شورای پژوهشی ارجاع می‌شود. تائید شورای پژوهشی و ارائه اسناد مثبته پس از بازگشت به معنای تسویه مالی با ایشان است.

 

انجام اقدامات لازم برای شرکت فعال پژوهشگاه در نمایشگاه‌های دستاوردهای علمی- پژوهشی

به دلیل تسلط و مستندات موجود در اداره امور پژوهشی ،برگزاری کلیه نمایشگاه‌های که هدف از برگزاری آن معرفی آثار و فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه باشد، برعهده این اداره است. شرکت فعال پژوهشگاه در نمایشگاه سالانه هفته پژوهش از جمله این موارد است.

 

ارتباط مستقیم با اداره خدمات پژوهشی:

کارشناس: سرکار خانم سمیه اسمعلی‌زاده تلفن مستقیم: ۲۲۷۶۷۴۹۲ فکس دبیرخانه: ۲۲۵۷۰۷۲۲





CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1283 بار   |   دفعات چاپ: 120 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر