EN fa

کتابخانه تخصصی مؤسسه

 | تاریخ ارسال: 1401/3/9 | 
کتابخانه مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ با هدف پشتیبانی فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مؤسسه از طریق تأمین نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت علمی، کارشناسان و سایر کاربران و ارتقاء سطح علمی جامعه استفاده کننده فعالیت خود را در حوزه‌های تخصصی مؤسسه آغاز نمود. در حال حاضر فعالیت‌های کتابخانه شامل گزینش، فراهم‌آوری منابع و سازماندهی و دسترس‌پذیر کردن منابع بوده و در راستای اهداف بلندمدت کتابخانه برای نیل به مرجعیت و تبدیل‌شدن به یکی از مراکز تخصصی منابع علمی در حوزه‌های مطالعاتی مؤسسه حرکت نموده و آماده ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بر اساس آیین‌نامه می‌باشد.با شروع به کار کتابخانه مدیریت آن به اداره خدمات پژوهشی واگذار شد و خانم اسمعلی‌زاده مسئولیت کتابخانه را بر عهده داشتند. در حال حاضر کتابخانه مؤسسه زیر نظر معاونت پژوهشی و آموزشی اداره می‌گردد و از خرداد ماه ۱۳۹۰ آقای سیدعلی فاطمی مدیریت کتابخانه را برعهده دارند.

اهداف و وظایف
گردآوری منابع علمی و اشاعه اطلاعات در جهت تقویت و ارتقاء برنامه‌های پژوهشی و آموزشی در راستای اهداف و رسالت‌های مؤسسه، فراهم آوردن کردن منابع علمی چاپی و الکترونیکی مورد نیاز برنامه‌های پژوهشی و آموزشی مؤسسه، سازماندهی منابع به‌منظور تسهیل در امر دسترسی مراجعان، راهنمایی مراجعان برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیاز و ارائه خدمات مرجع، اعمال نظام‌های خودکار در امر کتابداری و اطلاع رسانی جهت تسریع در ذخیره و بازیابی اطلاعات و انجام امور مراجعین، برقراری ارتباط با مراکز مشابه در داخل و خارج کشور به‌منظور همکاری بین کتابخانه‌ای، فراهم کردن شرایط مناسب مطالعه و تحقیق، تقویت منابع مرجع و مواد غیرچاپی، معرفی منابع اطلاعاتی

خدمات
کتاب‌های موجود در کتابخانه بیشتر حول حوزه های ۶ گروه تخصصی مؤسسه؛ مطالعات فرهنگی، مطالعات اجتماعی، مطالعات آینده‌نگر، مطالعات زنان، مطالعات علم و فناوری و مطالعات ارتباطات و فضای مجازی است.
 در حال حاضر خدمات کتابخانه  مؤسسه شامل موارد زیر می‌باشد
 
ردیف نوع خدمات استفاده‌کنندگان توضیحات
۱ جستجوی و امانت منابع کتابخانه‌ای اعضای هیئت علمی و کارکنان مؤسسه امکان امانت کتاب و استفاده از طرح‌ها و رساله‌های دانشجویی در کتابخانه فراهم است.
۲ دسترسی به سامانه مقالات و نسخه‌های تمام متن الکترونیکی غیرفارسی از طریق پایگاه سمنتا
اعضای هیئت علمی مؤسسه دسترسی به بیش از ۹۵ درصد پایگاه‌های علمی روز دنیا، ایجاد حساب کاربری برای کاربران، مدیریت حساب افراد در میزان دانلود منابع
www.semanta.ir
۳ خرید هر ساله سفارشات اعضای علمی و هیأت علمی مؤسسه از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  1. تهیه بُن کارت خرید کتاب برای اعضای هیأت علمی و کارکنان
  2. امانت بین‌کتابخانه‌ای
  3. خرید کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه
۴ ارتباط و همکاری مؤثر  با کتابخانه‌ها و سایت‌های علمی مرتبط انعقاد تفاهم‌نامه جهت تبادل کتاب و امانت بین کتابخانه‌ای






















چشم انداز آینده
در راستای اهداف بلندمدت کتابخانه برای نیل به مرجعیت و تبدیل‌شدن به یکی از مراکز تخصصی منابع علمی در حوزه‌های مطالعاتی مؤسسه، موارد زیر در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد.
    ایجاد کتابخانه تخصصی دیجیتال و گویا
    فعال کردن و تأمین منابع دیجیتال متناسب با حوزه‌های مطالعاتی مؤسسه
    بازبینی در آیین نامه کتابخانه متناسب با نیازها و شرایط جدید
    تهیه نرم افزار نمایه
    قابلیت استفاده از نرم افزار MRP, SPSS, SAS و … در محیط کتابخانه
    اتصال به منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی بیرون از مؤسسه از طریق اینترنت (پایگاه‌های SID، CIVILICA، magiran  و… و طرح‌های غدیر، امین، دانشیار و دیگر موارد‌)
    افزایش منابع کتابخانه‌ای

شرایط عضویت و استفاده از کتابخانه
امکان امانت کتب تنها برای اعضای مؤسسه و استفاده از رساله‌ها و  طرح‌های پژوهشی صرفا در کتابخانه وجود دارد.
ساعت کار کتابخانه از شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۸-۱۶ است.
نشانی رایانامه:  libraryiscs.ac.ir
تلفن: ۲۲۵۷۰۶۶۶- ۰۲۱ / داخلی ۲۳۱

 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 67 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر