EN fa

اولویت‌ها و محورهای پژوهشی

 | تاریخ ارسال: 1401/5/12 | 

پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی  و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز تخصصی تحقیقات حوزه آموزش عالی، علم و فناوری در ایران است. این پژوهشگاه در نظر دارد با توجه به تحولات و تغییرات شتابان علم و آموزش عالی جهان و ایران و همچنین سویه‌های فرهنگی و اجتماعی این تحولات، برای شناسایی وضعیت موجود و تحلیل رخدادها علاوه ‌بر توان داخلی، از ظرفیت‌های جامعه علمی و محققان کشور نیز بهره گیرد. 

محورهای پژوهشی حائز اولویت
پژوهشگاه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲  

گروه  مطالعات اجتماعی

  1. مطالعه وضعیت  و محتوای رسانه‌های دانشجویی

  2. چشم‌­اندازهای فعالیت­ گروه­های دانشجویی در دانشگاه ایرانی

  3.  ارزیابی جنبه‌های اجتماعی نظام سنجش دانشجو در ایران

  4. تاریخ تحلیلی جنبش دانشجویی در ایران

  5. عدالت آموزشی در نظام آموزش عالی

  6. عوامل مؤثر در بازگشت دانشجوهای مهاجر


گروه مطالعات فرهنگی

  1. فرهنگ زیسته خوابگاهی و فضای مناسبات میان دانشجویان در خوابگاه
  2. تجربه نسلی استادان دانشگاه­های ایران
  3. تحلیل و ارزیابی کرسی­های آزاداندیشی در دانشگاه­ها
  4. مبلمان شهری در پردیس( Campus) و محوطه دانشگاه ایرانی
  5. تحولات تولید و مصرف فرهنگی دانشجویان کشور
  6. مطالعه سبک زندگی استادان و اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه­های کشورهای اسلامی
  7. تحولات فرهنگی سبک زندگی نخبگان علوم دینی در دانشگاه­های بعد از انقلاب
  8. پیامدهای فرهنگی-اجتماعی بازگشایی دانشگاه‌ها پس از دوران همه-گیری کووید ۱۹ در ایران
  9. بررسی نگرش دانشجویان به سبک زندگی استادان


گروه مطالعات زنان

  1. معنا و مبنای عدالت جنسیتی
  2. مطالعه تطبیقی تقاضای اجتماعی زنان در آموزش عالی و بازارهای کار در ایران
  3. توصیف  و ارزیابی روند تحول آموزش عالی ایران در حوزه زنان
  4. مسئولیت اجتماعی دانشگاه در مقابل مسائل بومی زنان 
  5. آموزش عالی زنان و استراتژی­های خروج از فقر
  6. نسبت رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها با علایق و فرصت‌های شغلی زنان
  7. رصد و تحلیل اشتغال زنان فارغ‌التحصیل شده در دانشگاه‌های دولتی طی دهه اخیر

گروه مطالعات آینده‌نگر

  1. آینده‌نگاری کلان‌روندها در آموزش عالی ایران
  2. چشم­اندازهای آموزش عالی دولتی در قرن بیست و یکم / در جهان امروز
  3. چشم­اندازها و الگوهای تعامل علمی دانشگاه اسلامی با دانش­های غیردینی
  4. فضای مجازی و آینده دانشگاه
  5. معادلات قدرت در آینده آموزش عالی


گروه مطالعات علم و فناوری

  1. آمایش آموزش عالی و سیاست­های منطقه­ای فناوری در ایران
  2. آمایش آموزش عالی و سیاست­های منطقه­ای علم  در ایران
  3. فناوری‌های فرهنگی؛ ماهیت، کارکردها،  آثار  و آینده
  4. تجاری­سازی استارت آپ­ها و ایده‌های دانشگاهی
  5. فناوری‌های بومی و آینده آموزش عالی ایران
  6. ارزیابی نقش و کارکرد آموزش­های علمی­- کاربردی و  فنی - حرفه‌ای در آموزش عالی ایران


گروه مطالعات رسانه و فضای مجازی

  1. دانشجویان و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی
  2. دانشگاه و متاورس
  3. تعامل انسان-رایانه در فعالیت­های دانشگاهی آنلاین


گروه مطالعات دانشگاه و تمدن نوین اسلامی

  1. تحلیل وضعیت کلاس درس معارف و انقلاب اسلامی و راهبردهای ارتقای کیفیت
  2. مختصات و لوازم شکل‌گیری دانشگاه تمدن ساز
  3. تاریخ دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی اسلامی در ایران معاصر
  4. مسئولیت و خدمات دانشگاه نسبت به زبان فارسی
  5. ارزیابی و نقد الگوی توسعه در دانشگاه
  6. دانشگاه در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای

گروه مطالعات علوم  انسانیِ اسلامی

  1. مواجهه دانشگاه ایرانی با علم دینی
  2. تحلیل اجتماعی علم دینی در آکادمی­‌های معاصر ایران
  3. بازخوانی تجربیات دانشگاه‌ها در تدوین و بازنگری برنامه درسی اسلامی در ایران
  4. تجربه‌ عملی علم دینی در جامعه
  5. مطالعه انتقادی وحدت حوزه و دانشگاه
  6. مختصات دانشگاه مطلوب برای علم دینی


گروه مطالعات حکمرانی آموزش عالی 

  1. بایسته‌های حکمرانی علمی در ایران
  2. نقد و بررسی علوم انسانی در نقشه جامع علمی کشور
  3. مطالعه رویکردها و چالش‌های کیفیت در موسسه­‌های پژوهشی
  4. بررسی الگوهای سیاستگذاری در دانشگاه­های نسل جدید
  5. مطالعه تطبیقی شیوه‌های ارتقای اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه­‌های برتر جهان





CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1496 بار   |   دفعات چاپ: 113 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر