پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز تخصصی تحقیقات حوزه آموزش عالی، علم و فناوری در ایران است. این پژوهشگاه در نظر دارد با توجه به تحولات و تغییرات شتابان علم و آموزش عالی جهان و ایران و همچنین سویههای فرهنگی و اجتماعی این تحولات، برای شناسایی وضعیت موجود و تحلیل رخدادها علاوه بر توان داخلی، از ظرفیتهای جامعه علمی و محققان کشور نیز بهره گیرد.
محورهای پژوهشی حائز اولویت پژوهشگاه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲
گروه مطالعات اجتماعی
-
مطالعه وضعیت و محتوای رسانههای دانشجویی
-
چشماندازهای فعالیت گروههای دانشجویی در دانشگاه ایرانی
-
ارزیابی جنبههای اجتماعی نظام سنجش دانشجو در ایران
-
تاریخ تحلیلی جنبش دانشجویی در ایران
-
عدالت آموزشی در نظام آموزش عالی
-
عوامل مؤثر در بازگشت دانشجوهای مهاجر
گروه مطالعات فرهنگی
- فرهنگ زیسته خوابگاهی و فضای مناسبات میان دانشجویان در خوابگاه
- تجربه نسلی استادان دانشگاههای ایران
- تحلیل و ارزیابی کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها
- مبلمان شهری در پردیس( Campus) و محوطه دانشگاه ایرانی
- تحولات تولید و مصرف فرهنگی دانشجویان کشور
- مطالعه سبک زندگی استادان و اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای کشورهای اسلامی
- تحولات فرهنگی سبک زندگی نخبگان علوم دینی در دانشگاههای بعد از انقلاب
- پیامدهای فرهنگی-اجتماعی بازگشایی دانشگاهها پس از دوران همه-گیری کووید ۱۹ در ایران
- بررسی نگرش دانشجویان به سبک زندگی استادان
گروه مطالعات زنان
- معنا و مبنای عدالت جنسیتی
- مطالعه تطبیقی تقاضای اجتماعی زنان در آموزش عالی و بازارهای کار در ایران
- توصیف و ارزیابی روند تحول آموزش عالی ایران در حوزه زنان
- مسئولیت اجتماعی دانشگاه در مقابل مسائل بومی زنان
- آموزش عالی زنان و استراتژیهای خروج از فقر
- نسبت رشتههای تحصیلی دانشگاهها با علایق و فرصتهای شغلی زنان
-
رصد و تحلیل اشتغال زنان فارغالتحصیل شده در دانشگاههای دولتی طی دهه اخیر
گروه مطالعات آیندهنگر
- آیندهنگاری کلانروندها در آموزش عالی ایران
- چشماندازهای آموزش عالی دولتی در قرن بیست و یکم / در جهان امروز
- چشماندازها و الگوهای تعامل علمی دانشگاه اسلامی با دانشهای غیردینی
- فضای مجازی و آینده دانشگاه
- معادلات قدرت در آینده آموزش عالی
گروه مطالعات علم و فناوری
- آمایش آموزش عالی و سیاستهای منطقهای فناوری در ایران
- آمایش آموزش عالی و سیاستهای منطقهای علم در ایران
- فناوریهای فرهنگی؛ ماهیت، کارکردها، آثار و آینده
- تجاریسازی استارت آپها و ایدههای دانشگاهی
- فناوریهای بومی و آینده آموزش عالی ایران
-
ارزیابی نقش و کارکرد آموزشهای علمی- کاربردی و فنی - حرفهای در آموزش عالی ایران
گروه مطالعات رسانه و فضای مجازی
- دانشجویان و شبکههای اجتماعی در فضای مجازی
- دانشگاه و متاورس
- تعامل انسان-رایانه در فعالیتهای دانشگاهی آنلاین
گروه مطالعات دانشگاه و تمدن نوین اسلامی
- تحلیل وضعیت کلاس درس معارف و انقلاب اسلامی و راهبردهای ارتقای کیفیت
- مختصات و لوازم شکلگیری دانشگاه تمدن ساز
- تاریخ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اسلامی در ایران معاصر
- مسئولیت و خدمات دانشگاه نسبت به زبان فارسی
- ارزیابی و نقد الگوی توسعه در دانشگاه
- دانشگاه در اندیشه آیتالله خامنهای
گروه مطالعات علوم انسانیِ اسلامی
- مواجهه دانشگاه ایرانی با علم دینی
- تحلیل اجتماعی علم دینی در آکادمیهای معاصر ایران
- بازخوانی تجربیات دانشگاهها در تدوین و بازنگری برنامه درسی اسلامی در ایران
- تجربه عملی علم دینی در جامعه
- مطالعه انتقادی وحدت حوزه و دانشگاه
- مختصات دانشگاه مطلوب برای علم دینی
گروه مطالعات حکمرانی آموزش عالی
- بایستههای حکمرانی علمی در ایران
- نقد و بررسی علوم انسانی در نقشه جامع علمی کشور
- مطالعه رویکردها و چالشهای کیفیت در موسسههای پژوهشی
- بررسی الگوهای سیاستگذاری در دانشگاههای نسل جدید
- مطالعه تطبیقی شیوههای ارتقای اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای برتر جهان
دفعات مشاهده: 2124 بار |
دفعات چاپ: 158 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر