EN fa

اندیشکده دانشگاه ایرانی

 | تاریخ ارسال: 1401/8/7 | 
   
اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی موقت
اندیشکده دانشگاه ایرانی
اولین اندیشکده آکادمیک ایران
وابسته به پژوهشگاه مطالعات فرهنگی،  اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مقدمه:‌
اندیشکده به مجموعه‌ای از مؤسسات سیاست‌پژوهی اطلاق می‌شود که در ناحیه میان سطح دانشگاه و دولت تاسیس می‌شود و بررسی، طرح و نقد سیاست‌گذارانه را مبتنی بر پژوهش‌ها و تحقیقات علمی انجام می‌دهد. ازاین‌جهت، از اندیشکده‌های تجاری (مشتری‌محور) و جانب‌دار (وابسته به جناح‌های سیاسی) و اتاق فکرهای دولتی (وابسته به سازمان‌های اداری) متمایز می‌شود. اندیشکده «دانشگاه ایرانی» اولین اندیشکده آکادمیک ایران است که با ویژگی‌های زیر از اندیشکده‌های موجود کشور ممتاز می‌شود :
  1. اولین اندیشکده دانشگاهی با محوریت اعضای هیئت‌علمی
  2. اولین اندیشکده دانشگاهی مبتنی بر علوم شناختی، انسانی و اجتماعی
  3. اولین اندیشکده دانشگاهی مبتنی بر روش‌شناسی سیاست‌پژوهیِ پژوهش‌پایه
  4. اولین اندیشکده دانشگاهی با هدف ابتنای سیاست‌گذاری بر سنت‌های غنی پژوهشی
این ویژگی‌ها این امکان را برای اندیشکده فراهم می‌سازد تا ضمن ایجاد پیوندی پویا و دوسویه میان پژوهش‌ها و فضای علمی مؤسسه با نیازها و مسائل سیاستی دولت و جامعه، بتواند به‌طور مستقل، متوازن و مبتنی بر گفتمان‌های علمی با همه مخاطبین پنج‌گانه اندیشکده‌ها: نهادهای سیاست‌گذاری، دستگاه‌های اجرایی، جامعه علمی، شبکه نخبگان اندیشکده‌ای و افکار عمومی؛ ارتباط، گفتگو و تعامل برقرار کند.
اندیشکده دانشگاه ایرانی؛ وابسته به مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از این پس در این سند برای اختصار از اندیشکده دانشگاه ایرانی به نام «اندیشکده» و از پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی  و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نام «پژوهشگاه» یاد می‌شود.

ماده (۱) اهداف:‌
۱- توسعه و گسترش پژوهش در زمینه توسعه مطالعات علم و فناوری؛
۲ـ زمینه‌سازی مناسب برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی مرتبط در چارچوب مبانی ارزشی انقلاب اسلامی؛
۳-ارتقاء پژوهش‌ها و فعالیت‌های اندیشکده؛
۴-زمینه‌سازی برای استفاده از پژوهش‌ها در فضای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری آموزش عالی؛
۵-آموزش برترین نوآوری‌های ایجاد شده در این زیست‌بوم به علاقه‌مندان و نخبگانی که دغدغه حل مسائل کلان و عمومی کشور را دارند.

ماده (۲) وظایف و اختیارات:‌
۱ـ بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی در زمینه توسعه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی؛  
۲ـ اجرای طرح‌های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای به‌منظور تحقق اهداف «اندیشکده»؛
 ۳ـ فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با فعالیت­های پژوهشی مرتبط؛
۴- همکاری پژوهشی با دانشگاه‌­ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی داخلی، خارجی و
بین‌المللی به‌منظور ارتقای کیفیت فعالیت­‌های پژوهشی در زمینه توسعه مطالعات جامعه‌محور و حکمرانی با رعایت قوانین و مقررات؛

۵- ارائه خدمات مشاوره‌ای به اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس نتایج فعالیت‌­های علمی و پژوهشی انجام‌شده در «اندیشکده»؛ 
۶- انتشار مجله، کتاب علمی، جزوه آموزشی، تولید نرم‌افزار و برنامه­‌های رایانه‌ای متناسب با اهداف «اندیشکده» طبق ضوابط و مقررات مربوط؛
۷- برگزاری همایش­‌های علمی و ارائه دستاوردهای پژوهشی در قالب کارگاه­‌های آموزشی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط؛
 تبصره: «اندیشکده» مجاز نیست دوره‌های آموزشی بلندمدت را که به اعطای مدرک تحصیلی منجر می‌شود ارائه کند.

ماده (۳) ساختار اصلی:
اندیشکده وابسته به پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد که در سه حوزه‌ راهبردی پژوهشی شامل «دانشگاه‌پژوهی»، «فرهنگ‌پژوهی» و «مطالعات علم و فناوری» را در بر می‌گیرد. ساختار اصلی اندیشکده «سیاست‌پژوهی» است که مشخصاً به سفارش یک کارفرما و معطوف به حل نیازهای علمی-راهبردی سازمان‌های دولتی و غیردولتی مختلف، متناسب با خواسته کارفرما و سطح آکادمیک سیاست‌پژوهی در اندیشکده تعریف می‌شود.


ماده (۴) ارکان و مدیریت اجرایی اندیشکده:
ارکان اندیشکده شامل:‌
۱-شورای سیاست‌گذاری
۲-رئیس اندیشکده
۳-شورای علمی اندیشکده
رئیس: اندیشکده دارای یک نفر «رئیس» است که در حکمی دوساله توسط ریاست پژوهشگاه انتخاب می‌گردد. رئیس اندیشکده مسئول تمامی وظایف و مأموریت‌های محوله اندیشکده اعم از علمی، ارتباطی، انتشاراتی و مالی است.
تبصره ۱:‌ رئیس اندیشکده در ساختار اداری معادل «مدیر پژوهشی» و برخوردار از تمامی حقوق، مزایا و مقررات مربوط به این ردیف اداری می‌باشد.
شورای علمی اندیشکده: این شورا مسئولیت بررسی و تأیید صلاحیت و اعتبار علمی و پژوهشی پروژه‌ها متناسب با اهداف موردنظر در قراردادها و نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌های اندیشکده را برعهده دارد. اعضای این شورا عبارت‌اند از: رئیس اندیشکده (به‌عنوان دبیر جلسه)، معاون پژوهشی پژوهشگاه، یک نفر نماینده از هریک از پژوهشکده‌های پژوهشگاه، یک نفر از اعضای هیئت‌علمی به نمایندگی از رئیس مؤسسه، یک نفر از اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه به نمایندگی از اعضای هیئت‌علمی، یک نفر مشاور بیرونی از فعالان اکوسیستم اندیشکده‌ای به پیشنهاد رئیس اندیشکده و تأیید شورا. شورای علمی در صورت لزوم به تشکیل کارگروه‌های تخصصی‌ برای رسیدگی به پروژه‌های سیاست‌پژوهی در حوزه‌های خاص اقدام خواهد کرد.
تبصره ۲: تمامی مصوبات شورای علمی اندیشکده می‌بایست به‌صورت درجی در مصوبات شورای پژوهشی پژوهشگاه آورده شود.
دبیر اجرایی: یک کارشناس تمام‌وقت به‌عنوان معاون رئیس که پیگیری امور مالی و اداری و قراردادها، رسیدگی و نظارت بر فرایند اجرایی پروژه‌ها و پرداختی‌ها، مکاتبات اداری، پیگیری تفاهم‌نامه‌ها، هماهنگی با بخش اداری پژوهشگاه و انجام وظایف روابط عمومی و رسانه‌ای اندیشکده را برعهده دارد. در صورت گسترش وظایف اجرایی امکان افزوده شدن نیروی انسانی به این بخش با درخواست رئیس اندیشکده و موافقت ریاست مؤسسه امکان‌پذیر است.

مدیریت اجرایی اندیشکده شامل:
۱-کارفرما
۲-مدیر پروژه
الف) کارفرما: که می‌تواند پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی  وزارت عتف یا سازمان‌های دولتی و غیردولتی بیرونی باشد.
ب) مدیر پروژه: یکی از اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت عتف و یا یکی از اعضای هیئت‌علمی بیرون از پژوهشگاه است که قرارداد وی توسط اندیشکده- به نمایندگی از پژوهشگاه - منعقد می‌شود و مسئولیت نهایی علمی و اجرایی کار را برعهده دارد.
تبصره ۱: انتخاب مدیر پروژه مطابق آیین‌نامه اجرایی اندیشکده که در بند ششم همین اساسنامه آمده است، انجام خواهد شد.
تیم مجری پروژه: پژوهشگرانی که به صلاحدید مدیر پروژه (بدون مداخله پژوهشگاه و اندیشکده) به همکاری دعوت می‌شوند و در انتها گواهی همکاری آن‌ها با مدیر پروژه توسط رئیس اندیشکده صادر خواهد شد.
تبصره ۲: تیم مجری پروژه می‌تواند به صلاحدید مدیر پروژه طی فراخوان یا اشکال دیگر انتخاب شود.
تبصره ۳: هرگونه پرداختی به تیم مجری پروژه برعهده مدیر پروژه است و ارتباطی با اندیشکده ندارد.
تبصره ۴: مسئولیت اجرا و اختتام تمامیت پروژه برعهده مدیر پروژه است و لذا وی به هیچ عنوان نمی‌تواند پروژه را دریافت و آن را به غیر واگذار کند.
خروجی‌های پروژه: متناسب با خواست کارفرما می‌تواند در قالب «کتابچه‌ تفصیلی پژوهش سیاستی»، «گزارش سیاستی»، «گزارش رسانه‌ای»، «سمینار تحقیقاتی-راهبردی»، «کتاب مجموعه مقالات تحقیقاتی-راهبردی»، «مجموعه مصاحبه‌های علمی-راهبردی»، «کارگاه آموزشی»، «مجموعه برنامه‌های رسانه‌ای» و موارد دیگر باشد.

ماده (۵) شورای سیاست‌گذاری:
۱-رئیس پژوهشگاه
۲-قائم‌مقام پژوهشگاه
۳-رئیس اندیشکده
۴- دو تن از اساتید به تعیین رئیس پژوهشگاه

ماده (۶) وظایف شورای سیاست‌گذاری:‌
۱- تعیین سیاست‌ها و خط‌مشی «اندیشکده»؛ 
۲- تدوین و تصویب آیین‌نامه داخلی هیئت مؤسس؛
۳- تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های پژوهشی بنا بر پیشنهاد شورای علمی اندیشکده؛
۴- پیشنهاد رئیس «اندیشکده» از میان واجدین شرایط به رئیس مؤسسه؛
۵- تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات «اندیشکده» و آیین‌نامه‌های لازم بنا به پیشنهاد رئیس «اندیشکده»؛ 
۶- تصویب مقررات به‌کارگیری و جذب کارکنان و پژوهشگران در «اندیشکده» و تعیین تعرفه حقوق و دستمزد و مزایای آنان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط بنا به پیشنهاد رئیس «اندیشکده»؛
۷- نظارت بر فعالیت­‌های پژوهشی «اندیشکده» برای تحقق اهداف مذکور در این اساسنامه؛
۸- پیشنهاد هرگونه تغییر در مواد اساسنامه «اندیشکده» به «هیئت امناء» برای تصویب؛  
۹- پیشنهاد انحلال «اندیشکده» (با رعایت مفاد ماده ۷) به هیئت امناء مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف.

ماده (۷) نحوه تشکیل و اداره جلسات هیئت مؤسس:‌
۱-جلسات شورای سیاست‌گذاری اندیشکده به دو صورت «عادی» به‌صورت ماهانه تشکیل می‌شود.
۲-دبیری شورای سیاست‌گذاری بر عهده رئیس اندیشکده است.
۳- مصوبات جلسات عادی با اکثریت آرای بیش از نصف آرای حاضر در جلسه رسمی، معتبر است.
۴- از مذاکرات و تصمیمات جلسات هیئت مؤسس صورت‌جلسه‌ای توسط منشی تنظیم می­‌گردد.
جلسات فوق‌العاده با پیشنهاد هر یک از اعضای هیئت مؤسس و یا پیشنهاد رئیس «اندیشکده»  به‌صورت فوق‌العاده به تعداد نامحدود در سال تشکیل می‌شود.

ماده (۸) منابع مالی اندیشکده:
۱-درآمدهای جاری و عمومی تحت پوشش پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی؛
۲- درآمدهای حاصل از اجرای طرح‌­های پژوهشی؛
۳- درآمدهای حاصل از ارائه خدمات پژوهشی و مشاوره‌ای؛
۴-کمک‌­ها و هدایای دریافتی از بخش خصوصی و عمومی.

ماده (۹) اقامتگاه اصلی اندیشکده:‌
محل استقرار ساختمان اداری اندیشکده در تهران و در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت عتف است.
تبصره (۱): اندیشکده نسبت به استقرار گروه‌های مجری پروژه‌ مسئولیتی ندارد.
تبصره (۲): در صورت درخواست «مدیر پروژه»، رئیس اندیشکده می‌تواند با هماهنگی ریاست پژوهشگاه مساعدت‌های لازم برای استقرار تیم مجری‌ پروژه‌ در محل‌های احتمالی مورد نظر پژوهشگاه(ساختمان‌های در اختیار پژوهشگاه، خانه اندیشه‌ورزان، کتابخانه ملّی و ...) را فراهم کند که هزینه‌های متبادره به عهده مدیر پروژه خواهد بود.

 
ماده۱۰- رئیس اندیشکده:
رئیس اندیشکده به پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری اندیشکده و با حکم رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی،اجتماعی و تمدنی  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت دو سال منصوب می­‌شود.
تبصره: پیشنهاد و انتصاب مجدد وی بلامانع است.

ماده (۱۱) وظایف و اختیارات رئیس «اندیشکده»
  1. برنامه‌ریزی برای «اندیشکده»، هدایت و اداره امور آن و نظارت بر حسن اجرای تمامی فعالیت­‌های آن در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مربوط با تأکید بر مبانی ارزشی انقلاب اسلامی؛
  2. نمایندگی قانونی «اندیشکده» در مراجع حقیقی و حقوقی؛
  3. پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلات «اندیشکده» و پیشنهاد آن به هیئت مؤسس برای تصویب؛
  4. صدور احکام مربوط به قراردادهای همکاری پژوهشگران و اعضای هیئت‌علمی و کارکنان «اندیشکده» در چارچوب قوانین و مقررات مربوط؛
  5. انتخاب و انتصاب معاونان، مشاوران و مسئولان «اندیشکده» بر اساس نمودار سازمانی و تشکیلات مصوب «اندیشکده» و عزل آنها پس از اخذ تائید رئیس پژوهشگاه؛
  6. تنظیم بودجه سالانه و تفصیلی «اندیشکده» و پیشنهاد تصویب آن به شورای سیاست‌گذاری پژوهشگاه؛
  7. تنظیم و پیشنهاد برنامه­‌های کوتاه ­مدت و بلندمدت و پیشنهاد تصویب آن به شورای سیاست‌گذاری پژوهشگاه؛
  8. ارسال صورت‌جلسه‌های «اندیشکده» به رئیس پژوهشگاه؛
  9. ارائه گزارش عملکرد سالانه «اندیشکده» به شورای سیاست‌گذاری؛
  10. پیشنهاد شیوه‌­نامه‌­های اجرایی آیین‌­نامه مالی و معاملاتی «اندیشکده» به شورای سیاست‌گذاری برای تصویب؛
  11. استیفای منافع و حفظ حقوق «اندیشکده» در مراجع قانونی (اعم از قضایی، اجرایی، اداری و...) به نمایندگی از «اندیشکده» شخصاً و یا به‌وسیله وکیل پژوهشگاه؛
  12. اجرای مصوبات شورای سیاست‌گذاری و شورای علمی «اندیشکده»
 تبصره: رئیس «اندیشکده» می‌تواند بخشی از وظایف و اختیارات اداری و مالی خود را با حفظ مسئولیت خویش، با تأیید هیئت­ مؤسس و رعایت مقررات مربوط، پس از تائید رئیس پژوهشگاه به معاون «اندیشکده» تفویض کند.
 
ماده (۱۲) ترکیب شورای علمی اندیشکده
۱- رئیس اندیشکده (رئیس شورا)؛
۲-دو تن از پژوهشگران و اعضای هیئت‌علمی به انتخاب هیئت مؤسس.
تبصره۱: یک‌تن از اعضای مذکور در ردیف ۲ از میان پژوهشگران و صاحب‌نظران خارج از اندیشکده با پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری و تائید رئیس پژوهشگاه انتخاب می‌گردد.
تبصره ۲: اعضای مذکور در ردیف ۲ با حکم رئیس پژوهشگاه برای مدت دو سال منصوب می­‌شوند و انتصاب مجدد آنان بلامانع است.

ماده ۱۳ـ جلسات شورای علمی اندیشکده
جلسه‌های شورای علمی اندیشکده به‌صورت مستمر و حداقل یک‌بار در ماه و با حضور دو سوم  اعضا، به‌شرط حضور رئیس «اندیشکده» رسمیت می‌یابد و تصمیم‌های آنان با رأی اکثریت نصف به‌علاوه یک کل اعضای شورا معتبر است.
تبصره: اداره جلسه­‌های شورا طبق آیین‌نامه داخلی شورا است.

ماده ۱۴- وظایف و اختیارات شورای علمی اندیشکده
  1. تنظیم آیین‌نامه داخلی شورای علمی؛
  2. تهیه برنامه­‌های علمی و پژوهشی «اندیشکده» در چارچوب اساسنامه، سیاست‌­ها و سایر ضوابط و مقررات مربوط؛ 
  3. پیشنهاد آیین­‌نامه‌­ها و شیوه‌­نامه­‌های پژوهشی به شورای سیاست‌گذاری؛
  4. بررسی و تصویب طرح‌­های پژوهشی «اندیشکده» و نظارت بر کیفیت و حسن اجرای آن‌ها؛
  5. بررسی و نظارت بر پیشرفت طرح‌­های پژوهشی طبق برنامه زمان‌بندی مصوب و در صورت لزوم تجدیدنظر و تصویب تغییرات آن‌ها؛
  6. تعیین داور یا هیئت داوران طرح‌­های پژوهشی خاتمه یافته که از سوی رئیس «اندیشکده» معرفی می‌­شوند؛
  7. ارزیابی نتایج فعالیت­‌های علمی و پژوهشی «اندیشکده»؛
  8. پیشنهاد تأسیس و انحلال گروه‌های پژوهشی به شورای سیاست‌گذاری اندیشکده؛
  9. برنامه‌ریزی برای ایجاد و تعمیق ارتباط علمی با سایر مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور برابر ضوابط و مقررات مربوط؛
  10. تصویب آیین‌نامه‌های تألیف و ترجمه کتاب و مقاله و نحوه انتشار نتایج فعالیت­‌های علمی و پژوهشی «اندیشکده»؛
  11. بررسی صلاحیت علمی متقاضیان عضویت در «اندیشکده» و اظهارنظر نسبت به آنان؛
  12. انجام سایر اموری که در چارچوب ضوابط و مقررات از سوی شورای سیاست‌گذاری و رئیس «اندیشکده» به شورا محول می‌شود.

ماده (۱۵) سایر موارد اجرایی
۱-حق‌الزحمه و فوق‌العاده مدیریت رئیس اندیشکده، دبیر اجرایی اندیشکده و حق‌الزحمه جلسات شورای علمی از محل درآمد و منابع مالی پژوهشگاه و اندیشکده پرداخت می‌گردد.
۲-هزینه‌های مربوط به پژوهش در باب ساختار اندیشکده‌های دانشگاهی و ایجاد شبکه تعاملی و ارتباطی جهت راه‌اندازی و تقویت این اندیشکده برعهده مؤسسه می‌باشد.
تبصره: تمامی هزینه‌های مصرفی و جاری اندیشکده برعهده پژوهشگاه می‌باشد.
۳-قرارداد تمام پروژه‌های سیاست‌پژوهی مربوط به اندیشکده، توسط شخصیت حقوقی پژوهشگاه و با معرفی رئیس اندیشکده به‌عنوان نماینده پژوهشگاه منعقد می‌گردد. در قراردادهای مربوط به جذب پروژ‌ه‌های کارفرمایی بیرونی، بالاسری پژوهشگاه- ۱۳ درصد مبلغ پروژه- متعلق به اندیشکده می‌باشد.
تبصره ۱: بالاسری اندیشکده برای پروژه‌های کارفرمایی بیرونی به حساب پژوهشگاه واریز خواهد شد امّا رئیس اندیشکده می‌تواند با تائید رئیس پژوهشگاه این مبالغ را در راستای توسعه اهداف اندیشکده و با ارائه گزارشی فصلی به شورای علمی اندیشکده، هزینه کند.
تبصره ۲: در راستای تشویق همکاران، آورندگان پروژه‌های کارفرمایی در صورتی که خود مایل به انجام آن پروژه نباشند، به تشخیص شورای علمی اندیشکده از سهمی معادل ۲۵ درصد تا ۴۰ درصد از بالاسری اندیشکده برخوردار خواهند شد.
۴-تعیین عنوان، طرحنامه، شخص مدیر و مفاد خروجی‌های پروژه بر عهده آورنده است، اما همه این موارد باید جهت اخذ صلاحیت علمی، به تأیید شورای علمی اندیشکده و شورای پژوهشی پژوهشگاه برسد.
۵-در انتخاب مدیر پروژه، اولویت با اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه است.
۶-با توجه به موافقت قبلی میان آورنده و کارفرما درباره طرحنامه مصوب، شورای علمی مجاز به تغییر عنوان پروژه، مدیر پروژه و مفاد خروجی پروژه مندرج طرحنامه، بدون جلب رضایت آورنده و کارفرما نیست و تنها وظیفه شورای علمی، تأیید یا ارائه پیشنهادهای علمی جهت ارتقای گزارش نهایی پروژه‌هایی است که ناظر و تأییدکننده نهایی، خودِ کارفرمای بیرونی است.
۷-امتیاز انجام پروژه و جذب اعتبار پژوهشی و تمامی حقوق مادی و معنوی انجام پروژه، حسب قرارداد منعقده متعلق به «مدیر پروژه» است.
۹-تصمیم درباره انتشار و یا عدم انتشار خروجی‌های نهایی پروژه در انتشارات پژوهشگاه نیازمند مصوبه شورای نشر پژوهشگاه است.
تبصره: انتشار خروجی‌های نهایی پروژه‌ها مقتضی درخواست کارفرما و مدیر پروژه و روشن شدن حقوق مادی و معنوی انتشار آن پروژه است.
۱۰-مسائل مربوط به بیمه و مالیات در قراردادها ذیل رویه‌های معمول قراردادهای بیرونی پژوهشگاه قرار دارد.
 ۱۱-آن دسته از تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین پژوهشگاه و سازمان‌های بیرونی که نام رئیس اندیشکده به‌عنوان نماینده پژوهشگاه قید شده باشد، در داخل اندیشکده و تحت اختیارات رئیس اندیشکده دنبال خواهد شد.
۱۲-اندیشکده می‌تواند از تمامی امکانات فیزیکی و انسانی پژوهشگاه با تائید رئیس پژوهشگاه استفاده کند.
تبصره: استفاده پروژه‌ها از امکانات پژوهشگاه خارج از وقت اداری، نیازمند هماهنگی با معاون پژوهشی پژوهشگاه است.
۱۳-اندیشکده می‌تواند به درخواست پژوهشگاه و اعضای هیئت‌علمی، نقشی فعال در تعریف و حمایت از «فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت اعضای هیئت‌علمی» ایفا کند.
۱۴-اندیشکده می‌تواند دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی‌ای متناسب با مأموریت‌های ذاتی خود برگزار نماید.

ماده (۱۶)- «اندیشکده» موظف است تحت نظارت هیئت منتخب، تمامی تعهدات خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک­ها، شهرداری‌­ها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی (اعم از اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و کارمندان) انجام دهد یا شورا یا سیاست‌گذاری با توافق صاحبان حق، تعهدات «اندیشکده» را رأساً بپذیرد.

ماده (۱۷)- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی‌ نشده است تابع ضوابط و مقررات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی ، اجتماعی و تمدنی و سایر مراجع ذی‌ربط است. 

ماده (۱۸)- هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه بر اساس پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری و تائید رئیس پژوهشگاه در هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی امکان‌پذیر است.

 
  
 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1702 بار   |   دفعات چاپ: 95 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر