EN fa

معرفی بخش انتشارات

 | تاریخ ارسال: 1401/2/29 | 

امروزه دانشگاه و نظام آموزشی عالی در اثر چرخش‌ها و تحولات فرهنگی و اجتماعی جوامع و همچنین نوآوری‌های بی‌پایان حوزه فناوری با مفاهیم تازه‌ای در مطالعات آموزش عالی و مسائل علم و فناوری مواجه گردیده است. در این بستر سیال جهانی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی بیش از گذشته مورد توجه واقع شده و در مسیر رویکردهای آینده‌‏نگرانه به آموزش عالی متوازن، اهمیتی محوری پیدا کرده­ است. در این میان، فهم چالش‌‏های پیش‏روی آموزش عالی و درک دامنه مطالبه و انتظار از آن با تکیه بر فهم و شناخت بایستۀ عوامل مؤثر درونی و بیرونی نظام دانش و دانشگاه، و رصد روندهای فعلی و آینده‏ تعاملات میان دانشگاه و محیط پیرامون آن، امری لازم است. در این راستا، مفاهیم و آموزه­‌های مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری می‌تواند راهبردهایی کارساز جهت ایجاد تعادل و تناسب میان کارویژه‌‏های دانشگاه با نظام انتظارات بیرونی اعم از دولت و جامعه و بازار و نهادهای اجتماعی ارائه کرد. برای این کار و همچنین بازکاوی شرایط کنونی تولید و ترویج دانش و ترسیم عقلانی و واقع‌­بینانه نسبت کارکردی دانشگاه با جامعه و آینده توسعه و تعالی کشور، باید از مطالعات و پژوهش­‌های هدفمند در خصوص نقش و کارکرد دانشگاه و ظرفیت­‌ها و توانمندی‌های آن، خاصه از علوم‌انسانی و اجتماعی و کاربست راهبردهای خردمندانه آن در عرصۀ سیاست‏گذاری و تصمیم‌گیری بهره جوییم. برای دستیابی به این اهداف، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۸۲ به‏‌عنوان نهاد مولد اندیشه و اتاق فکر وزارت عتف، با هدف بررسی و پژوهش در موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعۀ علمی و فرهنگی کشور و ایفای نقش واسط میان دانشگاه و جامعه، کوشش نموده تا سیاست‌های کاری خود را در مسیر انجام محورهای پژوهشی و مطالعاتی زیر و تولید و نشر متون و آثار مرتبط با حوزه‌­های موضوعی زیر را سامان و ارتقا دهد:

۱. پژوهش و بررسی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعۀ علمی و فناوری کشور؛
۲. مطالعه در حوزۀ سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی
۳. توسعه و تقویت کانون‌های تفکر در مسائل و مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و سیاست­‌های توسعۀ علمی؛
۴. تقویت مطالعات آینده‌نگری در مسائل اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها و شناخت نیازهای جدید آموزش عالی در این زمینه‌ها؛
۵. بسط و گسترش مطالعات میان‌رشته‌ای و روش‌های گسترش آن.

 

مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با توجه به ضرورت توجه به این اهداف و اولویت‌­ها، بر آن است تا در کنار برنامه‌‏ها و فعالیت‌های پژوهشی‌ و مطالعاتی و چاپ و نشر نتایج طرح­ها و تحقیقات علمی و پژوهشی انجام یافته خود، تألیف و ترجمه آثار علمی را نیز متناسب و مرتبط با زمینه‌های موضوعی فوق در دستور کار قرار دهد. بدیهی است سرمایه‌­گذاری علمی و معنوی مؤسسه برای توسعه و ارتقای دانش مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری و تأمین منابع فکری و علمی لازم برای سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی توسط محققان و مدیران این حوزه، نیازمند تولید و ترویج متون و منابع متعددی برای برداشتن گام‌های دقیق و استوار است. امید است آثار و انتشارات علمی پژوهشگاه بتواند به بهترین کیفیت در دسترس طیف متنوع مخاطبان از قبیل استادان و پژوهشگران اجتماع علمی و دانشگاهی و مدیران و کارشناسان و علاقه‌‏مندان مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری قرار گیرد و در ارتقای بایسته کارویژه‌‏های نظام آموزش عالی و افزایش اثرمندی علم در جامعۀ ایران به سهم خود نقشی سازنده داشته باشد.

پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی  و تمدنی در سال ۱۳۸۵ و در چارچوب سیاست‌های مصوب، فعالیت‌های انتشاراتی خود را آغاز کرد. مأموریت انتشارات، چاپ و نشر یافته‌ها و نتایج مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده در قالب‌های گوناگون و با صورتی آراسته و متناسب با ذائقه اندیشه‌ورز جامعه علمی ایران است.

*حاصل این تلاش‌ها از سال ۱۳۸۵ تاکنون، انتشار بیش از۴۹۰ عنوان کتاب تخصصی در حوزه آموزش عالی و تعداد قابل توجهی ویژه‌نامه، فصلنامه، بروشور و … در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی است.

 

  • اطلاعات تماس:
  • دفتر فروش: ۸۸۸۹۶۷۹۴
  • آدرس:
  • خیابان انقلاب- خیابان استاد نجات‌اللهی- کوچه سلمان پاک – پلاک ۹




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 3911 بار   |   دفعات چاپ: 270 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر