این مدیریت در چارچوب بندهای ۱۰ ماده ۱۱اساسنامه و بند ۱ ماده ۱۱ همچنین بر اساس سازمان جدید ابلاغی مؤسسه تأسیس شد. شروع کار این واحد با برگزاری اولین نشست هماندیشی آموزش معاونان فرهنگی دانشگاهها در تیرماه ۹۰ انجام و همزمان با برگزاری نشست مذکور مقدمات تأسیس این مدیریت با تهیه گزارشی از اهداف، وظایف و برنامههای ساختاری پیگیری و در نهایت با ارائه در شورای مدیران معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسمیت یافت. به دنبال آن تلاش شد در سه حوزه فعالیتهای آموزش پیگیری شود.
عمدهترین اهداف این مدیریت عبارتند از:۱) تقویت بخش آموزش در ساختار سازمانی مؤسسه ۲) افزایش سطوح آگاهیها و اطلاعات تخصصی کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی۳) تدوین و اجرای برنامههای آموزشی فرهنگی دانشگاهها جهت گسترش و تعمیق فرهنگ مطالعه خلاقیت و نوآوری در انجام کلیه فعالیتها۴) ارتقاء رتبه و درجات علمی مدیران و کارشناسان فرهنگی از طریق برگزاری دورههای کوتاهمدت و بلندمدت و تحصیلات تکمیلی۵) گسترش فعالیتهای آموزشی و پژوهشی از طریق تأسیس و راهاندازی دورههای تحصیلات تکمیلی و دکتری پژوهشی.
انجام نیازسنجی آموزشی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای کارشناسان، مدیران و معاونین فرهنگی دانشگاهها۲) ساماندهی آموزشهای همکاران غیر هیأت علمی و ایجاد بانک اطلاعات آموزش کارکنان مؤسسه ۳) کمک و تسهیل آموزشهای ضمن خدمت اعضای هیات علمی۴) همکاری با اعضای هیات علمی جهت برگزاری کارگاهها و همایشهای آموزشی۵) تهیه و ابلاغ دستورالعملهای آموزشی با هماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری۶) برنامهریزی آموزشی جهت دانشجویان مقطع دکتری پژوهشی۷) برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت علمی کاربردی ویژه کارشناسان و کارکنان مؤسسه ۸) برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت آزاد جهت عموم با اخذ شهریه۹) برگزاری دورههای آموزشی میان مدت۱۰) برگزاری دورههای کارشناسیارشد و دکتری (پس از اخذ مجوزهای قانونی)۱۱) تشکیل و برگزاری جلسات کمیته برنامهریزی آموزشی جهت تبادل نظر و تدوین شیوهنامهها و آئیننامههای آموزشی.
دورههای آموزشی میانمدت و کوتاهمدت:
هدف اصلی برنامههای آموزشی میانمدت و بلندمدت طراحی و تدوین و اجرای برخی دورههای آموزشی متناسب با نیازها و مطالبات معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور است. این دورههای آموزشی شامل کارشناسی ارشد و دکتری در رشتههای مورد نیاز با محوریت پژوهش میباشد. پذیرش در این دورهها با مجوز شورای گسترش آموزش عالی و از طریق آزمونهای سازمان سنجش و آموزش کشور خواهد بود. کارشناسیارشد و دکتری مدیریت فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی و مطالعات و برنامهریزی فرهنگی از جمله رشتههایی هستند که با تلفیق دو روش آموزشی – پژوهشی اقدامات لازم برای اخذ مجوزهای آنها انجام خواهد شد.
رشته ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی:
این مؤسسه از سال ۱۳۹۰ در سه رشته سیاستگذاری فرهنگی، جامعه شناسی فرهنگی و علوم سیاسی- اندیشه سیاسی، ۵۳ دانشجوی دکتری پژوهش محور را به شرح جدول شماره ۱ جذب کرده است.
رشته سیاستگذاری فرهنگی:
دوره دکتری سیاستگذاری فرهنگی مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های تحقیقی و علمی است با هدف؛ تربیت صاحبنظران و مدیرانی که با اندوخته مناسب از علوم اسلامی و دانش های مدیریت و فرهنگ در عرصه سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فرهنگی توانایی «فهم و تحلیل نظریه های موجود»، «نظریه پردازی» و «کاربردی ساختن نظریه ها در عرصه اجرا» را داشته باشند.برای ایجاد رویکرد علمی به حوزه فرهنگ و سیاستگذاری فرهنگی، تلاش در نهادینه سازی دانش مرتبط با «سیاستگذاری و مدیریت فرهنگی» امری اجتناب ناپذیر است. مهمترین ویژگی های این دانش نشان می دهد که با یک دانش بسیار وسیع، چند رشته ای، میان رشته ای و حتی مابعد رشته ای مواجه هستیم؛ دانشی که بومی است و نگاهی کاربردی به موضوعات دارد. هسته اصلی این دانش، بیش از آنکه تکنیکال و فنی باشد، مبتنی بر یک سیاست یا بینش است؛ با تخصص گرایی و زبان فنی مدیریت متفاوت است. یک نگاه شهودی کل نگر، جامع نگر و درونگرا دارد.
رشته جامعه شناسی فرهنگی:
جامعهشناسی فرهنگی از گرایش های پنج گانه دکتری علوم اجتماعی مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هدف آن تربیت متخصصانی است که با تسلط بر روش های کمی و کیفی، خصوصیات و مسائل فضای فرهنگی جامعه ایران را رصد کرده و از ان برای ارائه راهبرد در جهت حل مسائل فرهنگی استفاده می نمایند.تفاوت اصلی جامعه شناسی فرهنگی با سایر گرایش های علوم اجتماعی در تمرکز آن بر مسائل فرهنگی جامعه بوده و دروس ان نیز در جهت توانمند ساختن دانشجو برای درک و حل و فهم مسائل فرهنگی طراحی شده است، از جمله آن می توان از جامعه شناسی فرهنگی، جامعه شناسی دین، جامعه شناسی علم، جامعه شناسی هنر، جامعه شناسی تکنولوژی، جامعه شناسی معرفت و … نام برد.رشته اندیشه سیاسیدکتری اندیشه سیاسی، دوره ای از دوره های آموزش عالی کشور است که با اهداف شناخت و تجزیه و تحلیل اندیشه های سیاسی، ارائه نوآوری در مطالعات و پژوهش های حوزه سیاست در دانشگاه های کشور، گسترش مرزهای دانش در حوزه مطالعات سیاسی، فراهم کردن زمینه های لازم برای پژوهش های ژرفتر در حوزه تاملات سیاسی، تامین و تربیت نیروی انسانی متخصص برای مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور، پاسخگویی به رشد روزافزون علایق دانشجویان کشور برای ادامه تحصیل در رشته اندیشه سیاسی تدوین شده است.
جدول۱- رشته های دکتری و آمار دانشجویان دکتری مؤسسه
سال ورود | نوع پذیرش | سیاستگذاری فرهنگی | جامعه شناسی فرهنگی | اندیشه سیاسی | جمعکل ورودی |
۹۰ | روزانه | ۲ | – | – | ۱۱ که ۲ نفر دفاع کرده اند |
شبانه | ۳ | – | – | ||
بورسیه وزارت علوم | ۶ | – | – | ||
۹۱ | روزانه | ۳ | ۳ | ۳ | ۱۴ |
بورسیه وزارت علوم | ۲ | ۲ | – | ||
بورسیه سپاه | – | – | ۱ | ||
۹۲ | روزانه | ۳ | ۳ | ۲ | ۱۱ |
بورسیه وزارت علوم | ۲ | ۱ | – | ||
۹۳ | روزانه | ۳ | ۳ | ۳ | ۱۲ |
حوزه کاربرد | – | ۲ | – | ||
انتقال از خارج به داخل | – | – | ۱ | ||
جمع کل | ۲۴ | ۱۴ | ۱۰ | ۴۸ |
همچنین جدول ۲ اسامی و عناوین رساله های دانشجویان دکتری پژوهش محور مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی را به روشنی نشان می دهد.
جدول۲- عناوین رساله های دکتری
عنوان پایان نامه- طرحنامه | نام و نام خانوادگی | ردیف |
نقش و جایگاه آموزش عالی در کاهش خشونت و ترویج فرهنگ صلح. | زینب صدوقی | ۱ |
مدل سازی سیاستی تحول فرهنگی در دانشگاه با رویکرد بومی (اسلامی- ایرانی) . | علی جوادی جورتانی | ۲ |
راهبرد جمهوری اسلامی ایران در خصوص سازمان های مردم نهاد در افق ۱۴۰۴٫ | علیرضا رحیمی کیا | ۳ |
بررسی روند تغییرات نگرش نسل سوم انقلاب در زمینه مقبولیت نظام سیاسی،اعتماد سیاسی، پنداشت اثربخشی سیاسی و تغییر گروه های مرجع در دهه ۱۳۸۰و ارائه راهکارهای سیاستی برای ایجاد تغییرات نگرشی مطلوب. | علی قادری | ۴ |
ارزیابی سیاستگذاری توسعه علوم انسانی در عرصه فرهنگ در جمهوری اسلامی. | سمانه بایرامی خانشیر | ۵ |
مطالعه سبک زندگی فرهنگی دانشجویان با هدف ارائه الگوی مطلوب. | لیلا باقری | ۶ |
تحلیل گفتمان های تحول در وضعیت اجتماعی زنان در ۳ دهه اخیر با تأکید بر نهادهای سیاستگذاری در ایران. | عاطفه خادمی | ۷ |
نگاهی سیاستگذارانه به نقش و جایگاه آموزش عالی در دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. | مهدی طاهری | ۸ |
بایسته های سیاستگذاری فرهنگی در حوزه آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آینده پژوهی تمدنی انقلاب اسلامی. | سیدمجیدمطهری نژاد | ۹ |
الزامات تحول سبک زندگی ایرانیان در تحقق اهداف چشم انداز ایران ۱۴۰۴٫ | میثم صفائیان | ۱۰ |
« تحلیل ساز و کارهای چیرگی سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاهها و ارائه راهکارهای سیاستی؛ مطالعه موردی، دانشگاه تهران » | علیرضا محمدی | ۱۱ |
عوامل مؤثر بر تفوق اسلام سیاسی در فرایند باز تولید فرهنگ سیاسی در ایران معاصر (۱۳۶۵-۱۳۴۰) | جواد قربانی اتانی | ۱۲ |
ارزیابی سیاست ها و فعالیت های نهادهای فرهنگی در زمینه تربیت نامحسوس در دانشگاه های دولتی | مهدی مزینانی | ۱۳ |
تحلیل تطبیقی مفهوم حکومت مطلوب در آراء و اندیشه های سیاسی متفکران اسلام گرا؛ مطالعه موردی؛ کشورهای مصر، تونس و بحرین. | صادق زینالی | ۱۴ |
سنجش اندیشه سیاسی سنت گرایان معاصر و نتایج آن برای آموزش عالی. | مسعود اعتصامی | ۱۵ |
الگوی عمق بخشی خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری و اعتباربخشی نظری آن. | مهدی فیروزکوهی | ۱۶ |
بررسی سیر تحولات گفتمان «اسلامی شدن دانشگاه» در ایران بعد از انقلاب (۹۵-۵۷). | صادق آبسالان | ۱۷ |
تبیین فرایند تکامل هویت حرفه ای در بین دانشجویان دکتری علوم اجتماعی در ایران: ارائه و آزمون مدل. | قاسم جعفری | ۱۸ |
شناخت و ارزیابی بهره برداری از پژوهش های علوم اجتماعی در سیاست گذاری فرهنگی آموزش عالی در ایران و ارائه راه حل | امیر خالقیان | ۱۹ |
تحلیل پدیدار شناختی زیست جهان فرهنگی دانشجویان ایرانی. | مژگان خوشنام | ۲۰ |
سیر تحول مفهوم خانواده در ذهنیت دانشجوی ایرانی در سه دهه گذشته. | ماریا رحیمی | ۲۱ |
بین المللی شدن آموزش عالی ایران به مثابه سیاست فرهنگی. | محمد نیک بین | ۲۲ |
بررسی نقش و تأثیر عوامل و شاخص های فرهنگی بر قدرت رقابت و بهره وری کسب و کارهای کوچک و متوسط در ایران. | سید حسن هاشمیان فر | ۲۳ |
نسبت جهانی شدن فرهنگی و آموزش عالی در ایران (مطالعه تهدیدها و فرصت ها) | علیرضاصالحی | ۲۴ |
سیاستگذاری فرهنگی در ورزش؛ ایده ها و راهبردهایی برای سیاستگذاری فرهنگی ورزش دانشجویی در ایران | عباس قشمی میمند | ۲۵ |
سواد دانشگاهی؛ شناخت چالش ها و راهبردهای توسعه ی آن در آموزش عالی ایران. | علیرضاپیروزان | ۲۶ |
زمینه های فکری تحول در گرایشهای سیاسی دانشجویان در ایران ۹۲-۶۸٫ | احسان زاهدی کیا | ۲۷ |
تأثیر اندیشه فارابی بر اندیشه ابن میمون و پیامد آن بر اندیشه سیاسی و اجتماعی اشتراوس. | خالد شیخ الاسلامی | ۲۸ |
سنخ شناسی سبک های دینداری دانشجویان: مورد مطالعه دانشجویان دانشگاههای ایلام | بهروزسپیدنامه | ۲۹ |
بررسی زمینه های شناختی و فرهنگی همبستگی ملی و چگونگی ارتقای آن در میان دانشجویان بلوچ، کرد و ترکمن در دانشگاه های تهران. | سبحان محمودزاده رضایی | ۳۰ |
تبارشناسی جامعه شناسی حوزه عمومی دوره جمهوری اسلامی ایران | محمود اسماعیل نیا | ۳۱ |
فرایند جامعه پذیری دانشگاهی در بین دانشجویان دانشگاه های ایلام؛ مطالعه تطبیقی بین دانشگاهی. | امید محمدزاده | ۳۲ |
شبکه های اجتماعی و سبک زندگی: مطالعه موردی الگوی استفاده از شبکه های اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاههای تهران. | محمدصادق افراسیابی | ۳۳ |
هویت و فرهنگ: مطالعه موردی هویت شهری و فرهنگ شهری در تهران. | فاطمه اصلان زاده | ۳۴ |
چگونگی شکل گیری سوژه های سیاسی در دانشگاه (بررسی موردی: دانشگاه امیرکبیر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی علامه طباطبایی و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران). | حامد طاهری کیا | ۳۵ |
تحلیل سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بومی سازی علوم انسانی. | سردار فتوحی | ۳۶ |
سیاست های فرهنگی و شهری در حوزه بازار و مراکز خرید و پیامدهای آن در شهر تهران. | معصومه احمدی ملک کیان | ۳۷ |
تأثیر تحول هویت بر رابطه خود و دیگری در جنبش های دانشجویی ایران (۱۳۵۰-۱۳۴۰). | سیدمحسن موسوی زاده جزایری | ۳۸ |
ظرفیتهای هنجاری اندیشه سیاسی برای بازاندیشی جایگاه آموزش عالی مبتنی بر رویکرد توسعه انسانی. | الهام حبیبی | ۳۹ |
چگونگی تعلیم و تربیت در اندیشه سلفی های تکفیری | نوژن اعتضادالسلطنه | ۴۰ |
مجازی شدن و فرهنگ دانشگاهی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه های تهران) | فاطمه لولایی | ۴۱ |
تحلیل سیاست های آموزش عالی ایران (سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۶ ش) | سهیل توانا | ۴۲ |
تحلیل جایگاه موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در جامعه شناسی آکادمیک. | یاسر محمدخانی | ۴۳ |
بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر مشارکت اقتصادی زنان. | نریمان یوسفی | ۴۴ |
عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر رضایت سالمندان از خدمات رفاهی بازنشستگان (مطالعه موردی: شهرداری تهران) | مصطفی منتظرالمهدی | ۴۵ |
ارزیابی تطبیقی تأثیر آموزش عالی بر توسعه سیاسی در ایران و ترکیه. | مسعود شفیعی چافی | ۴۶ |
بررسی و واکاوی معانی ذهنی دانشجویان از تمدن غربی و ارائه الگوی مفهومی؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران. | رضا کاوند | ۴۷ |
سیاستگذاری تربیتی ارتباط عفیفانه در دانشگاهها با توجه به دریافت دانشجویان. | سیدعبدالرسول علم الهدی | ۴۸ |
شهریه دانشجویان دکتری سقف شهریه به استناد بند «ب» ماده «۲۰» قانون برنامه پنجم توسعه و بند «و» ماده «۷» قانون تشکیل هیات های امنا، میزان شهریه دکتری پذیرش آزاد به شرح جدول زیر برای اجرا از تاریخ ۰۱/۰۷/۹۴ به تصویب رسید.
ردیف | موضوع | میزان شهریه دوره تحصیلی |
۱ | دانشجویانی که به صورت انتقال از خارج پذیرش می شوند | ۷۰۰ میلیون ریال |
۲ | دانشجویان پذیرش آزاد (از طریق آزمون سراسری) | ۶۰۰ میلیون ریال |
شورای معین تحصیلات تکمیلی در بخش تحصیلات تکمیلی، شورای معین تحصیلات تکمیلی طراحی شده است. این شورا مهم ترین رکن تحصیلات تکمیلی بوده و عهده دار سیاستگذاری اجرایی و پیگیری روند امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.