EN fa

مشروح نشست «ایده پراگماتیسم در باب دانشگاه»

 | تاریخ ارسال: 1396/6/13 | 
دکتر خسرو باقری در هفتمین نشست از سلسه جلسات «فلسفه و دانشگاه» با موضوع «ایده پراگماتیسم در باب دانشگاه» سخنرانی کرد و گفت: دانشگاه پراگماتیستی، به‌عنوان نسل سومی از دانشگاه‌ها در مقابل دانشگاه هومبولتی و دانشگاه نیومنی انگلستان پدید آمد. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کردکه در مقابل دانشگاه هومبولتی برلین که بر بعد پژوهش تأکید داشت و دانشگاه مستقل آلمانی را در خدمت حکومت تعریف می‌کرد، دانشگاه آموزشی موردنظر نیومن با تأکید بر آموزش برای خود آموزش، از پژوهش و آموزش‌های معطوف به حرفه آموزس فاصله گرفت. باقری افزود: دانشگاه پراگماتیستی، با توجه به زمینه‌های کثرت‌گرایانه و نفی وحدت گرایی موردنظر آلمان‌ها و هرگونه اندیشه وحدت‌گرایانه در ایده‌الیسم آلمانی و غیره از یکسو و از سوی دیگر با تأکید بر مفهوم «سازگاری» که از داروینسم اخذ شده بود و همچنین پشت کردن به دوگانه نظری- عملی در فلسفه کلاسیک، به جای ریشه وحدت در واژه University، بر واژه کثرت تمرکز کرده و لذا مفهوم Multiversity را پیشنهاد داده‌اند. این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطر در پایان نشان کرد: در ایده پراگماتیستی دانشگاه که شکل دهنده عمده دانشگاه‌های آمریکایی است، هر دانشگاه و دانشکده و گروه علمی، متناسب با شرایط زمانی و مکانی و بر حسب موقعیت، اشکال متعددی از پیش بردن امور و حل مسائل و مشکلات را عرضه می‌دارند و تلاش می‌کنند متناظر با مفهوم «سازگاری»، حیات دانشگاه را بنحو سیال ترسیم کنند. در اینجا، دانش نه برای خود دانش و یا برای تحقیق و توسعه علم, بلکه بخاطر مسائل عمومی مردم و جامعه و در نسبت با آنها درنظر گرفته می‌شود و تعریف می‌گردد. این نشست دیروز 23 اردیبهشت 1396 در سالن اجتماعات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد و پس از سخنرانی، حاضران در جلسه نیز مطالبی را مطرح کردند.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 99 بار   |   دفعات چاپ: 54 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر