EN fa

فریده مشایخ در جلسه شورای اعضای هیئت علمی مؤسسه: باید روی یادگیری مداوم برای همه تاکید کرد که زیربنایش هم یادگیری سواد اطلاعاتی است

 | تاریخ ارسال: 1401/4/4 | 

به گزارش روابط عمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی نشست شورای اعضای هیئت علمی مؤسسه با حضور دکتر فریده مشایخ در تاریخ ۱ تیرماه ۱۴۰۱ در محل مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

دکتر فریده مشایخ در ابتدای این نشست توضیحاتی را درباره تحصیلات خود ارائه کرد و گفت: رشته من پداگوژی در دانشگاه  لوزان بود و در آن مباحثی از فلسفه، جامعه شناسی، آمار و ... که با حوزه تعلیم و تربیت مرتبط بود می‌خواندم.
مشایخ با بیان اینکه عصر دیجیتال از سال ۲۰۰۰ شروع شد و یادگیری به دست هوش مصنوعی سپرده شد افزود: برای یادگیرنده مداوم بودن که در سطح جهانی به یک مطالبه تبدیل شده است لازم است دانشگاه‌ها نقش خود را ایفا کنند. در این یادگیری مداوم زیربنایش عبور از یادگیری سطحی به عمقی است و یادگیری عمقی نیاز مند سواد اطلاعاتی رسانه است. صحبت من هم عبور از سواد آموزی به یادگیری عمقی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پداگوژی امروز وارد آموزش عالی شده و آثاری همچون یادگیری مجازی منتشر شده گفت: اما این انحصار طلبی هوش مصنوعی به یادگیری عمقی در چهارچوب یادگیری عمقی من کاربر و یادگیرنده مداوم مهم است. توانمند سازی یادگیرنده و کاربر و زن و ... به عنوان کاربر و شهروند را به عنوان محور قرار دهیم.  این گونه برای توانمند سازی کاربر روی یادگیری عمقی می‌رویم اما متاسفانه این دغدغه اغلب شما نیست.
او عنوان کرد: در این مسیر آنچه که مهم است این است که من به عنوان یادگیرنده چه در روستا باشم چه در شهر، برای توانمندسازی در عصر دیجیتال باید کار شود چون دیگر سواد آموزی مهم نیست بلکه سواد دیجیتال مهم است.
به گفته او، سواد اطلاعات و رسانه از ۲۰۱۲ به صحنه آمده و کشورهای با یادگیری الکترونیک ادامه دادند. چون امروز این یادگیری مورد نیاز است این در حالی است که درایران اگرچه روی سواد دیجیتال و رسانه‌ای تاکید می‌شود اما برای کسب این سواد  نیازمند عبور از یادگیری سطحی به عمقی هستیم. 
مشایخ گفت: یادگیری عمقی ما را درباره آنچه که شنیدیم، خواندیم و دیدیم کنجکاو می‌کند که در نهایت قادر به ارزیابی باشیم. وقتی صحبت از توانمندسازی یادگیرنده و دانشجو می‌کنیم این است که اگر دانشجویی علاقه ای به نوشتن پایان نامه ندارد، چون یادگیری عمقی نهادینه نشده است. ما ۱۳۰ میلیون موبایل داریم اما در دنیایی که ما را به هوش مصنوعی وصل می‌کند نمی‌توانیم سواد عمقی داشته باشیم. 
او با تاکید بر اینکه باید توجه به سواد عمقی را مد نظر قرار دهیم یادآور شد: آیا ما می‌توانیم برای نگاهی  نو و راهبردی و میان رشته ای به مفهوم یادگیری مداوم برای همه با تاکید بر سواد اطلاعاتی داشته باشیم و این را به عنوان یک مطالبه در نظر بگیریم.
به گفته این استاد دانشگاه، برای رشد تسلط به زبان مهم است و با خودش توسعه و تفاهم می‌آورد. ما نوآوری‌ها و تکوین مفهومی‌را وارد زبانمان نکردیم  و اساسا خیلی زمان می‌گذرد تا مثلا یادگیری مجازی وارد ادبیات ما می‌شود.
مشایخ گفت: پداگوژی از سقراط تا امروز در عرصه فناوری رشد پیدا کرده و تبدیل به علم شده یعنی زیربنای نظری دارد و وقتی من در کلاس درس می‌دهم باید بدانم که با کدام نظریه درسی یاد می‌دهم؟ از سوی دیگر الان علوم شناحتی با تصویربرداری از ذهن می‌خواهد معناسازی را بفهمد. 
او خطاب به مسئولان مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: آیا می‌توان  سندی مدون کرد که نگاه میان رشته ای و کاربردی به یادگیری مداوم با تاکید  بر سواد اطلاعاتی داشته باشد و سیر تحولی آن مدون شود؟
مشایخ در ادامه با اشاره به تجربه پداگوژی در روسیه عنوان کرد: این تجربه هم ثابت کرده که زبان نقش مهمی در پداگوژی دارد و ما هم نیازمند این هستیم که  بر نقش زبان در پداگوژی صحه بگذاریم. تکوین مفهومی می‌تواند در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی صورت بگیرد چون فرهنگ و اجتماع با زبان قوام می‌یابد. امروز حافظه جهانی یک مجموعه بی نظیری برای دوره‌های الکترونیک معلمان دارد که چگونه از حافظه جهانی مدد بگیرند. در این موضوع مطرح می‌شود که چگونه الان که کلاس‌ها انلاین است می‌توان از حافظه جهانی مانند شاهنامه، سقراط و ... برای یادگیری مجازی و مفهوم سازی آن بهره گرفت.
او در پایان گفت: من روی یادگیری مداوم برای همه تاکید می‌کنم که زیربنایش هم یادگیری سواد اطلاعاتی است.
  




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 191 بار   |   دفعات چاپ: 46 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر