دسته بندی موضوعی مطالب |
جستجوی پیشرفته |
تعداد کل مطالب: 44 |
تعداد کل بازدید های مطالب: 19,857 |
|
|
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ -
راهنمای بالینی بازیدرمانی
کتاب «راهنمای بالینی بازیدرمانی» اثر دکتر آنتونی ام.بین، یک راهنمای جامع و جذاب است که راهکارهایی نوآورانه و راهبردهایی پیشرفته برای کار با جوانان و بزرگسالان علاقهمند به بازیهای رایانهای ارائه میدهد. این کتاب به بررسی چگونگی استفاه از بازیهای ویدیویی به عنوان ابزاریدرمانی، اهمیت آن در بهبود سلامت روانی و ارتقاء ارتباطات میان مشاور و مشاورهگیران میپردازد.
|
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ -
مفاهیم و گزاره های علوم انسانی با نگاه تحولی
کتاب «مفاهیم و گزاره های علوم انسانی با نگاه تحولی» تقریری از دستاوردهای نزدیک به یک دهه از گروهی از اساتید رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز و برخی از اندیشمندان دیگر است که از طریق مباحثه علمی، با روششناختی و تأمل در منابع علمی و دینی به دست آمده است.
|
چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ -
فراز و فرود کیفیت آموزش عالی در ایران
«تشخیص» وضعیت کیفیت آموزش های دانشگاهی با توسل به عدد و رقم نه تنها نمی تواند به روشنگری در مورد آن بیانجامد بلکه تصویر ایستایی از پویایی آن ارایه می دهد و به شکاف بین تصمیمات مدیریتی با واقعیت ها دامن می زند. برای برون رفت از این معضل لازم است ذهنیتی که روش های کمی نگر و کاهنده را در مدیریت سیستمهای پیچیده دانشگاهی مستقر کرده است تغییر کند و ذهنیت کاهنده و ساده نگر با آن چه اندیشه ی پیچیده نامیده می شود جایگزین گردد.
|
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ -
فارابی و اندیشههای او
آنچه در این مجموعه آمده است، بخشی از سخنرانیهای کنگره اسفندماه ۱۴۰۱ و مارس ۲۰۲۳ است. علاوهبر آن سخنرانیها، چند مقاله دیگر که فرصت ارائه را بدست نیاوردند نیز به جمع مقالات این مجموعه اضافه شده است.
|
دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ -
علم در عمل
در جهان معرفت، میان اصناف معرفت همواره تعامل و رابطه وجود داشته و این تعامل در دوران معاصر بیشازپیش فزونی یافته است. یکی از علل این امر، آگاهی این کتاب با جذابیت و شوخطبعی قابلتوجهاش، شرحی از علم به مثابه شبکههای پویا و ترکیبپذیر ارائه میکند. موردکاویهای کوتاه زیاد این کتاب سرزندگی خاصی به متن دادهاند، و این کتاب به عنوان راهنمایی برای تفکر علمی بسیار خوب عمل میکند.
|
دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ -
امپریالیسم علمی
در جهان معرفت، میان اصناف معرفت همواره تعامل و رابطه وجود داشته و این تعامل در دوران معاصر بیشازپیش فزونی یافته است. یکی از علل این امر، آگاهی جامعۀ علمی درباب تودرتوبودن و چندلایه و چندوجهیبودن واقعیتها و پدیدههای پیرامون است. دراینبین، واقعیتها و پدیدههای اجتماعی، از پیچیدگی و وجوه متعدد و متکثرتری برخوردار بودهاند و همین مطلب، تعامل و بدهبستان میان اصناف معرفت را ضرورتی بیشتر بخشیده است.
|
دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ -
پیدا و پنهان نوآوری اجتماعی
نوآوری اجتماعی مفهوم و موقعیت (تجربه) جدیدی است که بیش از دو دهه از جعل مفهومی آن نمیگذرد. این مفهوم و تجربه در کشورهای مختلف امکان بکارگیری داشته و هرکدام بر مبنای ساختار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی که دارند بر موضوع خاصی، متمرکز می شوند.
|
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ -
رسالههای دکتری در علوم انسانی
این پژوهش حاصل نشست تخصصیِ «سیاستپژوهی درباب رسالههای دکتری در علوم انسانی» است که به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی و اندیشکدۀ دانشگاه ایرانی، با حضور اساتید و پژوهشگران، در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شد.
|
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ -
سیاستپژوهی اشتغال فارغالتحصیلان علوم انسانی
اشتغال و برخورداری از شغل مناسب و متناسب مسئلهای جدی در حوزۀ اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی محسوب میشود. نابهسامانی در حوزۀ اشتغال، علاوهبر تبعات اقتصادی، آثار فرهنگی و روانی نیز به همراه خواهد داشت.
|
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ -
مفهومسازی دانشگاه دیجیتال
کتاب مفهومسازی دانشگاه دیجیتال به شکلی کلنگرانه و انتقادی انواع گوناگونی از نگرانیهای بهحقی را که به سواد اطلاعاتی و برنامه آموزشی گره خورده است میسنجد و مضمونهایی از قبیل قابلیت دیجیتال، عاملیت اجتماعی و شخصبودگی را به مثابه ابعاد کلیدی دانشگاه دیجیتال، که به عدالت اجتماعی متعهد است، مورد ملاحظه قرار میدهد
|
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ -
بیست پرسش درباره علم دینی
علم دینی بهطورعام و علوم اجتماعی اسلامی بهطورخاص، مفاهیم نوینی هستند که کاربرد آن در دوران معاصر به پنج دهۀ اخیر بازمی¬گردد و استفاده از این مفاهیم، مربوط به سومین مقطع از مقاطع مواجهۀ جهان اسلام با جهان مدرن است.
|
|
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ -
از علم و دین تا رویکرد دینی به علوم
تعارضها و تعاضدهای علم و دین سابقهای طولانی در تاریخ دارد. در این کتاب تحولات تاریخی رابطه علم و دیننشان داده میشود و سپس انواع این رابطهها و مستندات هریک مورد بحث قرار میگیرد.
|
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ -
تحلیل سیاستی از مناسبات فرهنگ و دانشگاه در ایران
در اثر پیشرو، سه بعد از حضور فرهنگ در دانشگاهها، یعنی واقعیت فرهنگ در میدان دانشگاه، بازیگران فرهنگ دانشگاهی و فرهنگ در فضای سایبر دانشگاهی مورد تحلیل سیاستی قرار گرفته است.
|
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ -
حجاب و تکامل اجتماعی
در کتاب حاضر، موضوع "حجاب" فرعی از موضوع "عفاف "و عفاف ،فرعی از موضوع "منزلت زن در خانواده و جامعه" و منزلت زن، فرعی از موضوع کلان تر "الگوی پیشرفت" قلمداد شده است. در پی آن از بستر تحلیل الگوهای توسعه، به تحلیل موضوع مهم حجاب پرداخته میشود.
|
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ -
حرفه ای گرایی در عمل
این اثر با ارایه مباحث جامع و کاربردی و طرح نمونههای واقعی، رهنمودهای کلیدی را در اختیار دانشگاهیان و متخصصان آموزشی قرار میدهد تا متعهدانه عملکرد خود در رابطه با یاددهی، یادگیری و ارزیابی آموزش عالی را واکاوی و متحول سازند و در نهایت، منجر به تجربه یادگیری غنیتر و خودشکوفایی دانشجویان گردد.
|
|
|
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ -
زنان دانشجو در آموزش عالی ایران
گویا مسیری در آموزش عالی ایرانی ترسیم شده است که سیاستگذاران، راه خود را می روند و دختران مسیر خود را می پویند. در این شکاف عمیق، طبیعی است که خطراتی، هم دختران و هم سیاست گذاران را تهدید کند.
|
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ -
معنا و مبنای علوم انسانیِ اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی و تجدید حیات عملی اسلام اجتماعی، به طور طبیعی انتظار برای بسط و تعمیق علوم انسانی اسلامی افزایش یافت. جمهوری اسلامی به دنبال جاری و ساری کردن تعالیم ناب اسلامی در رگهای کشور بود و این هدف جز با اتکاء به علوم انسانیِ اسلامی میسر نمیشد.
|
یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ -
ذهن، زبان و سلطۀ اجتماعی پیشفرضها
بیتردید همه ما در زندگی به دلیل وجود پیشفرضها و پیشداوریهای اشتباه دچار سوء تفاهم و شکست در کنشهای ارتباطیمان شدهایم. از آنجاکه پیشفرضها نقاط کوری در ذهن ما ایجاد میکنند و موجب میشوند تا بدون تفکر آگاهانه برخی امور را به حکم بدیهی بودن آنها بپذیریم، در بسیاری مواقع تسهیلگر ارتباط ما با دیگری هستند، اما گاهی نیز همچون حجابی مانع ما از دیدن واقعیتها میشوند.
|
یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ -
تأملاتی در باب علم دینی
در دهههای گذشته جامعه علمی جهانی از بحث تعارض و استقلال علم و دین گذر کرده و در مسیر گفتگوی علم و دین برای رسیدن به نگرشی واحد درباره عالم و آدم قدم نهاده است. در این راستا اندیشمندان جهان اسلام کوشیدهاند تا ظرفیت ارزشها و بینشهای اسلامی را در عرصه علم ورزی آشکار کرده و در شاخه¬های مختلف علوم به کار گیرند.
|
یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ -
هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران
هوش مصنوعی زمینهساز شکلگیری نظم نوین جهانی شده است به شکلی که تمامی ساحتهای زیست اجتماعی بشر در جهان امروز براثر گسترش این فناوری متحول شده است و دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت. آموزش یکی از بنیادیترین و فراگیرترین جلوههای تمدن بشری است که در نتیجه نفوذ هوش مصنوعی از حیث ساختار و کارگزار تغییر یافته و تغییر خواهد کرد.
|
شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ -
شیوه دانشوری
تحقیقات سالهای دراز نشان دادند رَوِشهای پژوهشی غربی، مانند «پرسشنامه»، پاسخگوی نیازهای ما برای شناخت انسان و جامعه ایرانی نیستند؛ چنانچه به این باور برسیم که غربِ غَدّار رَوِشهای پژوهش در علوم انسانی- اجتماعی خود را به عنوان جهانشُمول بودن، به ایران و سایر نقاط عالم تحمیل کرده، آنگاه متوجّه خواهیم شد برای بازبینی آنچه که غرب، در طول قرنهای اخیر، وارد کشور ما کرده، چقدر به بازگشت به خود نیاز داریم و تا چه مدّت و چه میزان به کار و تلاش محتاجیم.
|
شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ -
جستارهای در باب تمدن نوین اسلامی
تمدنپژوهی، جزو عمیقترین و پیچیدهترین مباحث بینرشتهای و چند رشتهای در فلسفه، علوم انسانی و سایر علوم محسوب میشود، با این ملاحظه که وقتی از تمدن جدید سخن به میان میآید، منظور تنها بررسی موشکافانه تمدنهای تاریخی نیست بلکه منظور تمدنی است که هر چند همین الان سطحی نازل از عینیت را داراست اما در آینده و در یک پروسه، تدریجاً و مرحله به مرحله به مثابه یک تمدن تجسم خواهد یافت و لذا آیندهپژوهی در آن از جایگاه خاصی برخوردار خواهد بود.
|