دسته بندی موضوعی مطالب |
جستجوی پیشرفته |
تعداد کل مطالب: 53 |
تعداد کل بازدید های مطالب: 34,268 |
|
|
سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ -
تولید دانش و نوآوریِ سبز
دانشگاهِ سبزِ آینده یک نظام اجتماعی ـ محیطزیستی است (بومشناسی اجتماعی) و نهادی است که با جامعه و محیطزیست تعامل دارد. تعامل میان دانشگاه، جامعه و محیطزیست، بهطور مستمر، دانش را بهنحوی اشتراکی بهمنظور بازسازیِ همدیگر تولید میکند
|
|
سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ -
آموزش عالی و مهار مسائل اجتماعی دانشجویان
این کتاب به توصیف و تحلیل ابتکار عملهای دانشگاههای کشورهای ایالات متحده امریکا، کادانا، انگلستان و ا سترالیا راجع به پیشگیری از برخی مسائل اجتماعی شامل مصرف مواد مخدر، مصرف مشروبات الکی، خشونت جنسی، سرقت و خودکشی دست زده است.
|
سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ -
آموزش عالی و پیشرفت در ایران
کنفرانس حاضر فرصت مناسبی برای بهاشتراکگذاری یافتههای پژوهشی در زمینه موقعیت زنان در آموزش عالی ایران با تأکید بر دستاوردها و افقهای پیش رو بوده است.
|
سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ -
عاملیت دیجیتال در آموزش عالی
کتاب «عاملیت دیجیتال در آموزش عالی» یکی از منابع مرجع در حوزۀ تحول دیجیتال در آموزش عالی است که بهویژه در دانشگاههای اروپایی و پژوهشهای پیشروی اسکاندیناویایی جایگاه ویژهای یافته است.
|
سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ -
عناصر و ساختارهای هویتی در ایران
بنا بر تنوع و ترکیب جمعیتی ایران، هویتهای فرهنگی چندگانهای را میتوان متصور شد. مناطق مختلف ایران با زبانها و فرهنگهای متنوع، هریک مشخصههای خاص فکری و رفتاری دارند که به شیوۀ زیست آنها در طول تاریخشان برمیگردد؛ لذا، سخنگفتن از هویت ایرانی بایستی این معنای ضمنی را در بر داشته باشد که آن ویژگی متکثر و متنوعی دارد و ازاینطرف گرفتن جانب احتیاط در تعمیمات کلی و ساختن تیپها و گونههای شخصیتی متفاوت ضروری است.
|
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ -
علوم انسانی در آیینه علوم شناختی
در امتداد مسائل مطرح ازسوی متفکران عصر روشنگری، دو نقطه عطف در تاریخ علوم انسانی رخ داد، دو چرخش مهمی که امروز ما را قادر میسازند تا بتوانیم از ترکیبی بهنام علوم انسانی شناختی استفاده کنیم، یعنی چرخش شناختی و چرخش فرهنگی. در همین راستا امروزه شاهدیم که چگونه امتزاج این دو چرخش باهم در رشتههای مختلف علوم انسانی باعث شده است
|
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ -
طرحوارههای فقدانی و فهم دانشگاه ایرانی
مطالعهای انتقادی پیرامونِ نظمِ دانشِ غالب دربارۀ علم و دانشگاه در ایران معاصر
رای فهمِ چگونگیِ برساختِ دانشگاه در نظم دانش غالب و شکلگیریِ جامعهشناسی و فلسفه و تاریخنگاریِ علم در ایران، ضرورت دارد که شرایط امکان و چگونگیِ پدیدارشدنِ فهمی دربارۀ دانشگاه در ایران را مورد بررسی انتقادی قرار داد. بهعبارت دیگر، ضرورت دارد
|
چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۳ -
نوآوری در حکمرانی آموزش عالی
کتاب «نوآو ری در حکمرانی آموزش عالی» به همت آقایان رضا مهدی و احمد کیخا، وضعیت نوآوری در نظام حکمرانی چند دانشگاه برتر کشور را مورد بررسی قرار داده است.
|
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ -
راهنمای بالینی بازیدرمانی
کتاب «راهنمای بالینی بازیدرمانی» اثر دکتر آنتونی ام.بین، یک راهنمای جامع و جذاب است که راهکارهایی نوآورانه و راهبردهایی پیشرفته برای کار با جوانان و بزرگسالان علاقهمند به بازیهای رایانهای ارائه میدهد. این کتاب به بررسی چگونگی استفاه از بازیهای ویدیویی به عنوان ابزاریدرمانی، اهمیت آن در بهبود سلامت روانی و ارتقاء ارتباطات میان مشاور و مشاورهگیران میپردازد.
|
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ -
مفاهیم و گزاره های علوم انسانی با نگاه تحولی
کتاب «مفاهیم و گزاره های علوم انسانی با نگاه تحولی» تقریری از دستاوردهای نزدیک به یک دهه از گروهی از اساتید رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز و برخی از اندیشمندان دیگر است که از طریق مباحثه علمی، با روششناختی و تأمل در منابع علمی و دینی به دست آمده است.
|
چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ -
فراز و فرود کیفیت آموزش عالی در ایران
«تشخیص» وضعیت کیفیت آموزش های دانشگاهی با توسل به عدد و رقم نه تنها نمی تواند به روشنگری در مورد آن بیانجامد بلکه تصویر ایستایی از پویایی آن ارایه می دهد و به شکاف بین تصمیمات مدیریتی با واقعیت ها دامن می زند. برای برون رفت از این معضل لازم است ذهنیتی که روش های کمی نگر و کاهنده را در مدیریت سیستمهای پیچیده دانشگاهی مستقر کرده است تغییر کند و ذهنیت کاهنده و ساده نگر با آن چه اندیشه ی پیچیده نامیده می شود جایگزین گردد.
|
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ -
فارابی و اندیشههای او
آنچه در این مجموعه آمده است، بخشی از سخنرانیهای کنگره اسفندماه ۱۴۰۱ و مارس ۲۰۲۳ است. علاوهبر آن سخنرانیها، چند مقاله دیگر که فرصت ارائه را بدست نیاوردند نیز به جمع مقالات این مجموعه اضافه شده است.
|
دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ -
علم در عمل
در جهان معرفت، میان اصناف معرفت همواره تعامل و رابطه وجود داشته و این تعامل در دوران معاصر بیشازپیش فزونی یافته است. یکی از علل این امر، آگاهی این کتاب با جذابیت و شوخطبعی قابلتوجهاش، شرحی از علم به مثابه شبکههای پویا و ترکیبپذیر ارائه میکند. موردکاویهای کوتاه زیاد این کتاب سرزندگی خاصی به متن دادهاند، و این کتاب به عنوان راهنمایی برای تفکر علمی بسیار خوب عمل میکند.
|
دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ -
امپریالیسم علمی
در جهان معرفت، میان اصناف معرفت همواره تعامل و رابطه وجود داشته و این تعامل در دوران معاصر بیشازپیش فزونی یافته است. یکی از علل این امر، آگاهی جامعۀ علمی درباب تودرتوبودن و چندلایه و چندوجهیبودن واقعیتها و پدیدههای پیرامون است. دراینبین، واقعیتها و پدیدههای اجتماعی، از پیچیدگی و وجوه متعدد و متکثرتری برخوردار بودهاند و همین مطلب، تعامل و بدهبستان میان اصناف معرفت را ضرورتی بیشتر بخشیده است.
|
دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ -
پیدا و پنهان نوآوری اجتماعی
نوآوری اجتماعی مفهوم و موقعیت (تجربه) جدیدی است که بیش از دو دهه از جعل مفهومی آن نمیگذرد. این مفهوم و تجربه در کشورهای مختلف امکان بکارگیری داشته و هرکدام بر مبنای ساختار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی که دارند بر موضوع خاصی، متمرکز می شوند.
|
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ -
رسالههای دکتری در علوم انسانی
این پژوهش حاصل نشست تخصصیِ «سیاستپژوهی درباب رسالههای دکتری در علوم انسانی» است که به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی و اندیشکدۀ دانشگاه ایرانی، با حضور اساتید و پژوهشگران، در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شد.
|
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ -
سیاستپژوهی اشتغال فارغالتحصیلان علوم انسانی
اشتغال و برخورداری از شغل مناسب و متناسب مسئلهای جدی در حوزۀ اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی محسوب میشود. نابهسامانی در حوزۀ اشتغال، علاوهبر تبعات اقتصادی، آثار فرهنگی و روانی نیز به همراه خواهد داشت.
|
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ -
مفهومسازی دانشگاه دیجیتال
کتاب مفهومسازی دانشگاه دیجیتال به شکلی کلنگرانه و انتقادی انواع گوناگونی از نگرانیهای بهحقی را که به سواد اطلاعاتی و برنامه آموزشی گره خورده است میسنجد و مضمونهایی از قبیل قابلیت دیجیتال، عاملیت اجتماعی و شخصبودگی را به مثابه ابعاد کلیدی دانشگاه دیجیتال، که به عدالت اجتماعی متعهد است، مورد ملاحظه قرار میدهد
|
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ -
بیست پرسش درباره علم دینی
علم دینی بهطورعام و علوم اجتماعی اسلامی بهطورخاص، مفاهیم نوینی هستند که کاربرد آن در دوران معاصر به پنج دهۀ اخیر بازمی¬گردد و استفاده از این مفاهیم، مربوط به سومین مقطع از مقاطع مواجهۀ جهان اسلام با جهان مدرن است.
|
|
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ -
از علم و دین تا رویکرد دینی به علوم
تعارضها و تعاضدهای علم و دین سابقهای طولانی در تاریخ دارد. در این کتاب تحولات تاریخی رابطه علم و دیننشان داده میشود و سپس انواع این رابطهها و مستندات هریک مورد بحث قرار میگیرد.
|
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ -
تحلیل سیاستی از مناسبات فرهنگ و دانشگاه در ایران
در اثر پیشرو، سه بعد از حضور فرهنگ در دانشگاهها، یعنی واقعیت فرهنگ در میدان دانشگاه، بازیگران فرهنگ دانشگاهی و فرهنگ در فضای سایبر دانشگاهی مورد تحلیل سیاستی قرار گرفته است.
|
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ -
حجاب و تکامل اجتماعی
در کتاب حاضر، موضوع "حجاب" فرعی از موضوع "عفاف "و عفاف ،فرعی از موضوع "منزلت زن در خانواده و جامعه" و منزلت زن، فرعی از موضوع کلان تر "الگوی پیشرفت" قلمداد شده است. در پی آن از بستر تحلیل الگوهای توسعه، به تحلیل موضوع مهم حجاب پرداخته میشود.
|
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ -
حرفه ای گرایی در عمل
این اثر با ارایه مباحث جامع و کاربردی و طرح نمونههای واقعی، رهنمودهای کلیدی را در اختیار دانشگاهیان و متخصصان آموزشی قرار میدهد تا متعهدانه عملکرد خود در رابطه با یاددهی، یادگیری و ارزیابی آموزش عالی را واکاوی و متحول سازند و در نهایت، منجر به تجربه یادگیری غنیتر و خودشکوفایی دانشجویان گردد.
|