هوش مصنوعی زمینهساز شکلگیری نظم نوین جهانی شده است به شکلی که تمامی ساحتهای زیست اجتماعی بشر در جهان امروز براثر گسترش این فناوری متحول شده است و دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت. آموزش یکی از بنیادیترین و فراگیرترین جلوههای تمدن بشری است که در نتیجه نفوذ هوش مصنوعی از حیث ساختار و کارگزار تغییر یافته و تغییر خواهد کرد. این کتاب از منظر آیندهنگری تأثیر پیشرفت هوش مصنوعی بر تغییر آموزش دانشگاهی را بررسی میکند. مرور روندهای جهانی، تجارب ملی و کسب دیدگاه متخصصان و صاحبنظران علمی کشور برای بازنمایی مسیرنمای حرکت به سوی آینده ارکان اصلی این کتاب است. توصیف تغییرات جهانی و سپس روایت تجویزهای لازم برای گذار آموزش دانشگاهی از وضعیت اکنون به وضعیت مطلوب در آینده برپایه دستیابی به خِرَد و عقلانیت دستهجمعی نقطۀ عزیمت این کتاب بوده است. لزوم دستیابی به کلاننمایی از آیندۀ بکارگیری هوش مصنوعی در آموزش دانشگاهی و مشخص بودن مقصد و مقصود ذینفعان از سرمایهگذاری در این حوزه آغازگر شکلگیری قصدمندیِ مشارکتپذیر برای خلق آیندۀ مطلوب، رهایی از دام آیندههای از پیش تعیین شده و استعمار آینده آموزش دانشگاهی در کشور خواهد بود.