گروه ارتباطات و فضای مجازی به طور مستقیم با فناوری پیوند دارد. بنابراین اهداف پژوهشی این گروه در دو بخش تعریف میشود:
۱. مطالعات آموزشی عالی در عصر دیجیتال ۲. مطالعات اجتماعی و فرهنگی فناوری دیجیتال
مطالعات آموزش عالی در عصر دیجیتال: استفاده گسترده استادان و دانشجویان از فضای سایبری و فرایند تولید و مصرف محتوای فرهنگی و علمی و غیرعلمی در این فضا مستلزم بررسیهای دقیقی است که گروه ارتباطات و فضای مجازی مؤسسه عهدهدار آن است. مناسبات دانشگاه، ارتباطات و توسعه علمی، ابعاد دانشگاههای مجازی در آینده آموزش عالی ایران، مطالعه درباره تولید و مصرف فرهنگی دانشجویان در فضای مجازی، ابعاد و زمینههای اشتغالهای نوین در عرصه ارتباطات و فضای مجازی، آینده ارتباطات و فضای مجازی در موج صنعتی چهارم، آموزشهای نوین دانشگاهی در دانشگاههای مجازی، و مقررات بینالمللی پژوهش با توجه به فناوریهای جدید ارتباطی از جمله موضوعاتی است که در این گروه بررسی میشود.
🔺️اهداف عملیاتی
🔹️ پژوهش در حوزه مسائل و موضوعات ارتباطات دانشگاهی در فضای مجازی
🔹️ پژوهش در حوزه فرهنگ و سبک کنش دانشگاهی و فضای مجازی
🔹️ پژوهش در زمینه حکمرانی مطلوب دانشگاهی در فضای مجازی
🔹️ پژوهش در حوزه آموزش و پژوهش مجازی
🔹️ پژوهش در باب نسبت دانشگاه و فضای مجازی
مطالعات اجتماعی و فرهنگی فناوری دیجیتال: پیدایش و پیشرفت و کارکردهای فناوری همواره با تغییرات اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی همراه بوده است. ازاینرو، مطالعات جنبههای مختلف اجتماعی و انسانی فناوری دیجیتال از جمله مسئولیتهای پژوهشی گروه ارتباطات و فضای مجازی است که بر اساس آن امکان همکاری، انجام دادن پروژه، و مشاورههای تخصصی برای نهادهای دولتی و خصوصی را دارد. علاوه بر این، در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، گروه ارتباطات و فضای مجازی مرکزی برای جمع شدن پژوهشگران و صاحبنظران حوزه مطالعات و علوم انسانی دیجیتال است تا امکانهای اندیشیدن و گفتوگو دربارۀ تغییرات سریع زندگی اجتماعی تحت فناوری دیجیتال فراهم شوند.
🔺️اهداف عملیاتی
🔹️ پژوهش در باب فلسفه فضای مجازی
🔹️ پژوهش در زمینه رابطه علم و فناوری و فضای مجازی
🔹️ پژوهش دربارۀ فناوری دیجیتال و تغییرات اجتماعی و فرهنگی
🔹️ رسانههای دیجیتال و فرهنگ
🔹️ مطالعات نرمافزاری و بازیهای دیجیتال
🔹️ فناوریهای دیجیتال و تحولهای دانش
🔹️ اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، و متاورس
🔹️ علوم اجتماعی محاسباتی و علوم انسانی دیجیتال
🔹️ رابطه دانشگاه، جامعه، کسبوکارهای دیجیتال
🔹️ جماعتهای مجازی و رسانههای اجتماعی