حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با اعضای هیئت علمی مؤسسه، ضمن تبریک با سعادت حضرت فاطمه (س) و روز زن، از دیدار با اعضای هیئت علمی مؤسسه اظهار خوشوقتی کرد و گفت: رسالت اصلی این مؤسسه کمک علمی مؤثر به کل نظام آموزش عالی کشور است و از نظر ما این نظام شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رأس این نظام، وزارت علوم، دانشگاههای دولتی، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، دانشگاههای غیرانتفاعی و همچنین سایر مراکز علمی و فناوری کشور می شود.
دکتر غلامی افزود: کمک علمی مؤثر به نظام آموزش عالی کشور مستلزم تحقق اهداف گوناگونی است که از جمله مهمترین این اهداف میتوان به بسترسازی علمی در جهت دمیده شدن فرهنگ اسلامی-ایرانی در عمق نظام آموزش عالی اشاره داشت. این امر به مثابه حضور روح در کالبد در عرصههای متنوع مانند رویکرد به علم، در نگاه به آموزش، در ساختار آموزش عالی، در نظم و مقررات دانشگاهی، در محتوای آموزشی، در فرم آموزشی، در معماری محیط آموزشی و غیره بروز پیدا میکند.
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: دومین هدف، بسترسازی علمی برای پرورش فرهنگی دانشجویان، سومین هدف، بسترسازی علمی برای پیشگیری از ظهور آسیبهای اجتماعی و نیز مقابله با آسیبها در متن دانشگاهها، چهارمین هدف، بسترسازی علمی برای گسترش، تعمیق و زنده نگهداشتن گفتمان پیشرفت علمی در کشور مبتنی بر آرمان تمدن نوین اسلامی و پنجمین هدف، زمینه سازی علمی برای تحول و نوسازی نظام آموزش عالی است.
دکتر رضا غلامی افزود: تحول و نوسازی نظام آموزش عالی جزو مطالبات رهبر معظم انقلاب محسوب میشود اما برخی به غلط تصور کردند با تهیه و تصویب نقشه جامع علمی کشور این تحول و نوسازی صورت گرفته است این در حالی است که هر چند نقشه جامع علمی کشور می تواند مقصد حرکت نظام آموزش عالی قلمداد شود اما موضوع تحول و نوسازی فراتر از نقشه جامع علمی، شامل معماری جدید نظام آموزش عالی و خلق یک سیستم جدید متناسب با تحولات زمانه و نیازهای نوظهور است.
حجت الاسلام غلامی گفت: اینها اهداف درجه اول این مؤسسه به شمار میروند اما به قول اهل فلسفه، فاقد شی نمیتواند معطی شی باشد! بنابراین، تا زمانیکه مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در عرصههای مهم و ذی ربط علمی در مرز علمی حرکت نکند و جزو برترینها نباشد، نه از عهده تحقق این اهداف برخواهد آمد و نه نسخههای علمی مؤسسه از اعتبار و وجاهت علمی لازم برخوردار خواهد بود.
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: این مؤسسه باید در فرهنگ پژوهی، در تمدن پژوهی، در جامعه شناسی، در علم پژوهی، در مطالعات فرهنگ و فناوری، در رشته مدیریت علمی و در آینده پژوهی جزو برترینهای کشور باشد در عین حال من معتقدم، جزء برترینها بودن در عرصههایی که نام بردم کافی نیست و جا دارد مؤسسه حداقل در فرهنگ پژوهی به قطب علمی کشور تبدیل شود.
دکتر غلامی تأکید کرد: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی طی سالهای گذشته با انتشار چند صد اثر علمی، خدمات علمی معتنابهی به ویژه در ساحت فرهنگ پژوهی داشته است و از ظرفیت های لازم برای رشد جهشی در عرصه های گوناگونی برخوردار است در عین حال نقدهایی را هم میتوان به برخی منشورات این مجموعه وارد ساخت که مهمترین این نقدها ناظر به کیفیت علمی و همچنین سیاستزدگی برخی از منشورات است.
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: من به عنوان رئیس مؤسسه وظایفی بر عهده دارم از جمله راهبری صحیح و دقیق مؤسسه به سمت اهداف پیش بینی شده؛ ایجاد نظم و ترتیبات مناسب؛ کمک مؤثر به ایجاد یک فضای علمی و پژوهشی مساعد، آزاد، دلپذیر و آرامشبخش؛ احترام به علایق علمی اعضای هیئت علمی و پیوند زدن میان این علایق و نیازها و مسائل احاله شده به مؤسسه؛ کمک به شکل گیری بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز؛ در مقابل، اعضای هیئت علمی نیز وظایفی دارند که برای نمونه میتوان به التزام به نظم و مقررات حاکم بر مؤسسه؛ تعهد به قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام در جهت گیریهای پژوهشی و فاصله گرفتن از سیاست زدگی؛ ایفای نقش مؤثر در اجرای مأموریتهای سفارش محور مؤسسه و از همه مهم تر، کمک به ارتقاء کیفی فعالیتهای علمی بر اساس نصاب های علمی عمومی و نصاب های علمی اختصاصی مؤسسه.
دکتر غلامی تأکید کرد: اعضای هیئت علمی، مؤسسه را خانه دوم خودشان بدانند و توجه داشته باشند که موفقیت هر یک از آنها و موفقیت مؤسسه، نقش به سزایی در موفقیت همه دارد و لذا ما باید به رشد و ارتقاء همدیگر و همچنین تقویت مؤسسه دائما کمک کنیم.
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در پایان سخنان خود، با یادآوری ضرورت تحول در این مؤسسه، خود را صاحب رویکرد تحولی و برخوردار از برنامه تحولی خواند و افزود: برنامه تحولی من در ارتباطات علمی و مدیریتی با مدیران و اعضای محترم هیئت علمی مؤسسه تدریجاً به تکامل خواهد رسید.
در ابتدای این دیدار، دکتر رضا ماحوزی معاون پژوهشی مؤسسه گزارشی تفصیلی از برنامههای پژوهشی این مرکز، گروههای علمی آن و میزهای تخصصی اعضای هیئت علمی ارائه دادند. به گفته وی، مؤسسه به همت اعضای مستقر و همکار بیرونی بزرگترین مرجع مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی کشور است که در دو سال اخیر، مطالعات حوزه علم و فناوری و مطالعات ارتباطات و فضای مجازی را نیز به فعالیتهای علمی خود اضافه کرده است. برگزاری بیش از ۹۰ نشست تخصصی و پنج همایش ملی و بینالمللی در دو سال اخیر، انجام دهها طرح پژوهشی توسط همکاران بیرونی و انجام دقیق پژوهشهای داخلی همکاران بر اساس تقویمی ثابت و مشخص در کنار انتشارات قدرتمند مؤسسه، بخشی از فعالیتهایی است که به گفته دکتر ماحوزی در گام بعد باید مورد تحلیل و فراتحلیل قرار گیرد.
به گفته معاون پژوهشی مؤسسه، گفتگوهای مستمر و فصلی اعضای هیئت علمی و گروههای پژوهشی در طول سال و مشارکت دقیق اعضا و گروههای علمی در تصویب و تدوین برنامهها در شورای مؤسسه و ترسیم چشم انداز پنج ساله مؤسسه در قالبهای متعدد از جمله برنامه پژوهشی اعضا و مؤسسه، رعایت اصول ترفیع و ارتقا با لحاظ ۷۰ درصد فعالیت مرتبط با میز تخصصی عضو و مأموریتهای گروه علمی مربوطه و مؤسسه، اجرای دقیق پژوهانه و نظارت هیئت امنا بر اجرای این برنامهها، از جمله ویژگیهای این مرکز است که در سالیان اخیر به اجرا درآمده و راهنمای ما و همکارانمان در فعالیتهای علمی ما بوده است؛ نقشه راهی که انشاالله با نظر مثبت و حمایتهای رئیس محترم جدید مؤسسه با قوت تمام استمرار و ارتقاء خواهد یافت.
به گفته دکتر ماحوزی، تمام تلاش ما و همکارانمان در مؤسسه و همکاران بیرونیای که عضو این خانواده علمی هستند و خالصانه و دوستانه در تعریف و اجرای برنامههای این مرکز سهیم بودهاند، شناسایی عوامل ضعف آموزش عالی و علم و فناوری کشور از یکسو، و ارایه راهحلهای عقلانی برای خروج از مشکلات و رسیدن به نقطه اتکایی افتخارآمیز از سوی دیگر است که این مهم از یکسو مقتضی استمرار و تقویت سنت پژوهشی مؤسسه و از سوی دیگر درایتهای ریاست محترم مؤسسه در افقی بلند مدت است که بحمدالله دکتر غلامی با سابقه علمی و اجرایی لازم و ارزشمندشان میتوانند حصول هر دو را نوید دهند.
در این نشست مدیران گروههای ششگانه مؤسسه نیز ضمن تشریح فعالیت گروههای مزبور، دغدغههای خود را در خصوص مشکلات فعلی آموزش عالی کشور و ضرورتهای پژوهشی آتی در این مرکز بیان داشتند و بر تعریف حوزههای جدید پژوهشی حسب نقشه جامع علمی کشور و تحولات نظام علم و فناوری دیگر کشورهای معتبر بینالمللی تأکید کردند.
اعضای هیئت علمی نیز در این گفتگو و دیدار دوستانه ضمن معرفی حوزه تخصصی خود، گفتگوهای علمیای با ریاست مؤسسه و استمرار برنامههای آکادمیک این مرکز و تسهیل در فرآیندهای اداری و پژوهشی داشتند.