EN fa

مشروح کامل نشست اختتامیه آیین هشتمین دوره جشنواره فارابی

 | تاریخ ارسال: 1396/6/13 | 
رییس جمهوری، جشنواره بین المللی فارابی را فرصتی برای تکریم صاحبنظران علوم انسانی و اسلامی دانست و با بیان اینکه بزرگترین مسوولیت در حل معضلات جامعه بر عهده علوم انسانی است، اظهارداشت: وظیفه علوم تنها شناخت و تغییر نیست، بلکه هدایت و تعالی جامعه است و رسالت بزرگ عالمان و فرهیختگان به تعادل و تعالی رساندن جامعه است. به گزارش واحد تبلیغات و اطلاع رسانی دبیرخانه هشتمین جشنواره بین المللی فارابی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز یکشنبه 24 بهمن ماه در مراسم اختتامیه این جشنواره با تجلیل از برخی برگزیدگان این جشنواره، گفت: ثروتی بالاتر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود ندارد و اگر فرهیختگان قادر به انتقال افکار صحیح نباشند، جامعه قانع نمی شود. رییس‌ جمهوری همه دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان علوم انسانی و اسلامی را به بازخوانی، تبیین و تفسیر ابعاد مختلف انقلاب بزرگ و شکوهمند ملت ایران فرا خواند  و تأکید کرد: مسئولیت علم تنها شناخت و تغییر نبوده بلکه بالاتر از آن وظیفه تعالی جامعه را برعهده دارد. دکتر روحانی با بیان اینکه وظیفه ما تحول و تعالی به سمت هدف نهایی فلاح است، گفت: حتی تقوا نیز سکویی برای دستیابی به فلاح و رستگاری است و رستگاری زمانی صورت می‌گیرد که همه دانه‌ها بر روح، ذهن و جان انسان شکافته شود. رییس‌ جمهوری با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: از همه صاحبنظران علوم انسانی و اسلامی درخواست دارم تا انقلاب اسلامی را بازخوانی و تحلیل کنند و اینکه چطور امکان‌پذیر است که در عصر رقابت دو اردوگاه در دوران جنگ سرد، ملتی که به هیچ یک از دو اردوگاه تکیه نکرد، توانست بزرگترین انقلاب مردمی را به پیروزی برساند. دکتر روحانی ادامه داد: امام به عنوان راهبر انقلاب، فقیه، فیلسوف، صاحبنظر اخلاقی و مرجع تقلید، چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی برساند و اگر مردم‌شناسی دقیق، قضاوت نسبت به جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی ایران وجود نداشت، این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید. رییس‌ جمهوری تصریح کرد: امام راحل نسبت به وحدت، انسجام و قدرت مردم، اندیشه‌ای داشت که شاید در آغاز تعداد انگشت‌شماری از صاحبنظران و فرهیختگان با او همراه بودند و همه می‌گفتند مگر ممکن است مردم با دست خالی  و بدون سلاح، امکانات و حتی تشکیلات حزبی منظم،  در برابر یک قدرت بزرگ منطقه‌ای که از پشتیبانی اکثر قدرت‌های بزرگ جهانی نیز برخوردار است، به پیروزی برسند. دکتر روحانی ادامه داد: آنها معتقد بودند مگر می‌شود از طریق مساجد و حسینیه ها و پخش اعلامیه، کتاب و نوارسخنرانی، مردم را به خیابان‌ها کشاند و در برابر یک قدرت استبدادی تا دندان مسلح پیروز شد. رییس‌ جمهوری با اشاره به آغاز نهضت و انقلاب اسلامی در سال‌های 41، 42 و 43، اظهار داشت: هر کدام از این سال‌ها یک مبدأ است، سال 41 مبدأ انقلاب اسلامی در انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود، سال 42 با حادثه 15 خرداد، اوج نهضت اتفاق افتاد و در سال 43 نیز حرکت ضد استعماری نهضت اسلامی، در ماجرای کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه و عراق بود. دکتر روحانی تأکید کرد: در تمام این مقاطع امام خمینی(ره) به قدرت این مردم ایمان داشت. رییس‌ جمهوری با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند، امام خمینی(ره) بر مبنای ایمان و اعتقاد به خداوند که البته اصل همان است و دل‌ها و گردش افکار مردم نیز به دست اوست، حرکت کرد، اما در عین حال امام خمینی(ره) به مردم و قدرت آنها باور داشت که این نکته بسیار مهم است. دکتر روحانی با طرح این سوالات که آیا از لحاظ علوم اجتماعی، روانشناسی و جامعه‌شناسی این مسأله را تحلیل کرده‌ایم؟ چه عاملی باعث شد که یک ملت بزرگ بتواند در برابر همه قدرت‌ها پيروز شود؟، گفت: بايد بار سنگين مسئولان و دانشمندان علوم انساني و اسلامي را تذكر دهم كه بايد انقلاب اسلامي را بازخواني كنند و ابعاد مختلف اين انقلاب شكوهمند را تبيين و تفسير كنند. رييس‌ جمهوري ادامه داد: حتي اگر معتقد باشيم كه وظيفه علم، تنها شناخت واقعيت‌ها و حقيقت‌هاست، باز هم بايد اين واقعه انقلاب اسلامي را به خوبي بشناسيم و اگر بناست علم در پي تغيير باشد و اين تغيير است كه مي‌تواند حتي واقعيت‌ها را به خوبي تبيين و تفسير كند و يا اينكه از ديد اسلامي به علوم انساني نگاه كنيم، وظيفه علوم تنها شناخت و تغيير نبوده، بلكه هدايت و تعالي انسان و جامعه است. دكتر روحاني ادامه داد: اگر اين بعد ديني و اسلامي كنار گذاشته شود، شايد وظيفه علوم، تنها به شناخت و تغيير منحصر شود اما اگر نگاه ما اسلامي باشد، تنها وظيفه علوم انساني شناخت نيست، بلكه تغيير و تعالي جامعه است. رييس‌ جمهوري ادامه داد: همانطوري كه يك پزشك تنها در پي شناخت عدم تعادل مزاج يك بيمار، شناخت بيماري و عامل آن نيست، بلكه به دنبال راه، نسخه و درمان مريض است تا به سلامتي كامل برسد، عالمان و علم نيز در تمامي زمينه‌ها اين وظيفه مهم را بر دوش دارند. دكتر روحاني گفت: برخي تصور مي‌كنند، ادبيات زبان نمي‌تواند نسخه تعالي براي جامعه‌اي بپيچد، اما بايد در نظر داشت از طريق، ادبيات زبان است كه دريچه‌اي به سمت دستيابي به فرهنگ واقعي ملت‌ها باز مي‌شود و فرهنگ عامل بزرگ حركت جامعه و ملت‌هاست. رييس‌ جمهوري تصريح كرد: در تمام علوم انساني و اسلامي بجز بخش بنيادي بايد به بخش كاربردي توجه شود. دكتر روحاني با اشاره به وجود مشكلاتي بزرگ در جامعه و اينكه راه‌حل اين مشكلات تنها از طريق علوم تجربي، فني و پايه نيست، گفت: بار اين مسئوليت سنگين بر دوش عالمان علوم انساني و اسلامي است. رييس‌ جمهوري ادامه داد: چه كسي وظيفه حل مشكلات اقتصادي جامعه، تبيين شرايط اقتصادي جامعه، ايجاد و رشد رونق اقتصادي، خروج از ركود و در علم مديريت نيز سياست‌گذاري، چارچوب و شيوه مديريت جامعه را بر دوش دارد. در تمام اين زمينه‌ها، علوم انساني، نقشي بسيار تأثيرگذار دارد. دكتر روحاني تأكيد كرد: آغاز راه براي حل مشكلات سلامت و تحول در اين بخش، از مسير فرهنگ سلامت مي گذرد. وظيفه تبيين فرهنگ سلامت نيز بر دوش بخش پزشكي نيست  بلكه همه ما بايد در اين زمينه وارد صحنه شويم. رييس‌ جمهوري گفت: اگر در بخش آب مشكل داريم و بايد منابع آبي كشور را  با شيوه هاي درست مديريت كنيم،  شيوه‌هاي جديد آبياري آموخته شود و  از ذخاير و منابع آبي براي رفاه مردم درست بهره ببريم، بدون فرهنگ صحيح براي مصرف نمي‌توان مشكلات مديريت آب را حل كرد. دكتر روحاني ادامه داد: حتي اگر به دنبال تحول در الگوي كشت هستيم، بدون ايجاد فرهنگ لازم در كشاورزان عزيز، نمي‌توان تغيير الگوي كشت و مصرف در جامعه بوجود آورد. رييس‌ جمهوري با اشاره به مشكلات محيط زيستي مردم در غرب، جنوب و شرق كشور و مشكلات آنان در مواجهه با ريزگردها، ‌آلودگي خاك و آب، گفت: راه‌حل علمي براي اين مشكلات وجود دارد و بايد مصرف و شدت انرژي متعادل شود، از منابع سوختي سالم بهره ببريم و صنعت ما تحول يابد، اما در عين حال بايد در نظر داشت در مسأله محيط زيست، بدون تغيير فرهنگ جامعه مشكلات حل نمي‌شود. دكتر روحاني ادامه داد: با تبيين اهميت مسأله محيط زيست، مراقبت مردم، سبك زندگي درست و استفاده حداكثري از وسايل نقليه عمومي، مي‌توان مشكلات محيط زيستي را حل كرد. رييس‌ جمهوري با تاكيد بر اينكه ثروتي بالاتر از سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي وجود ندارد، گفت: همه اين سرمايه هاي مادي كه در جامعه مي شماريم، اگر در جامعه مردم به يكديگر و حكومت اعتماد نداشته باشند و چنانچه رابطه درست بين "مردم"،  "مردم و حكومت " و  "حكومت و مردم" نباشد و اگر سرمايه اجتماعي نباشد، آيا  به قول معروف سنگ روي سنگ بند مي شود؟ و مي توان جامعه را اداره كرد؟ و آيا در چنين جامعه اي مردم احساس امنيت  و آرامش مي كنند؟ دكتر روحاني افزود: اگر شما صبح به سركار مي رويد، به اين دليل است كه اعتماد به سرمايه اجتماعي داريد  يعني به اين اعتماد داريد كه ديشب و وقتي شما خواب بوديد، قانون عوض نشده و حاكمان جامعه خواب نما نشده اند و به عبارتي اعتماد داريد كه حاكمان جامعه شما، متكي به علم، خرد و مشورت هستند و شبانگاه تصميم فردي نمي گيرند. رييس جمهوري گفت: اساس زندگي ما بر مبناي تمامي ابعاد  سرمايه اجتماعي است. حال سوال اين است كه مسووليت آسيب ديدن و تقويت  اين سرمايه اجتماعي بر دوش چه كسي است؟ دكتر روحاني با طرح اين پرسش كه تبيين و تشريح قواعد بازي سياست و اقناع مردم بر دوش چه كساني است؟، ادامه داد: عالمان علوم انساني و اسلامي اين وظيفه مهم را بر دوش دارند و اگر بناست در جامعه قواعد بازي رعايت نشود و فرهيختگان نتوانند افكار صحيح را به جامعه منتقل و مردم را قانع كنند، همان وضعي پيش مي‌آيد كه اكنون در آمريكا شاهد آن هستيم. رييس‌ جمهوري ادامه داد: امروز در آمريكا سوال بزرگي پيش روي دانشمندان، فرهيختگان و نخبگان آن جامعه است كه چگونه امكان دارد با وجود ابزار تبليغات، دانشگاه‌ها، ارتباطات و فرهخيتگان، موفق نشوند، افكار عمومي مردم را قانع كنند. دكتر روحاني تأكيد كرد: افتخار انقلاب اسلامي اين است كه در طول 38 سال گذشته حداقل 34 انتخابات برگزار شده است و از ديگر افتخارات ما جوان بودن اين نظام انتخاباتي است، امام(ره) پس از ورود به تهران و در بهشت زهرا گفتند كه پدران ما نمي‌توانند راجع به سرنوشت ما تصميم بگيرند و خودمان بايد در مورد خودمان تصميم بگيريم. رييس‌ جمهوري تصريح كرد: مگر امكان‌پذير است كه بدون اخلاق و مراعات قواعد بازي در پاي صندوق انتخابات حاضر شد كه تبيين اين امر بر دوش عالمان، فرهيختگان و انديشمندان علوم اسلامي و انساني است. دكتر روحاني در ابتداي سخنان خود با ابراز خرسندي از حضور در جمع نخبگان، فرهيختگان و صاحبنظران علوم انساني و اسلامي، گفت: جشنواره فارابي همواره به عنوان تجليل و تكريم از صاحبنظران علوم اسلامي و انساني چه در داخل و چه ايران‌شناسان، اسلام‌شناسان و محققان انقلاب اسلامي در خارج از كشور بوده است. رييس جمهوري در اين مراسم همچنين از برگزيدگان علمي و شايسته تقدير در بخش بزرگسال، جوان، خارجي، نظريه‌پرداز، مترجم و شخصيت‌هاي پيش رو و پيشكسوت علوم انساني با اهداء لوح تقدير و تنديس، تجليل و قدرداني كرد. پيش از سخنراني رياست جمهور محترم، دكتر محمد فرهادي سخنراني كرد و با قرائت پيامي از 33 برگزيده جشنواره تقدير كرد. به گزارش واحد تبليغات و اطلاع رساني دبيرخانه هشتمين جشنواره بين المللي فارابي، متن كامل سخنراني وزير علوم در اين مراسم بدين شرح است : به نام خداوند جان و خرد كزين برتر انديشه برنگذرد عرض سلام و ادب و احترام خدمت رياست محترم جمهوري، استادان و پژوهشگران ارجمند حوزه علوم انساني  و همه ميهمانان و حضار گرامي خداوند عالم را شاكريم كه به ما افتخار داد مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره بين المللي فارابي را مقارن با  سي و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، در حضور جناب آقاي دكتر روحاني رياست محترم جمهوري و در جمع عالمان و پژوهشگران و صاحبان نظر و انديشه در حوزه علوم انساني برگزار كنيم. بي اغراق، علوم انساني جايگاه والايي را در آموزش عالي كشور دارد زيرا؛ اولاً، موضوع اين علم، انسان است و شرافت هر علم به موضوع آن بستگي دارد. هيچ موجودي در عالم هستي از انسان بالاتر نيست، پس علومي هم كه اين موضوع را بررسي مي­­كنند، داراي شرافت ذاتي هستند. ثانياً، مهمترين سرمايه معنوي، فرهنگي و اعتقادي ما يعني فرهنگ اسلامي ما به طور مستقيم در حوزه علوم انساني جاي مي­گيرد؛ بدان سبب كه سرچشمه اصلي اين فرهنگ،  قرآن كريم و آيات و روايات و احاديث و سيره ائمه اطهار است. بنابراين ما درحوزه علوم انساني از منابعي سرشار و الهي برخورداريم. در حال حاضر، حدود 47 تا50 درصد از ظرفيت­هاي آموزش عالي به علوم انساني اختصاص دارد؛  هم از بعد  آموزشي و هم از بعد پژوهشي؛ مثل انجمن­هاي علمي، نشريات  علمي- پژوهشي، قطب­هاي علمي، پژوهشگاهها و مراكز پژوهشي، دانشجويان تحصيلات تكميلي و اعضاي محترم هيأت علمي كه به نوعي، ظرفيت پژوهشي تلقي مي­شوند، پس، در حال حاضر، علوم انساني از نظر كمـي ظرفيت­هاي بسيار خوبي را دارا است ولي برنامه ما در دولت تدبير و اميد، استفاده  از اين ظرفيت كمي براي ارتقاي كيفي و هدفمند سازي پژوهشهاي علوم انساني است. مايلم با اغتنام فرصت، در حضور شما  بزرگان كه به اين محفل روح وجان بخشيده­ايد، گزارشي از توفيقاتي كه  در دولت تدبير و اميد در حوزه علوم انساني حاصل شده است، ارائه كنم: به باورمن، مهمترين آسيب و آفت اين حوزه اين است كه ميان پژوهشهاي اين حوزه و مسائل اجتماعي ارتباطي وجود ندارد و سياست اصلي ما ارتقاي پژوهشها به حداكثر ظرفيت خود براي پاسخگويي به مسائل مبتلا به جامعه است. وزارت علوم براي تحقق اين امر و همچنين بومي سازي علوم انساني، از سال 94، شورايي به نام « شوراي توسعه پژوهش و فناوري در علوم انساني و هنر» تشكيل داد. اين شورا دو جهت اصلي را دنبال مي­كند: توليد علم، نظريه پردازي و حركت در مرزهاي دانش و واردكردن فناوري در حوزه علوم  انساني. مهمترين دستاوردهاي اين شورا تبيين وضعیت موجود آموزشی، پژوهشی و فناوری، تدوین آیین نامه هدفمندی رساله­های دکترا و کارشناسی ارشد، سیاستگذاری و ساماندهی فعالیت های فناورانه در حوزه علوم انسانی و هنر است. در حوزه نشریات نیز عملکرد وزارت علوم در علوم انسانی قابل توجه است: از 1199 نشریه دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 661 نشریه یعنی بیش از  نیمی از  آنها درحوزه علوم انسانی هستند و تعداد 5 نشریه فارسی زبان علوم انسانی در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده است. در این حوزه برنامه های پیش روی ما ارتقای حضور نشریات فارسی زبان در حوزه علوم انسانی در پایگاههای استنادی معتبر دنیاست. همچنین، در جهت تقویت و حمایت از علوم انسانی، شیوه­نامه حمایت مالی از نشریات این حوزه تدوین شده که بر حسب آن، نشریات این حوزه در صورتی که بتوانند در پایگاههای بین­الملی حضور یابند 5/1 برابر بیشتر از سایر حوزه ها مورد حمایت مالی قرار می گیرد. دستاورد دیگر آنکه در دولت یازدهم، فناوری پای خود را به حوزه علوم انسانی نیز باز کرد. در حال حاضر 7 مرکز رشد در این حوزه مجوز گرفته­اند که در حوزه­هایی نظیر صنایع فرهنگی، تجارت الکترونیک، محیط زیست، گردشگری، زیارت، مشاوره، هنرهای قرآنی و مدیریت فعالیت می­کنند. در حوزه پژوهش نیز طی سالهای 92 تا 95، مجوز حدود 40 واحد پژوهشی مرتبط با علوم انسانی صادر شده است. در همین راستا، برگزاری جشنواره بین­المللی فارابی به منظور پاسداشت جایگاه علما و اندیشمندان این حوزه، جلوه ای از اقدامات وزارت علوم برای اعتلای علوم انسانی است. جشنواره بین‌المللی فارابی آینده راه را برای رسیدن علوم انسانی به مقصد و هدف نهایی و آینه و تصویری از کمیت و کیفیت تولیدات علوم انسانی و دینی در ایران و  بستری برای رشد آن است. اگر این جشنواره را هم تصویری از وضعیت علوم انسانی و دینی در ایران و هم بستری برای بالندگی آن بدانیم، مهم‌ترین دستاورد جشنواره برای تحقق اهداف فوق­الذکر، زمینه‌سازی برای پرورش « عالِم انسانی» است. اگر جشنواره فارابی از طریق حمایت‌ها و تشویق‌هایی که از استادان و پژوهشگران انجام می‌دهد بتواند افقی را فراهم آورد که در آن امکان پرورش و رشد عالِم انسانی فراهم شود،‌ می‌توان بیش از پیش به این جشنواره دل بست و رشد و بالندگی آن را شاهد بود. اکنون که در هشتمین دوره برگزاری این جشنواره هستیم، این نوید را به جامعه علمی کشور می‌دهم که بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده در این هشت دوره به زودی دبیرخانه جشنواره بر اساس الگوهای علمی و روش‌شناختی، برآوردی از وضعیت علوم انسانی و اسلامی در ایران را به جامعه علمی ارائه می‌دهد. حتی این امکان فراهم آمده است که به طور منظم و سالانه، و البته بر اساس ارزیابی‌ آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، پایش علوم انسانی در ایران به صورت نهادی و مستمر شکل بگیرد. هم‌چنین اقداماتی موثر برای شکل‌گیری "شبکه نخبگان علوم انسانی" صورت گرفته است که امید است بیش از هر چیز موجب شناخت بیشتر و دقیق تر جایگاه علوم انسانی در روند سیاستگذاری علوم، تحقیقات و فناوری شود. امیدارم شما استادان، پژوهشگران و برگزیدگان با همراهی و هم‌فکری خود ما را در رسیدن به  اهداف متعالی خود یاری کنید. در پایان بار دیگر از حضور و همراهی شما بزرگواران سپاسگزاری می‌کنم.» دکتر سیدضیاء هاشمی، دبیر جشنواره هشتم نیز در ابتدای جلسه گزارشی از روند کار دبیرخانه و داوری ها ارائه کرد. معاون فرهنگی وزیر علوم گفت:‌ کمیت و کیفیت آثار عرضه شده در هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی نشان ‌دهنده رشد علوم انسانی در کشور است و امیدواریم این جشنواره بتواند گامی در رشد علوم انسانی و پیشرفت ایران باشد. ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم در اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به فلسفه ایجاد این جشنواره، افزود: شناسایی و معرفی آثار و استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی، کاربردی کردن علوم انسانی در جامعه و آشنایی با دستاوردهای محققان در این حوزه از جمله فلسفه برگزاری این جشنواره بوده است. وی با بیان اینکه این جشنواره از سال 86 از سوی وزارت علوم برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در برگزاری این جشنواره سازمان‌های ملی و بین‌المللی مانند یونسکو، آیسسکو، بنیاد ملی نخبگان، بنیاد ایران‌شناسی، سازمان ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه مشارکت داشته‌اند. هاشمی اضافه کرد: جشنواره بین‌المللی فارابی به عنوان یک جشنواره تلاش کرده است تا با شفافیت در داوری اقدام به الگوسازی در حوزه علم و پژوهش کند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: آثار ارسال شده به این جشنواره در حوزه‌هایی چون تاریخ و جغرافیا، حقوق، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم اقتصادی و مدیریت، علوم تربیتی، علوم سیاسی و روابط بین‌المللی، فقه و علوم انسانی، فقه و اصول، فلسفه کلام، اخلاق و ادیان، فناوری اطلاعات و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی ارسال شده است. وی اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه این جشنواره در هر گروه یک اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر در دو حوزه بزرگسالان و جوانان معرفی خواهند شد. هاشمی گفت: فرآیند داوری آثار پنج مرحله‌ای بود و در این دوره چهار هزار و 100 اثر مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از داوری و ارزیابی، 9 اثر برگزیده و 8 اثر شایسته تقدیر معرفی خواهند شد. وی با بیان اینکه 77 درصد آثار رسیده در رده سنی بزرگسالان و 23 درصد در رده سنی جوان زیر 35 سال ارسال شده است، اضافه کرد: از میان صاحبان اندیشه خارجی پس از داوری هفت نفر دانشمند برتر در حوزه ایران‌شناسی انتخاب شده‌اند. هاشمی، تاکید کرد: محققان برگزیده خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، لبنان، هلند و سوریه بوده‌اند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خاطرنشان کرد: دو شخصیت پیشرو از میان دانشمندان علوم انسانی فقید، دو نفر از مفاخر ملی، دو نفر مترجم برجسته، یک نفر از نظریه‌پردازان، یک انجمن برتر و یک نشریه علوم انسانی برتر در فرآیند داوری انتخاب شده‌اند. هاشمی گفت: پیام این جشنواره حرکت به سمت جامعه‌ای پویا است و امیدواریم بتوانیم آینده روشن کشور را با اتکا به سرمایه‌های اجتماعی و دینی خود ترسیم کنیم. رئیس جمهور از برگزیدگان بخش های شخصیت‌های پیشرو؛ زنده یاد استاد دکتر غلامحسین شکوهی و زنده یاد استاد دکتر غلامحسین مصاحب، پیشکسوت علوم انسانی؛ استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و استاد دکتر سیدمصطفی محقق داماد، مترجمان برتر؛  استاد دکتر میرشمس الدین ادیب سلطانی و استاد دکتر محمود مهدوی دامغانی، نظریه پرداز برجسته؛  استاد دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، برگزیدگان خارجی و برگزیدگان گروه های دوازده گانه تجلیل کرد. فرهادی پس از ترک جلسه توسط رئیس جمهور از شایستگان تقدیر گروه های مختلف تجلیل کرد. فهرست کامل برگزیدگان علمی و جوایز آنها را از اینجا می توانید دریافت کنید.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 318 بار   |   دفعات چاپ: 148 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر