دومین همایش ملی «اخلاق آموزش و پژوهش در فضای مجازی» به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با همکاری دانشگاه الزهرا، انجمن آموزش عالی ایران و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ بهصورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. آخرین مهلت دریافت مقالات کامل پژوهشگران و نویسندگان ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ میباشد. تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ تمدید شد.
شیوه تنظیم مقاله
معرفی کامل نویسنده/ نویسندگان مقاله: رشته تحصیلی، گروه، دانشگاه/ مؤسسه، درجه علمی، پست الکترونیکی، شماره تماس ضروری
حجم متن مقاله بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه با رفرنس
قلم متن فارسی مقاله B Lotus با اندازه ۱۴
ترتیب بخشها: چکیده، مقدمه، مبانی و پیشینه، روش تحقیق، یافتهها، بحث و نتیجهگیری، منابع
نحوه ارسال مقاله کامل
ارسال متن word مقاله به پست الکترونیکی: akhlagh۱۴۰۱iscs.ac.ir
دبیر علمی همایش:
اعضای کمیته علمی:
۱- مبانی، رویکردها، مسائل، چالشها، تجربهها و سیاستها در اخلاق آموزش و پژوهش مجازی
۲- اخلاق آموزش در فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی
۳- آموزش حرفهای، مهندسی و پزشکی، دروس عملی، کارگاهی و میدانی
۴- اخلاق پژوهش در فضای مجازی
۵- اخلاق دادهها
۶- ابزارها و بسترهای الکترونیکی، شکاف دیجیتال و نابرابریها، شبیهسازها، پشتیبانها
۷- مناسبات اجتماعی- اخلاقی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی
امروزه همسو با گسترش و همهگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، توجه و اهتمام به فضای مجازی و به تبع آن، آموزش و پژوهش در این فضا، اهمیت، ضرورت و شدت فراوانی پیدا کرده است. استفاده از فضای دیجیتال و قابلیتها، مزیتها و محاسن متعدد آن در همه امور زندگی بویژه آموزش و پژوهش نه بهعنوان یک اختیار بلکه به یک ضرورت و اجبار در زیست موفق اینجهانی تبدیل شده است. شاهد این مدعا، دوره همهگیری ویروس کووید ۱۹ میباشد که در این برهه از حیات بشری، اکثر فعالیتهای مرتبط با کسبوکارها، یاددهی- یادگیری و پژوهش در بستر امکانات و قابلیتهای فضای مجازی تعریف و انجام شد. آموزش و پژوهش در فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی در آینده دور و نزدیک نیز با شدت و قابلیتهای متعدد ادامه داشته و به بُعدی از ابعاد و ساحتهای مختلف دانش و سواد بشری تبدیل خواهد شد.
در این میان، آنچه در بهرهمندی از قابلیتهای فضای مجازی و آموزش و پژوهش در بستر آن، بیش از همه ضروری به نظر میرسد، موضوع «اخلاق» است. اخلاق هم در جایگاه راهنمای فرایندهای سالم و پاک آموزش و پژوهش و هم در جایگاه نتیجه و غایت نهایی آموزش و پژوهش دارای ارزش و اعتبار ویژه میباشد. بهعبارتی، اخلاق عوامل مرتبط با آموزش و پژوهش شامل استادان، پژوهشگران، دانشجویان، سوژهها، مصاحبهشوندگان، طراحان، پشتیبانان سامانهها و ابزارهای الکترونیکی، دارای ارزش و اهمیت فراوان بوده و باید مطابق با یک معیار و چارچوب راهنمای معتبر، هدایت و راهبری شود. بنابراین، «اخلاق آموزش مجازی» و «اخلاق پژوهش مجازی» بهعنوان دو مفهوم کلیدی در بهکارگیری امکانات، ابزارها و ظرفیتهای پُرشمار فضای مجازی و دیجیتال در خلق، انتقال و کاربست دانش، دارای اهمیت ویژهای بوده و شایسته توجه و عنایت خاص در فرایند آموزش و پژوهش میباشد.
از اینرو، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهعنوان «مؤسسهای در مسیر خلق دانشگاه تمدنساز» و در جایگاه اتاق فکر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، براساس رسالت و مأموریت ذاتی خود با همفکری و همراهی جمعی از صاحبنظران و اخلاقورزان کشور اقدام به طراحی و برگزاری «همایش ملی اخلاق آموزش و پژوهش در فضای مجازی» کرده است. هدف عمده این فعالیت و رویداد علمی، همفکری و همآفرینی درباره مبانی، رویکردها، کاربردها، مسائل، چالشها، تجربهها و سیاستها در حوزه آموزش و پژوهش در فضای مجازی و دیجیتال و خلق و ترویج دانش نظری و عملی در زمینه اخلاق آموزش و پژوهش مجازی با مشارکت انبوه اندیشمندان و صاحبنظران خیراندیش است. انتظار میرود در نهایت امر، این همایش علاوه بر خلق دانش در حوزه آموزش و پژوهش مجازی، به دستاورد و محصول ارزشمندی نظیر «نظامنامه اخلاق آموزش مجازی» و «نظامنامه اخلاق پژوهش مجازی» دست یابد و یا دستکم دو متن سیاستی با عناوین «گزارش راهبردی اخلاق آموزش مجازی» و «گزارش راهبردی اخلاق پژوهش مجازی» تهیه و در دسترس مسئولان و دستاندرکاران حوزه آموزش عالی و علم و فناوری کشور قرار دهد.