به گزارش روابط عمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، انتشارات مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی همچون گذشته در عرصه دانشگاهپژوهی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و علم و فناوری آثار جدیدی را در قالب تالیف، مجموعه مقالات و ترجمه روانه بازار نشر کرده است.
آثار تالیفی:
کتاب «طرحوارههای فقدانی و فهم دانشگاه ایرانی»(مطالعهای انتقادی پیرامونِ نظمِ دانشِ غالب دربارۀ علم و دانشگاه در ایران معاصر) تالیف دکتر آرش حیدری تلاشی است برای پاسخ به این پرسش که فهم فقدانی دربارۀ دانشگاه ایرانی، که مبنای اصلیِ جامعهشناسی، فلسفه و تاریخنگاریِ علم در ایران است، چگونه ممکن شده و طیِ چه فرایندی به یک نظم معرفتیِ غالب بدل گشته است.
کتاب «نوآوری در حکمرانی آموزش عالی» تالیف دکتر رضا مهدی و دکتر احمد کیخا به بررسی وضعیت نوآوری در نظام حکمرانی چند دانشگاه برتر ایران پرداخته شده است. مولفان معتقدند که دانشگاهها بیش از هر نهاد اجتماعی دیگری، بر زیست بشری تأثیرگذارند و قدرت دموکراسی، رقابتپذیری اقتصادی، کیفیت زندگی، بهداشت، فرهنگ و هنر جوامع منوط به کیفیت حکمرانی علمی است.
کتاب «آموزش عالی و مهار مسائل اجتماعی دانشجویان»، دکتر آمنه صدیقیان در این کتاب به توصیف و تحلیل ابتکار عملهای دانشگاههای کشورهای ایالات متحده امریکا، کادانا، انگلستان و استرالیا راجع به پیشگیری از برخی مسائل اجتماعی شامل مصرف مواد مخدر، مصرف مشروبات الکی، خشونت جنسی، سرقت و خودکشی دست زده و در نهایت به ارائه مدلها و راهحلهایی برای کاربست این ایدهها در سیاستگذاریهای کلان درون و برون دانشگاهی پرداخته است.
کتاب «سیاست گذاری مسئولیت اجتماعی دانشگاه» پژوهشی تطبیقی است که در آن دکتر محمد مهدی ذوالفقارزاده و دکتر معصومه چمآسمانی با توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه به عنوان یکی از مسائل و موضوعاتی که در نسلهای گوناگون دانشگاهی مورد توجه دانشگاهیان هم در ساحتنظر و هم در ساحت عمل قرار گرفته است بدان پرداختهاند. تعاریف، الگوها و گونههای گوناگونی برای این مقوله محوری ارائه شده است. در ایران نیز به دلایل متعدد، از جمله توجه جهانی به این مسئله از یک سو و نیز فاصلهای که میان دانشگاه و جامعه شکلگرفته است از سوی دیگر، به این مهم به صور مختلف پرداخته شده است.
مجموعه مقالات:
مجموعه مقالات «آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران» حاصل همایشی است که نقش آموزش عالی را در هشت محور کلی شامل توسعه سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی زنان، نقش زنان در پیشرفت علموفناوری، نقش آن در توسعه مشارکتهای اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی زنان، نقش زنان در توسعه و مشارکتهای سیاسی، نقش آن در بهداشت و سلامت زنان، تحولات فرهنگی و ارتباطات زنان، تحول ساختار و کارکردهای خانواده و ازدواج و ضرورتهای سیاستگذاری و برنامهریزی در مسیر پیشرفت زنان مورد بررسی و واکاوی قرار داده و به کوشش دکتر لیلا فلاحتی مقالات آن نهایی شده است.
مجموعه مقالات «عناصر و ساختارهای هویتی در ایران» که بهکوشش دکتر مهدی حسینزاده فِرِمی نهایی شده است. مناطق مختلف ایران با زبانها و فرهنگهای متنوع، هریک مشخصههای خاص فکری و رفتاری دارند که به شیوۀ زیست آنها در طول تاریخشان برمیگردد؛ لذا، سخنگفتن از هویت ایرانی بایستی این معنای ضمنی را در بر داشته باشد که آن ویژگی متکثر و متنوعی دارد و ازاینطرف گرفتن جانب احتیاط در تعمیمات کلی و ساختن تیپها و گونههای شخصیتی متفاوت ضروری است.
مجموعه مقالات «علوم انسانی در آیینه علوم شناختی» بهکوشش دکتر لیلا اردبیلی، شامل ده مقاله از همایش علوم شناختی و علوم انسانی است. این کتاب تلاش دارد تا ظرفیت بکارگیری دستاوردهای علوم شناختی در بازخوانی و تحلیل حوزههای مختلف در علوم انسانی را نشان دهد و برای رسیدن به این هدف است که موضوعهای بیانشده در این مقالهها بسیار متنوعاند و دامنۀ آنها از انسانشناسی و شناخت فرهنگی، رسانه، متاورس، مطالعات دینی گرفته تا زبانشناسی، آموزشوپرورش، جامعهشناسی، شعرشناسی و فلسفه گسترده است.
ترجمه
کتاب «راهنمای بالینی بازی درمانی» اثر دکتر آنتونی ام.بین و ترجمه بینظیر جلالی و رادمهر کمالی و با مقدمهای از دکتر ابوالحسن فیروزآبادی، یک راهنمای جامع و جذاب است که راهکارهایی نوآورانه و راهبردهایی پیشرفته برای کار با جوانان و بزرگسالان علاقهمند به بازیهای رایانهای ارائه میدهد. این کتاب به بررسی چگونگی استفاه از بازیهای ویدیویی به عنوان ابزاریدرمانی، اهمیت آن در بهبود سلامت روانی و ارتقاء ارتباطات میان مشاور و مشاورهگیران میپردازد.
کتاب «عاملیت دیجیتال در آموزش عالی» نوشته توریل آگارد با ترجمه دکتر الهام اکبری و طاهری یزدینژاد، یکی از منابع مرجع در حوزۀ تحول دیجیتال در آموزش عالی است که بهویژه در دانشگاههای اروپایی و پژوهشهای پیشروی اسکاندیناویایی جایگاه ویژهای یافته است. این اثر با رویکری نوآورانه و تحلیلی، به واکاوری نقش عاملیت در بستر قناوریهای نوین میپردازد و با تکیه بر مطالعات موردی و چارچوبهای نظری میانرشتهای، نشان میدهد چگونه تعامل آگاهانه و هدفمند با ابزارهای دیجیتال میتواند آموزش را دگرگون کرده و به یادگیری معنادار و تحولمحور بینجامد.
کتاب «روشهای آینده پژوهی؛ چالشها و کاربردها» نوشته بریتا شوارتس، اونو سْوِدین، بیورن ویتروک که دکتر محمود ایرانی فرد آن را ترجمه کرده است. این کتاب حاصل تأمل نظری بر مسائل آیندهپژوهی، بهویژه با تکیه بر چالشهای بهکارگیری این رویکرد در کشور سوئد است. بحران در حیطههای انرژی، حملونقل، رشد اقتصادی و چالشهای کنترل جمعیت و محدودیت منابع طبیعی، در دهههای ۱۹۶۰ و بهویژه ۱۹۷۰ که دورۀ فرسایش ایدۀ دولت رفاه نیز بود، ذهن پژوهشگران حیطۀ سیاستگذاری را به خود مشغول کرد و انگیزهای برای برجسته کردن مطالعات آیندهپژوهی فراهم آورد. باتوجهبه تازگی این حیطۀ مطالعاتی در فضاهای دانشگاهی-پژوهشی کشور ما، کتاب حاضر میتواند مقدمات نظری و تجربی خوبی برای علاقهمندان فراهم کند.
کتاب«تولید دانش و نوآوریِ سبزچارچوبی برای دانشگاههای سبز» دانشگاهِ سبزِ آینده یک نظام اجتماعی ـ محیطزیستی است (بومشناسی اجتماعی) و نهادی است که با جامعه و محیطزیست تعامل دارد. تعامل میان دانشگاه، جامعه و محیطزیست، بهطور مستمر، دانش را بهنحوی اشتراکی بهمنظور بازسازیِ همدیگر تولید میکند. تعامل میان دانشگاه، جامعه و محیطزیست دانشگاه سبز را قادر میسازد تا با نزدیکتر شدن به جامعه و طبیعت، دانش و نوآوری تولید کند. این کتاب نوشته شانتا ایندراجیت هیکادوا لیاناژه که با ترجمۀ دکتر جبار رحمانی و دکتر سجاد علیزاده به چاپ رسیده است.