امروزه دانشگاه و نظام آموزشی عالی در اثر چرخشها و تحولات فرهنگی و اجتماعی جوامع و همچنین نوآوریهای بیپایان حوزه فناوری با مفاهیم تازهای در مطالعات آموزش عالی و مسائل علم و فناوری مواجه گردیده است. در این بستر سیال جهانی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی بیش از گذشته مورد توجه واقع شده و در مسیر رویکردهای آیندهنگرانه به آموزش عالی متوازن، اهمیتی محوری پیدا کرده است. در این میان، فهم چالشهای پیشروی آموزش عالی و درک دامنه مطالبه و انتظار از آن با تکیه بر فهم و شناخت بایستۀ عوامل مؤثر درونی و بیرونی نظام دانش و دانشگاه، و رصد روندهای فعلی و آینده تعاملات میان دانشگاه و محیط پیرامون آن، امری لازم است. در این راستا، مفاهیم و آموزههای مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری میتواند راهبردهایی کارساز جهت ایجاد تعادل و تناسب میان کارویژههای دانشگاه با نظام انتظارات بیرونی اعم از دولت و جامعه و بازار و نهادهای اجتماعی ارائه کرد. برای این کار و همچنین بازکاوی شرایط کنونی تولید و ترویج دانش و ترسیم عقلانی و واقعبینانه نسبت کارکردی دانشگاه با جامعه و آینده توسعه و تعالی کشور، باید از مطالعات و پژوهشهای هدفمند در خصوص نقش و کارکرد دانشگاه و ظرفیتها و توانمندیهای آن، خاصه از علومانسانی و اجتماعی و کاربست راهبردهای خردمندانه آن در عرصۀ سیاستگذاری و تصمیمگیری بهره جوییم. برای دستیابی به این اهداف، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۸۲ بهعنوان نهاد مولد اندیشه و اتاق فکر وزارت عتف، با هدف بررسی و پژوهش در موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعۀ علمی و فرهنگی کشور و ایفای نقش واسط میان دانشگاه و جامعه، کوشش نموده تا سیاستهای کاری خود را در مسیر انجام محورهای پژوهشی و مطالعاتی زیر و تولید و نشر متون و آثار مرتبط با حوزههای موضوعی زیر را سامان و ارتقا دهد:
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با توجه به ضرورت توجه به این اهداف و اولویتها، بر آن است تا در کنار برنامهها و فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی و چاپ و نشر نتایج طرحها و تحقیقات علمی و پژوهشی انجام یافته خود، تألیف و ترجمه آثار علمی را نیز متناسب و مرتبط با زمینههای موضوعی فوق در دستور کار قرار دهد. بدیهی است سرمایهگذاری علمی و معنوی مؤسسه برای توسعه و ارتقای دانش مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری و تأمین منابع فکری و علمی لازم برای سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی توسط محققان و مدیران این حوزه، نیازمند تولید و ترویج متون و منابع متعددی برای برداشتن گامهای دقیق و استوار است. امید است آثار و انتشارات علمی پژوهشگاه بتواند به بهترین کیفیت در دسترس طیف متنوع مخاطبان از قبیل استادان و پژوهشگران اجتماع علمی و دانشگاهی و مدیران و کارشناسان و علاقهمندان مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری قرار گیرد و در ارتقای بایسته کارویژههای نظام آموزش عالی و افزایش اثرمندی علم در جامعۀ ایران به سهم خود نقشی سازنده داشته باشد.
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در سال ۱۳۸۵ و در چارچوب سیاستهای مصوب، فعالیتهای انتشاراتی خود را آغاز کرد. مأموریت انتشارات، چاپ و نشر یافتهها و نتایج مطالعات و پژوهشهای انجامشده در قالبهای گوناگون و با صورتی آراسته و متناسب با ذائقه اندیشهورز جامعه علمی ایران است.
*حاصل این تلاشها از سال ۱۳۸۵ تاکنون، انتشار بیش از۴۹۰ عنوان کتاب تخصصی در حوزه آموزش عالی و تعداد قابل توجهی ویژهنامه، فصلنامه، بروشور و … در حوزههای مختلف علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی است.