EN fa

به زودی منتشر می‌شود

 | تاریخ ارسال: 1404/7/1 | 
به گزارش روابط عمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، انتشارات مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی چهار اثر جدید را به زودی تقدیم به پژوهشگران و علاقه‌مندان مطالعات آموزش عالی و دانشگاه‌پژوهی می‌کند.

کانون‌های دانشجویی؛ از تأسیس تا تثبیت
تالیف: دکتر مهدی حسین‌زاده فرمی

مهمترین بستر برای توانمندسازی دانشجویان، فعّالیت در «گروه‌های دانشجوئی» می‌باشد. در چنین فعّالیت‌هایی «خود» دانشجویان شکل می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، انجمن­های علمی دانشجوئی، کانون­های فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی و مذهبی دانشجوئی، تشکّل­های اسلامی دانشجوئی در طیف­های مختلف و متنوّع سیاسی، فعّالیت نشریات دانشجوئی و فعّالان شورای صنفی محمل و بستر بسیار خوبی برای توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان می­باشند. بدین معنا که دانشجویان در عرصه­های مختلف تمرین زندگی می­کنند و با افزایش مهارت­های زندگی، دارای توانمندی­های فرهنگی و اجتماعی می­شوند.



علم در ترازوی اخلاق؛ اخلاق علم در علوم انسانی و اجتماعی
به کوشش: دکتر فرهاد بیانی
سخن از اخلاق، که هم رکن شریعت است و هم ستون معیشت، گرچه جذاب و دل¬فریب بوده اما مهیب و وحشت¬انگیز نیز هست. از یک سو، کسی بر اهمیت و الزام به اخلاق شکی به خود راه نمی دهد اما از سویی دیگر، کمتر کسی یافت می‌شود که مناقشات و نگرانی های اندیشیدن، سخن گفتن و داوری در این باب را انکار کند. اینکه منظور از امر اخلاقی و امر غیر اخلاقی چیست؟ چه کسی و چه مرجعی مُحقِ است که داور این میدان باشد؟ چگونه باید در مورد امر اخلاقی یا غیر اخلاقی در میدان ها و اعصار مختلف قضاوت کرد؟ منشاء و زمینه این تمایزات چه هستند؟ نقش زمینه ها و عوامل فرهنگی-اجتماعی در این موارد چیست؟ و امثالهم، همگی نشان از مهیب بودن شنا در این دریای بی بُن دارد. پرداختن به این پرسش ها و این مسائل جزو مباحث این کتاب است.

فلسفه و فرهنگ؛ تحلیلی بر سیاستگذاری فرهنگی در آموزش عالی ایران
تالیف: دکتر علیرضا محمدی

سیاستگذاری فرهنگی وجه رؤیت پذیر، انضمامی، ملموس و محسوس امر فرهنگی است که از طریق آن امکان «اداره رفتار افراد» برای حاکمیت‌ها فراهم می‌شود. براین اساس آن چه اهمیت می‌یابد این است که اهداف و سیاست‌های فرهنگی که قرار است به خط‌مشی‌هایی برای بهبود وضعیت فرهنگی متناسب با خواست حاکمیت تبدیل گردد دارای بنیان‌های نظری و ریشه‌های فکری است که در طول سالیان دراز از سوی نخبگان و رهبران فکری تبیین شده است. در این کتاب به بررسی ریشه‌های فکری و معرفتی سیاست‌های فرهنگی در جمهوری اسلامی و چرایی موفقیت و یا عدم موفقیت آن در جامعه هدف با تکیه بر آرای گرامشی و لاکاتوش پرداخته می‌شود.


مسئله روش؛ بازاندیشی انتقادی روش های پژوهش علوم اجتماعی در ایران
به کوشش: دکتر حسین میرزایی

آموزش آکادمیک علوم اجتماعی در ایران قدمتی ۹۰ ساله دارد.  تأسیس گروه علو م اجتماعی در سال ۱۳۳۶ و  مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در سال ۱۳۳۷ در دانشکده ادبیات و تأسیس دانشکده علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران در سال۱۳۵۱ وجه سازمانی آن را نهادینه کرد. در این میان توجه به روش تحقیق از ارکان اصلی اغلب این دوران بوده است و آموزش آن در علوم اجتماعی ایران جایگاه رفیعی داشته است. با این حال نیاز ما به روش، به خصوص روش‌پژوهی بیش از کارهای انجام شده است، چرا که در رشد و کارآمدی علوم اجتماعی ایران حوزۀ روش‌شناسی و روش‌ تحقیق سهم مهمی دارد. کتاب حاضر و کتاب درآمدی بر روش‌شناسی مطالعات فرهنگی (۱۳۹۳) به همین قلم و ناشر که حاوی مقالات ارزشمند اساتید و صاحب‌نظران روش‌شناسی و روش‌پژوه ایرانی است، گامی در همین راستا است.





CAPTCHA
دفعات مشاهده: 200 بار   |   دفعات چاپ: 31 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر