EN fa

میز تخصّصی زیست دانشجوئی

 | تاریخ ارسال: 1402/6/18 | 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم (پمفات) سرپرست میز تخصصی زیست دانشجوئی پژوهشگاه رویکرد «میز تخصّصی زیست دانشجوئی» را عبور از رویکرد آسیب‌شناسانه دانسته و گفت باید با شناخت دقیق وضعیّت فعلی برای برون‌رفت تلاش کرد و محقّقانه و پژوهشگرانه به مطالعه فعّالیت‌ها و زیست دانشجوئی پرداخت.

میز تخصص زیست دانشجوئی یکی از ۵ میز تخصصی است که در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی تعریف شده است. مهاجرت، هوش مصنوعی، علم سنجی و علوم شناختی چهار میز تخصصی دیگر پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی هستند. مهم‌ترین وظایف میزهای تخصصی پژوهشگاه، رصد و ارزیابی مستمر وضعیت ساحت تخصصی ذی‌ربط، تعیین موضوعات و مسائل پژوهشی حائز اولویت، شناسایی و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های پژوهشگاه برای فعالیت‌های علمی تحول‌آفرین، رایزنی برای اخذ سفارش‌های پژوهشی از دستگاه‌های مسئول، شناسایی محققان زبده، نظارت علمی بر حسن طراحی و اجرای پروژه‌های تحقیقی و نیز طراحی و برپایی نشست‌ها و همایش‌های تخصصی است.
دکتر مهدی حسین‌زاده فرمی سرپرست میز تخصصی زیست دانشجوئی در یادداشت ذیل هدف کلان و دورنمای میز تخصصی زیست دانشجویی را تشریح نموده است. وی رویکرد «میز تخصّصی زیست دانشجوئی» را عبور از رویکرد آسیب‌شناسانه دانسته و گفت باید با شناخت دقیق وضعیّت فعلی برای برون‌رفت تلاش کرد و محقّقانه و پژوهشگرانه به مطالعه فعّالیت‌ها و زیست دانشجوئی پرداخت. 

درباره چه سخن می‌گوئیم
میدان دانشگاه با دانشجویان و فعّالیت‌های گروه‌های دانشجوئی قابل تصوّرست. «خود» دانشجویان نیز نه در بخش‌های آموزش و پژوهش دانشگاه، بلکه در بستر و زمینه فعّالیت‌های گروه‌های دانشجوئی شکل می‌گیرد. گروه‌های دانشجوئی چون انجمن‌های علمی دانشجوئی، کانونهای فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی و مذهبی دانشجوئی، نشریات دانشجوئی، تشکّل‌های اسلامی یا سیاسی دانشجوئی، شورای صنفی دانشجوئی و تشگّل‌های دانشجوئی مرتبط با دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، علاوه بر دارا بودن از کارکردهای مختص خود و انجام کارویژه‌های مشخّص، محمل و بستر بسیار خوبی برای توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان می‌باشند. بدین معنا که دانشجویان در عرصه‌های مختلف، تمرین زندگی می‌کنند و با افزایش مهارت‌های زندگی، دارای توانمندی‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شوند.
امّا نکته اینجاست که بخش عمده‌ای از دانشجویان در گروه‌های دانشجوئی شناسنامه‌دار مجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های مرتبط با دستگاه‌های اجرائی فعّال نیستند و یا اصلاً فعّال نیستند. بر اساس نظر مسئولین وزارت علوم بر مبنای پژوهش‌های انجام گرفته، کمتر از ۱۰ درصد از دانشجویان در فعّالیت‌های همه گروه‌های دانشجوئی شناسنامه‌دار مشارکت دارند و به نوعی فعّالیت در گروه‌های دانشجوئی زیرمجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و وزارت علوم از اقبال کمتری برخوردار است. 
وضعیّت اینچنینی (مشارکت اندک) وزارت علوم، در وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های مرتبط با دستگاه‌های اجرائی نیز برقرار است و فعّالیت‌های داوطلبانه دانشجوئی در جامعه دانشگاهی ایران در «رکود» به سر می‌برد.
بایستی از رویکرد آسیب‌شناسانه عبور کرد و با شناخت دقیق وضعیّت فعلی برای برون‌رفت از آن تلاش کرد. هر چند می‌دانیم وضعیّت اکنونی دانشگاه‌ها حاصل عملکرد و تصمیم‌های نادرست چندین ساله و فضای عمومی سیاسی – اجتماعی کشور هست و انتظار برون‌رفت زودهنگام هم غیر واقع‌بینانه‌ست. با این حال، رویکرد تیم پژوهشی «میز تخصّصی زیست دانشجوئی» این است که متوقّف نباید شد و محقّقانه و پژوهشگرانه به مطالعه فعّالیت‌ها و زیست دانشجوئی پرداخته شود. 

هدف کلان میز تخصصی زیست دانشجویی
فعّالیت و زیست دانشجوئی در معنای اعمّ آن مطمع‌نظر است و همه آنچه که خارج از فعّالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجو در محیط دانشگاه (اعمّ از صحن اصلی و پردیس دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجوئی به عنوان بخش مهمّی از گذران اوقات دانشجویان و حتّی فعّالیت‌های غیررسمی در حیاط دانشکده و دانشگاه و بعضاً بوفه‌های دانشگاه و اطراف آن) هست را دربرمی‌گیرد. بنابراین، برای گستره پژوهشی میز زیست دانشجوئی، نه تنها نیاز به فعّالیت مطالعاتی بین‌گروهی و بین‌پژوهشکده‌ای در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی داریم، بلکه حوزه‌های مطالعاتی دانشجوئی وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های مرتبط با دستگاه‌های اجرائی نیز مد نظر است تا بتوان فهم و شناخت دقیقتری از دانشجوی ایرانی در همه فضاهای دانشگاهی درون کشوری و در گام‌های بعدی دانشچویان ایرانی خارج از کشور و حتّی دانشجویان خارجی داخل ایران دست یافت.

دورنمای میز تخصصی زیست دانشجویی
میز زیست دانشجوئی از پژوهش‌های ملّی و منطقه‌ای سال‌های پیشین که در صحن دانشگاه و محیط خوابگاه از سوی محقّقان، مراکز، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها انجام گرفته استفاده خواهد کرد و هم‌اکنون نیز در ارتباط با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با شرکت در نشست‌ها و برنامه‌ها  مشاهدات و مصاحبه‌های عمیق انجام می‌گیرد تا غنای پژوهشی این میز بیشتر شود. آخرین حضور در نشست و برنامه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علو.م در دانشگاه فردوسی مشهد تحت عنوان «توان‌افزایی کارشناسان فرهنگی و دبیران شورای هماهنگی کانون‌های دانشجوئی» در مرداد ۱۴۰۲ بوده است. در این نشست گفتگوها و مصاحبه‌های تکمیلی انجام شد تا «کتابچه»‌ای پیرامون کانون‌های فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی و مذهبی دانشجوئی تهیه شود. گزارش پژوهشی هم از پژوهش‌های انجام گرفته پیرامون گروه‌های دانشجوئی (اعمّ از انجمن‌های علمی دانشجوئی، کانون‌های دانشجوئی و نشریانت دانشجوئی) ارائه شد. 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 401 بار   |   دفعات چاپ: 138 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر