پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی بهعنوان یک مرکز پژوهشی ستادی و درعینحال مستقل و آزاد تلاش دارد به اتکای موقعیت ستادی و اجتماعی خود با ابتنا بر پژوهشهای انجامشده در سالهای اخیر، دوگانۀ درون و بیرون دستگاه بزرگ نهاد آموزش عالی کشور را به کمک محققان و استادان عرصۀ آموزش عالی، علم و فناوری مورد تأمل قرار دهد و این تأملات را در قالب تحلیلها و توصیههای سیاستگذارانه، به سمع مدیران ارشد و میانی ستاد وزارت عتف و همچنین مدیران دانشگاهی و مراکز علم و فناوری کشور برساند. این راه، یکی از راههای اصلاح نهاد موجود است تا بدینطریق متولیان و مدیران این نهاد براساس نظرات کارشناسی محققان و اندیشمندان راه را بشناسند و در ارتقای بازده دستگاه دیوانی تحت مسئولیت خود بهتر و عقلاییتر عمل کنند. عمل به این مهم یعنی ورود دیدگاههای کارشناسانه به بدنۀ سیاستگذاری و اقدام در این نهاد، میتواند به بهسازی نظام موجود و ترمیم نگاههای رایج دربارۀ بیالتفاتی دستگاه اداری موجود به دیدگاههای کارشناسانه منجر شود.
این اقدام، راهی است برای بازخوانی مشکلات درونی و نشاندادن راههایی برای اصلاح درونی این دستگاه بزرگ که در مواردی بهدلیل همین بزرگی نمیتواند آنچنانکه شایسته و بایسته است مشکلات خود را ببیند و برایشان راهحل بیابد. دراینمیان، میدان اصلی حکواصلاح برای محققان این حوزه، میدان آموزش عالی است؛ به این معنا که مصلحان این نهاد که در این مجموعه با ما همراهی دارند، نخست به اصلاح نهاد آموزش عالی میاندیشند و از همین منظر به رابطۀ آموزش عالی و جامعه و دولت و بازار مینگرند؛ لذا، تأمل درباب کلیت نهادهای مدرن، هدف و مأموریت ثانویۀ محققانی است که در این مجموعه گزارشهای پژوهشی و سیاستگذارانه، با ما همراهی و همکاری دارند.
امید است درنتیجۀ ترجمۀ پژوهشهای بنیادی و کاربردی به زبان سیاستگذارانه و عمومی، مجال بیشتری برای ارتباط میان پژوهشگران و مدیرانی فراهم آید که در دستگاههای اداری موجود با صدها مشکل روبهرویند و تعدد مصائب و موضوعات، آنها را به استیصال ناخواسته رسانده است. طبیعی است زبان فوقالذکر تنها مورد توجه مدیران و سیاستگذاران نیست، بلکه عموم پژوهشگران این عرصه و حتی محققان عرصۀ عمومی نیز میتوانند از الگوی ارائهشده و جنس مباحث و دیدگاههای کارشناسانه بنا بر اهداف متعدد استفاده کنند.
ردیف | عنوان اثر | نام صاحب اثر | مجموعه | لینک |
---|---|---|---|---|
۱ | تدوین نظامنامه ارتقاء حجاب و عفاف در دانشگاههای کشور | سیدمجید امامی | زنان | دریافت |
۲ | بررسی راههای بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی در علوم انسانی | نعمتاله عزیزی | بازسازی آموزش عالی | دریافت |
۳ | مهاجرت بازگشتی متخصصان و چالشهای ادغام آنها در آموزش عالی ایران | سعیده سعیدی | بازسازی آموزش عالی | دریافت |
۴ | سیاستگذاری آموزشهای مجازی و بحران کرونا | سمانه بایرامی | ارتباطات و فضای مجازی و دانشگاههای آینده | دریافت |
۵ | خیریهها در آموزش عالی سیاست توانمندسازی | رضا ماحوزی | بازسازی آموزش عالی | دریافت |
۶ | مساله پایان نامه نویسی و راههای برون رفت از مشکل | عباس وریج کاظمی، هادی آقاجانزاده |
دریافت | |
۷ | برنامهی درسی و ذهنیت بازاندیش | محمدرضا کلاهی | دریافت | |
۸ | واکاوی مشارکت دانشگاه-اجتماع: پژوهشی در قالب بررسی متون | آنوک کوئکوئک /مارتن وانهم/ رینوت کلینهانس (ترجمۀ آریا متین) |
دانشگاه و جامعه | دریافت |
۹ | سنجش و ارزیابی آییننامه ارتقا اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی؛ آسیبها، راهکارها و دلالتهای پبشنهادی | فاطمه نصراللهی نیا و رضا ماحوزی | دریافت | |
۱۰ | سنجش و ارزیابی آییننامه ارتقا اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی؛ راهکارها و پیشنهادهایی برای آینده | احد رضایان قیه باشی و رضا ماحوزی | دریافت |
ردیف | عنوان اثر | نام صاحب اثر | مجموعه | |
۱ | دستاوردها و چالشهای حضور زنان در آموزش عالی؛ با تأکید بر مسائل اجتماعی | منصوره اعظم آزاده | زنان | دریافت |
۲ | دستاوردها و چالشهای اقتصادی حضور زنان در آموزش عالی | زهرا علمی/ محبوبه جهادی/ سمانه ابراهیم پور | زنان | دریافت |
۳ | جایگاه زنان در آموزش عالی ایران: تحلیل جنسیت مستندات قانونی | فریدونی | زنان | دریافت |
۴ | مطالعه چگونگی تأثیر تحصیلات عالی زنان بر ابعاد مختلف زندگی خانواده | امید علی احمدی | زنان | دریافت |
۵ | رفتارهای پرخطر دانشجویان در مقایسه با دیگر گروههای جمعیت در ایران | مجتبی لشگری | مسائل دانشجویی | دریافت |
۶ | مطالعهای بر تجربه زیسته از تحقیر اجتماعی در روابط استاد شاگردی | مهشید شهیدی | مسائل دانشجویی | دریافت |
۷ | بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان در تهران | سید ضیا هاشمی و
هاشم واعظی |
مسائل دانشجویی | دریافت |
۸ | ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی هویت دانشجویان بر مبنای مؤلفههای سنتی و مدرن | صلاح الدین قادری | مسائل دانشجویی | دریافت |
۹ | مقایسه ذهنیت نسلی و بیننسلی در نسلهای دانشگاهی پس از انقلاب اسلامی | مهران سهراب زاده | مسائل دانشجویی | دریافت |
۱۰ | مواجهۀ خود-دیگری و احساس تنهایی در دانشجویان | مهشید شهیدی | مسائل دانشجویی | دریافت |
۱۱ | رضایت از زندگی دانشجویی و سیاستهای آموزش عالی | لیلا باقری | مسائل دانشجویی | دریافت |
۱۲ | ذهنیت دانشجوی ایرانی از تحولات درون خانواده در سه دهه گذشته | ماریا رحیمی | مسائل دانشجویی | دریافت |
۱۳ | جنبش دانشجویی در ایران پس از ۱۳۸۸ | رحمان قهرمان پور | جنبش دانشجویی | دریافت |
۱۴ | بررسی نقش رسانهها و گروههای مرجع در شکلگیری نگرش سیاسی دانشجویان | روح الله عباسی/ علیرضا کوهکن/ صادق آبسالان | جنبش دانشجویی | دریافت |
۱۵ | بررسی الگوهای مصرف فرهنگی دانشجویی و نسبت آن با نحوۀ شکلگیری هویت اجتماعی: مطالعه دانشجویان دانشگاههای تهران | جهاد دانشگاهی واحد تهران به نمایندگی کاوس حیدری (مدیریت علمی: محمد رضایی) | تولید و مصرف فرهنگی | دریافت |
۱۶ | زیست فرهنگی اساتید دانشگاه به مثابه زیست از دست رفته | حامد طاهری کیا | تولید و مصرف فرهنگی | دریافت |
۱۷ | تأملی در راهبردهای سیاستگذاری دین و دانشگاه در دانشگاه اسلامی | محمدجواد اسماعیلی | دین و دانشگاه | دریافت |
۱۸ | بررسیِ درک و ارزیابیِ اعضای هیئت علمی از انتظارات نقشیِ تعریف شده در آئین نامۀ ارتقاء | فاطمه علمدار | بازسای آموزش عالی | دریافت |
۱۹ | دلالتهای سیاستی نظریه سرمایه انسانی در سامانبخشی حوزه آموزشعالی | الهام حبیبی | بازسازی آموزش عالی | دریافت |
۲۰ | مسئله علم در دارالفنون عصر ناصری | ابراهیم توفیق / آرش حیدری/ سید مهدی یوسفی | تاریخ علم | دریافت |
۲۱ | معرفیِ پژوهشکده ها، مؤسسات، و ژورنال های مطالعات آموزش عالی در اروپا | عبدالله کریم زاده | تاریخ علم | دریافت |
ردیف | عنوان اثر | مترجمان | مجموعه | |
۱ | مردم سالاری دیجیتال: گذشته حال و آینده/ مصاحبه با: وینتون. ج. سرف/ مصاحبه کننده: بت سیمون نووک | کاوه بازرگان و فریده مشایخ | دریافت |