پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی- همایش حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال
همایش ملی حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1404/2/30 | 

 
  1. هدف همایش:
  2. هدف همایش «حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال» بررسی دقیق تحولات ناشی از دیجیتال‌شدن در آموزش عالی است. این همایش به چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، نقش ذی‌نفعان مختلف، بهره‌گیری از تجارب جهانی و ظرفیت‌های داخلی و تضمین کیفیت آموزش دیجیتال می‌پردازد. هدف، ارتقای عدالت آموزشی، همکاری موثر بین بخش‌ها و ارتقای کیفیت آموزش با فناوری‌های نوین است. همچنین، فرصت‌های نوآوری و افزایش دسترسی به آموزش دیجیتال مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

 
  1. محورهای همایش:
  2. الف: ابعاد فرهنگی و اجتماعی دیجیتالی شدن حکمرانی آموزش عالی 
    1. ۱. تحول فرهنگی و اجتماعی حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال
    2. ۲. مفاهیم و محدودیت‌های حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال
    3. ۳. حکمرانی‌پذیری و حکمرانی‌ناپذیری آموزش عالی در مواجهه با فناوری‌های نوظهور
    4. ۴. پداگوژی آموزشی و پژوهشی در عصر دیجیتال: چالش‌ها و فرصت‌ها
    5. ۵. سویه‌های انتقادی در حکمرانی آموزش عالی دیجیتال
  • ب: مشارکت‌‌کنندگان و ذی‌نفعان آموزش عالی دیجیتال؛ اقدامات، مشکلات و چشم‌اندازها 
    • ۱. الگوهای پیوند نهادهای دولتی، مدنی و بازار در حکمرانی آموزش عالی دیجیتال
    • ۲. دانشجویان و کانون‌های دانشجویی در حکمرانی دیجیتال
    • ۳. اساتید، مدیران و کارشناسان در فرآیند دیجیتال‌سازی آموزش عالی
    • ۴. سیاستگذاران و نهادهای سیاستگذار در حکمرانی دیجیتال
    • ۵. شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در آموزش عالی دیجیتال
    • ۶. کارفرمایان و بازار کار جدید در پیوند با آموزش عالی دیجیتال
  • ۱. آینده هوش مصنوعی و فناوری‌های هوشمند در دانشگاه‌های جهان و ایران
  • ۲. خیریه‌ها و نهادهای غیرانتفاعی در توسعه حکمرانی آموزش عالی دیجیتال
  • ۳. اتحادیه‌های دانشگاهی و ارتباطات دیجیتال بین دانشگاهی
  • ۴.  استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری در پیوند با آموزش عالی دیجیتال

تاریخ ارسال مقاله:
زمان ارسال چکیده:                                                                                                          پایان اسفندماه ۱۴۰۳
زمان ارسال متن کامل مقالات (۲ تا ۳ هزار کلمه با ذکر منبع):                    اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
زمان برگزاری همایش:                                                                                                                خرداد ماه ۱۴۰۴

ایمیل : digihigheduiscs.ac.ir


معرفی نمونه مقالات در  اینجا

 
الف) ابعاد فرهنگی، اجتماعی و ساختاری تحول دیجیتال در حکمرانی آموزش عالی

هدف از این محور، تحلیل و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از دیجیتال‌شدن حکمرانی آموزش عالی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و ساختاری است. این محور تلاش دارد که نشان دهد دیجیتال‌سازی نه تنها در بعد فنی، بلکه در سطح فرهنگی، اجتماعی و حتی ساختاری در نحوه حکمرانی و مدیریت دانشگاه‌ها تأثیرات عمیقی دارد. در این راستا، هم به چالش‌های مرتبط با پذیرش فناوری‌های نوین پرداخته می‌شود و هم فرصت‌ها و تهدیدات فرهنگی در فرآیند دیجیتال‌سازی نهادهای آموزشی و پژوهشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این محور همچنین بر ارزیابی ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها در پذیرش و پیاده‌سازی حکمرانی دیجیتال تأکید دارد.

 
 
۱. تحول فرهنگی و اجتماعی حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال
۱.۱ تأثیر دیجیتال‌شدن بر ساختارها، هنجارها و رفتارهای اجتماعی در دانشگاه‌ها
این زیرمحور به بررسی چگونگی تأثیر دیجیتال‌شدن بر ساختارهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها می‌پردازد. دیجیتال‌سازی آموزش عالی می‌تواند ساختارهای سنتی را تغییر دهد و موجب تحول در رفتارها و هنجارهای دانشگاهی شود. در این فرآیند، نیاز به بررسی مشارکت فعال اعضای دانشگاهی و تغییر نگرش‌ها و باورهای آن‌ها به سمت شامل‌تر و پاسخگوتر است.
هدف: شناخت تأثیرات فرهنگی و اجتماعی دیجیتال‌شدن بر رفتارهای دانشگاه‌ها و راهکارهای ارتقای شفافیت و مشارکت در فضای دیجیتال.
۱.۲ تغییرات فرهنگی ناشی از مواجهه با فناوری‌های نوظهور و نحوه پذیرش آن‌ها در نهادهای آموزشی
این بخش به تحلیل چالش‌های فرهنگی در پذیرش فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و یادگیری ماشینی می‌پردازد. پذیرش فناوری‌ها در آموزش عالی نیازمند تحول فرهنگی است که اغلب در مقابل آن مقاومت وجود دارد.
هدف: تحلیل موانع فرهنگی و نحوه پذیرش پداگوژی دیجیتال و نیاز به توانمندسازی فرهنگی در نهادهای آموزشی.
۱.۳ چالش‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه در زمینه شکاف دیجیتال و نابرابری‌های دسترسی به منابع آموزشی
شکاف دیجیتال به نابرابری در دسترسی به فناوری‌های دیجیتال و منابع آموزشی در بین گروه‌های مختلف اجتماعی اشاره دارد. این شکاف می‌تواند از عوامل مؤثر در ایجاد نابرابری‌های آموزشی و اجتماعی باشد.
هدف: بررسی چالش‌ها و راهکارهای عدالت آموزشی و دسترسی برابر به منابع دیجیتال در فضای آموزش عالی.
۱.۴ بررسی ظرفیت‌ها و تهدیدات فرهنگی دیجیتال در فرآیند حکمرانی آموزشی
این بخش به تحلیل ظرفیت‌های فرهنگی دیجیتال و تهدیدات بالقوه‌ای که می‌تواند در پیاده‌سازی حکمرانی دیجیتال ایجاد شود، پرداخته و به بررسی راهکارهایی برای پاسخگویی و شفافیت در سیستم‌های آموزشی دیجیتال می‌پردازد.
هدف: شناسایی تهدیدات فرهنگی و فرصت‌های نوآورانه در حکمرانی دیجیتال.




۲. مفاهیم و محدودیت‌های حکمرانی آموزش عالی در عصر دیجیتال
۲.۱ دشواری‌های تعریف دقیق حکمرانی در فضای دیجیتال: حکمرانی سنتی در برابر حکمرانی دیجیتال
در این زیرمحور، به چالش‌های مربوط به تعریف دقیق حکمرانی در عصر دیجیتال پرداخته می‌شود. چطور می‌توان حکمرانی سنتی را با حکمرانی دیجیتال تطبیق داد؟ این فرآیند نیازمند بازتعریف مفاهیم حکمرانی با توجه به تحولات فناوری است.
هدف: تحلیل تفاوت‌ها و مشکلات انتقال از حکمرانی سنتی به حکمرانی دیجیتال و تأثیر فناوری‌های نوظهور.
۲.۲ پیچیدگی‌های مفهومی و ساختاری در حکمرانی دیجیتال آموزش عالی
دیجیتال‌شدن حکمرانی آموزش عالی ممکن است با پیچیدگی‌های ساختاری و مفهومی زیادی روبرو باشد. این بخش بررسی می‌کند که چگونه چالش‌های ساختاری می‌توانند بر پذیرش حکمرانی دیجیتال اثرگذار باشند و در عین حال بر اهمیت مشارکت و شفافیت تأکید دارد.
هدف: شناسایی پیچیدگی‌های ساختاری و مفاهیمی که مانع از پذیرش حکمرانی دیجیتال در نهادهای آموزشی می‌شود.
۲.۳ چالش‌ها و فرصت‌ها در تطبیق چارچوب‌های حکمرانی با تحولات دیجیتال و فناوری‌های نوظهور
تحلیل چالش‌ها و فرصت‌ها در تطبیق چارچوب‌های حکمرانی سنتی با تحولات دیجیتال و فناوری‌های نوظهور. این بخش می‌تواند به بررسی چگونگی تعامل میان حکمرانی متمرکز و خودگردانی دانشگاهی در پی تحول دیجیتال بپردازد.
هدف: بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تطبیق حکمرانی سنتی با تحولات دیجیتال در آموزش عالی.




۳. حکمرانی‌پذیری و حکمرانی‌ناپذیری آموزش عالی در مواجهه با فناوری‌های نوظهور
۳.۱ ارزیابی توانایی نهادهای آموزشی در پذیرش و مدیریت فناوری‌های دیجیتال
ارزیابی میزان توانمندی نهادهای آموزشی در پذیرش و مدیریت فناوری‌های دیجیتال و بررسی عواملی که باعث می‌شود دانشگاه‌ها قادر به پذیرش این فناوری‌ها باشند.
هدف: تحلیل توانمندی‌ها و ضعف‌های نهادهای آموزشی در پذیرش حکمرانی دیجیتال.
۳.۲ بررسی عواملی که مانع یا تسهیل‌کننده پذیرش حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی هستند
بررسی عواملی که ممکن است باعث موانع ذهنی و اجرایی در پذیرش حکمرانی دیجیتال شوند و چگونگی تسریع این پذیرش در دانشگاه‌ها.
هدف: شناسایی موانع و فرصت‌های پذیرش حکمرانی دیجیتال و راهکارهای عملی برای رفع آن‌ها.
۳.۳ تحلیل آسیب‌شناسی حکمرانی‌های ناموفق در پیوند با تحولات فناوری
بررسی آسیب‌شناسی حکمرانی در مواقعی که فناوری‌های نوظهور به‌طور ناقص یا نامناسب در فرآیندهای دانشگاهی پیاده‌سازی شده‌اند و تأثیر این ناکارآمدی‌ها بر پاسخگویی و کارآیی در آموزش عالی.
هدف: ارزیابی چالش‌ها و آسیب‌ها در حکمرانی دیجیتال و شناسایی بهترین شیوه‌های پیاده‌سازی فناوری‌ها.




۴. پداگوژی آموزشی و پژوهشی در عصر دیجیتال: چالش‌ها و فرصت‌ها
۴.۱ رویکردهای نوین پداگوژی در فضای دیجیتال و آنلاین برای توسعه کیفیت آموزشی
این بخش به بررسی روش‌های نوین پداگوژی در فضای دیجیتال می‌پردازد. استفاده از فناوری‌های نوین برای ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود فرآیند یادگیری و تدریس.
هدف: بررسی چگونگی پیشرفت پداگوژی دیجیتال در راستای ارتقای کیفیت آموزشی.
۴.۲ استفاده از فناوری‌های نوین در پژوهش‌های آموزشی و تأثیر آن‌ها بر فرایند یادگیری
بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در پژوهش‌های آموزشی و چگونگی تأثیر آن‌ها بر فرآیندهای یادگیری و رشد علمی.
هدف: ارتقای پاسخگویی و کارآیی در فرآیندهای پژوهشی و آموزشی از طریق فناوری‌های نوین.
۴.۳ چالش‌ها و فرصت‌های پداگوژی در دانشگاه‌های دیجیتال و چگونگی طراحی دوره‌های آموزش آنلاین و آفلاین
بررسی چالش‌های پداگوژی در دانشگاه‌های دیجیتال و نیاز به طراحی دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین که پاسخگوی نیازهای جدید دانشجویان در عصر دیجیتال باشد.
هدف: توسعه پداگوژی دیجیتال برای دانشگاه‌های آنلاین و شفاف‌سازی چالش‌های آن.




۵. سویه‌های انتقادی در حکمرانی آموزش عالی دیجیتال
۵.۱ نقد حکمرانی دیجیتال از منظر اجتماعی، فرهنگی و فلسفی
تحلیل انتقادی از حکمرانی دیجیتال آموزش عالی از دیدگاه‌های اجتماعی، فرهنگی و فلسفی، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های آن.
هدف: شناسایی چالش‌های فلسفی و اجتماعی حکمرانی دیجیتال و راهکارهایی برای ارتقای حکمرانی اخلاقی و شفاف در دانشگاه‌ها.





 
ب) مشارکت‌کنندگان و ذی‌نفعان حکمرانی آموزش عالی دیجیتال: اقدامات، مشکلات و چشم‌اندازها

هدف از این بخش بررسی نقش و مشارکت ذی‌نفعان مختلف در فرآیند حکمرانی آموزش عالی دیجیتال است. در این محور، تمرکز بر نقش‌هایی است که افراد و نهادهای مختلف، از جمله دولت‌ها، نهادهای مدنی، بازار، دانشگاه‌ها، شرکت‌های فناور و دانشجویان در دیجیتال‌سازی حکمرانی آموزش عالی ایفا می‌کنند. همچنین، مشکلات و چالش‌هایی که این ذی‌نفعان با آن‌ها مواجه هستند و چشم‌اندازهای آینده در این زمینه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.



۱. الگوهای پیوند نهادهای دولتی، مدنی و بازار در حکمرانی آموزش عالی دیجیتال
۱.۱ بررسی نحوه تعامل و هم‌افزایی میان نهادهای دولتی، بازار و جامعه مدنی در حکمرانی آموزش عالی دیجیتال
در عصر دیجیتال، حکمرانی آموزش عالی نیازمند همکاری نزدیک و تعامل هم‌افزا میان بخش‌های دولتی، بازار (بخش خصوصی) و جامعه مدنی است. دولت به عنوان سیاست‌گذار اصلی، بخش خصوصی به عنوان تأمین‌کننده فناوری‌های جدید و جامعه مدنی به عنوان ناظر و تسهیل‌کننده مشارکت‌های عمومی، باید به‌طور هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. این تعامل می‌تواند کیفیت حکمرانی دیجیتال را در دانشگاه‌ها ارتقا دهد.
هدف: تحلیل مدل‌های حکمرانی نوین که پاسخگویی، مشارکت و شفافیت را از طریق همکاری‌های بین‌بخشی ارتقا می‌دهند.
۱.۲ بررسی مدل‌های موفق حکمرانی در زمینه‌های آموزش عالی دیجیتال در سطح جهانی
بررسی مدل‌های موفق حکمرانی دیجیتال آموزش عالی در کشورهای مختلف می‌تواند راهکارهای عملی برای ارتقای کیفیت حکمرانی دیجیتال در کشورها با سیستم‌های حکمرانی متمرکز یا نیمه‌متمرکز فراهم کند. این تحلیل شامل مطالعه فرایندهای دیجیتال‌سازی و چالش‌های اجرایی است که در پیاده‌سازی حکمرانی دیجیتال در دانشگاه‌ها پیش می‌آید.
هدف: استفاده از تجارب بین‌المللی برای انتقال دانش و بهبود حکمرانی دیجیتال در سطح ملی.





۲. دانشجویان و کانون‌های دانشجویی در حکمرانی دیجیتال
۲.۱ نقش دانشجویان و کانون‌های دانشجویی در ایجاد تحولات و ظرفیت‌های دیجیتال در دانشگاه‌ها
دانشجویان و کانون‌های دانشجویی نقش حیاتی در پیشبرد تحولات دیجیتال و فرآیندهای حکمرانی دیجیتال ایفا می‌کنند. این گروه‌ها می‌توانند به عنوان مشارکت‌کنندگان فعال در توسعه پلتفرم‌های آنلاین، فضاهای مجازی آموزشی و پروژه‌های تحقیقاتی دیجیتال عمل کنند. علاوه بر این، دانشجویان به دلیل دسترسی به فناوری‌های نوین و فرهنگ دیجیتال، قادر به ایجاد تغییرات اجتماعی و فرهنگی در فضای آموزشی هستند.
هدف: بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها در مشارکت فعال دانشجویان و کانون‌های دانشجویی در حکمرانی دیجیتال.
۲.۲ چالش‌ها و فرصت‌ها در مشارکت دانشجویان در حکمرانی دیجیتال و فضای آنلاین
مشارکت دانشجویان در حکمرانی دیجیتال با چالش‌هایی مانند فقدان حمایت ساختاری، محدودیت‌های فرهنگی و نابرابری دسترسی به منابع دیجیتال مواجه است. در عین حال، این مشارکت می‌تواند فرصتی برای ارتقای پاسخگویی و مشارکت دموکراتیک در فرآیندهای دانشگاهی ایجاد کند.
هدف: شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها برای تقویت مشارکت دانشجویان در حکمرانی دیجیتال آموزش عالی.





۳. اساتید، مدیران و کارشناسان در فرآیند دیجیتال‌سازی آموزش عالی
۳.۱ مهارت‌های لازم برای استادان و مدیران دانشگاه‌ها در مواجهه با تغییرات دیجیتال
اساتید و مدیران دانشگاه‌ها باید مهارت‌های لازم برای پذیرش و بهره‌برداری از فناوری‌های دیجیتال را داشته باشند. این مهارت‌ها شامل استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین، آموزش به‌وسیله فناوری و پژوهش‌های دیجیتال می‌باشد. علاوه بر این، مدیران دانشگاه‌ها باید توانمندی‌های خود را در مدیریت تغییرات دیجیتال و رهبری دانشگاه‌های دیجیتال تقویت کنند.
هدف: تحلیل نیاز به توانمندسازی اساتید و مدیران در پذیرش و کاربرد فناوری‌های دیجیتال.
۳.۲ ضرورت توانمندسازی اساتید برای استفاده بهینه از فناوری‌های نوین در فرآیند تدریس و پژوهش
توانمندسازی اساتید برای استفاده بهینه از فناوری‌های نوین به‌ویژه در زمینه تدریس و پژوهش، یک ضرورت در دنیای دیجیتال است. این توانمندسازی می‌تواند از طریق دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های تخصصی و پشتیبانی فنی انجام شود.
هدف: بررسی راهکارهای توانمندسازی اساتید برای استفاده بهینه از فناوری‌های نوین و تأثیر آن‌ها بر پداگوژی و پژوهش.





۴. سیاستگذاران و نهادهای سیاستگذار در حکمرانی دیجیتال
۴.۱ تحلیل و ارزیابی نقش سیاستگذاران در تعیین و اجرایی‌سازی سیاست‌های حکمرانی آموزش عالی دیجیتال
سیاستگذاران نقش اساسی در تدوین و اجرای سیاست‌های حکمرانی دیجیتال دارند. در این زمینه، نیاز به پاسخگویی و شفافیت در سیاست‌گذاری‌ها و همچنین تحلیل چالش‌ها و فرصت‌هایی که در پیاده‌سازی این سیاست‌ها در سطح دانشگاه‌ها وجود دارد، ضروری است.
هدف: تحلیل نقش سیاستگذاران در حکمرانی دیجیتال و شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها در پیاده‌سازی سیاست‌های دیجیتال.
۴.۲ چالش‌ها و فرصت‌ها در تدوین و تنظیم قوانین و سیاست‌ها در دوران دیجیتال
تدوین و اجرای قوانین و سیاست‌های حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی با چالش‌هایی مانند شکاف قانونی، آسیب‌های حقوقی و ناتوانی در تطبیق سریع با تحولات فناوری روبرو است.
هدف: بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها در تدوین و تنظیم قوانین و سیاست‌ها برای حکمرانی دیجیتال آموزش عالی.





۵. شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در آموزش عالی دیجیتال
۵.۱ نقش شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در تهیه زیرساخت‌ها و ابزارهای دیجیتال برای آموزش عالی
شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی در تهیه و فراهم‌آوری زیرساخت‌های دیجیتال دارند. این شرکت‌ها می‌توانند ابزارهای آموزشی و پلتفرم‌های فناوری را برای بهبود فرآیندهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها فراهم کنند.
هدف: بررسی نقش بخش خصوصی و شرکت‌های فناور در توسعه زیرساخت‌های آموزش عالی دیجیتال.
۵.۲ همکاری دانشگاه‌ها با بخش خصوصی در زمینه تولید محتوا و توسعه فناوری‌های آموزشی
این بخش به بررسی همکاری‌های میان دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای تولید محتوای آموزشی دیجیتال و توسعه فناوری‌های نوین در آموزش عالی پرداخته و تأثیر آن بر پاسخگویی و کیفیت آموزشی را بررسی می‌کند.
هدف: توسعه مدل‌های همکاری دانشگاه‌ها با بخش خصوصی برای تولید محتوای دیجیتال آموزشی.





۶. کارفرمایان و بازار کار جدید در پیوند با آموزش عالی دیجیتال
۶.۱ تغییرات در بازار کار و نیازهای شغلی جدید به‌ویژه در زمینه فناوری‌های دیجیتال
بازار کار در حال تحول است و نیازهای شغلی جدید در زمینه‌های مختلف دیجیتال، از جمله هوش مصنوعی، داده‌کاوی، و برنامه‌نویسی، افزایش یافته است. این تغییرات باید در برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در نظر گرفته شود.
هدف: بررسی نیازهای بازار کار در دنیای دیجیتال و چگونگی تطبیق آموزش عالی با این نیازها.
۶.۲ تأثیر تحولات بازار کار بر نحوه آموزش و مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی
این بخش به بررسی چگونگی تأثیر تحولات بازار کار بر نظام‌های آموزشی و مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها پرداخته و به چالش‌ها و فرصت‌ها در این زمینه می‌پردازد.
هدف: ارتقای مهارت‌آموزی دیجیتال و پاسخگویی آموزش عالی به نیازهای جدید بازار کار.





ج) تجارب جهانی و ظرفیت‌های ملی و محلی حکمرانی آموزش عالی دیجیتال

محور «تجارب جهانی و ظرفیت‌های ملی و محلی» در همایش به بررسی تجارب بین‌المللی در حکمرانی دیجیتال آموزش عالی و تحلیل ظرفیت‌های داخلی و محلی در ایران برای پذیرش این تحولات می‌پردازد. این محور به‌ویژه بر هوش مصنوعی، فناوری‌های هوشمند، نقش نهادهای غیردولتی و خیریه‌ها، اتحادیه‌های دانشگاهی و استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری تمرکز دارد تا نشان دهد چگونه این نهادها و فناوری‌ها می‌توانند مشارکت، دسترسی و عدالت آموزشی را در فضای دیجیتال آموزش عالی ارتقا دهند.



۱. آینده هوش مصنوعی و فناوری‌های هوشمند در دانشگاه‌های جهان و ایران
بررسی تجارب جهانی در پیاده‌سازی هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها و ارزیابی وضعیت فعلی دانشگاه‌های ایران در این زمینه در این زیرمحور، به تحلیل تجارب جهانی در پیاده‌سازی هوش مصنوعی (AI) و فناوری‌های هوشمند در دانشگاه‌ها پرداخته می‌شود. دانشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای آموزشی، پژوهشی، ارزیابی‌ها و مدیریت منابع استفاده می‌کنند. این تحلیل می‌تواند شامل بررسی نرم‌افزارهای مبتنی بر AI برای آموزش آنلاین، برنامه‌ریزی منابع آموزشی و پشتیبانی از دانشجویان باشد.
هدف: ارزیابی وضعیت فعلی ایران در پذیرش هوش مصنوعی در آموزش عالی و شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها برای بهبود حکمرانی دیجیتال.
۱.۱ چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو برای پذیرش و استفاده از فناوری‌های هوشمند در دانشگاه‌ها
پذیرش و استفاده از فناوری‌های هوشمند در دانشگاه‌ها، مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، اینترنت اشیاء (IoT)، و پردازش داده‌ها، با چالش‌هایی مانند مقاومت ساختاری، شکاف‌های دیجیتال، و نیاز به تغییرات فرهنگی مواجه است. این بخش می‌تواند به بررسی فرصت‌های دیجیتال‌سازی در دانشگاه‌های ایران و چگونگی رفع چالش‌های فرهنگی و فنی برای پذیرش این فناوری‌ها بپردازد.
هدف: شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها در پذیرش فناوری‌های هوشمند در دانشگاه‌ها و بررسی نیاز به همکاری‌های بین‌المللی برای تسهیل این فرآیند.





۲. خیریه‌ها و نهادهای غیرانتفاعی در توسعه حکمرانی آموزش عالی دیجیتال
۲.۱ بررسی نقش خیریه‌ها و نهادهای غیردولتی در کاهش شکاف دیجیتال و افزایش دسترسی به آموزش‌های دیجیتال
در این بخش، به بررسی چگونگی نقش خیریه‌ها و نهادهای غیرانتفاعی در کاهش شکاف دیجیتال و افزایش دسترسی به منابع آموزشی دیجیتال پرداخته می‌شود. خیریه‌ها و نهادهای غیردولتی می‌توانند از طریق تامین منابع مالی، فراهم‌سازی زیرساخت‌های دیجیتال، و ایجاد دوره‌های آموزشی آنلاین رایگان به دسترسی برابر به آموزش عالی کمک کنند.
هدف: بررسی نقش نهادهای غیردولتی در توسعه حکمرانی دیجیتال و رفع شکاف‌های دیجیتال به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار.





۳. اتحادیه‌های دانشگاهی و ارتباطات دیجیتال بین دانشگاهی
بررسی نقش اتحادیه‌های دانشگاهی در ایجاد شبکه‌های دیجیتال بین دانشگاهی برای ارتقای عدالت آموزشی و پژوهشی
این بخش به بررسی نقش اتحادیه‌های دانشگاهی در ایجاد شبکه‌های دیجیتال میان دانشگاه‌ها می‌پردازد. این شبکه‌ها می‌توانند به همکاری‌های بین‌المللی، تبادل علمی، و توسعه عدالت آموزشی کمک کنند. استفاده از پلتفرم‌های مشترک آنلاین برای تبادل اطلاعات، منابع آموزشی و پژوهشی می‌تواند دسترسی به منابع علمی را بهبود بخشیده و عدالت آموزشی را در سطح جهانی ارتقا دهد.
هدف: بررسی نقش اتحادیه‌های دانشگاهی در ارتقای عدالت آموزشی و پژوهشی از طریق همکاری‌های دیجیتال.
۳.۱ نقش همکاری‌های بین‌المللی در تسهیل توسعه آموزش عالی دیجیتال
همکاری‌های بین‌المللی نقش برجسته‌ای در گسترش آموزش عالی دیجیتال دارند. این همکاری‌ها می‌توانند شامل پروژه‌های مشترک آموزشی، تبادل تجربیات دیجیتال، و به اشتراک‌گذاری منابع آنلاین باشند. کشورهای مختلف می‌توانند از تجربیات یکدیگر بهره‌برداری کنند تا چالش‌های دیجیتال‌سازی را در سطح آموزش عالی تسهیل کنند.
هدف: تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای تسهیل توسعه حکمرانی دیجیتال و آموزش عالی دیجیتال در ایران و جهان.





۴. استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری در پیوند با آموزش عالی دیجیتال
۴.۱ بررسی نقش استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری در بهبود و تحول دیجیتال آموزش عالی
استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری می‌توانند نقش اساسی در تحول دیجیتال آموزش عالی ایفا کنند. از طریق ایجاد راه‌حل‌های فناوری جدید، این نهادها می‌توانند به تحول پداگوژی، ارتقای کیفیت تدریس و پژوهش، و ارائه دوره‌های آنلاین تخصصی کمک کنند. این استارت‌آپ‌ها می‌توانند ابزارهای آموزشی نوآورانه را طراحی کنند که باعث بهبود تجربه یادگیری و پژوهش در دانشگاه‌ها شوند.
هدف: بررسی نقش استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری در تحول دیجیتال و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای آموزش عالی دیجیتال.
۴.۲ تجارب جهانی در استفاده از استارت‌آپ‌ها برای پیاده‌سازی آموزش‌های دیجیتال
تجارب جهانی در استفاده از استارت‌آپ‌ها برای پیاده‌سازی آموزش‌های دیجیتال می‌تواند به ایران کمک کند تا از نوآوری‌های آموزشی بهره‌برداری کند. کشورهای مختلف با استفاده از استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند تحولاتی در آموزش آنلاین، پلتفرم‌های دیجیتال و دوره‌های آموزشی تخصصی ایجاد کنند که در گسترش آموزش عالی دیجیتال تأثیرگذار بوده است.
هدف: تحلیل تجارب جهانی و نحوه استفاده از استارت‌آپ‌ها برای تحول دیجیتال در آموزش عالی.




 
د) ارزیابی و تضمین کیفیت در حکمرانی آموزش عالی دیجیتال

این محور به تحلیل و بررسی روش‌ها و شاخص‌های ارزیابی کیفیت در حکمرانی آموزش عالی دیجیتال می‌پردازد. از آن‌جا که تحول دیجیتال در آموزش عالی می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر کیفیت و اثربخشی آموزش داشته باشد، بررسی سیستم‌های ارزیابی و تضمین کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این محور به ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی دیجیتال در دوره‌های بحرانی مانند دوران کرونا و چالش‌ها و فرصت‌های موجود در تضمین کیفیت آموزش‌های دیجیتال پرداخته و راهکارهایی برای بهبود کیفیت در این زمینه پیشنهاد می‌دهد.



۱. مفاهیم و شاخص‌های ارزیابی در آموزش عالی دیجیتال
 
۱.۱ تحلیل مفاهیم اصلی ارزیابی و شاخص‌های کیفیت در فضای آموزش عالی دیجیتال
یکی از اولین مراحل در بررسی تضمین کیفیت در حکمرانی دیجیتال آموزش عالی، تعریف دقیق و جامع مفاهیم ارزیابی و شاخص‌های کیفیت است. ارزیابی کیفیت در فضای دیجیتال آموزش عالی شامل مؤلفه‌های مختلفی است از جمله دسترسی به منابع دیجیتال، کیفیت محتوای آموزشی آنلاین، پشتیبانی فناوری و تعاملات دیجیتال بین اساتید و دانشجویان. این بخش به تحلیل این مفاهیم و معیارهای کیفیت در حوزه آموزش عالی دیجیتال می‌پردازد.
هدف: شناسایی شاخص‌های کلیدی ارزیابی کیفیت در آموزش عالی دیجیتال و توسعه مدل‌های ارزیابی مبتنی بر فناوری.

 
۱.۲  ضرورت ایجاد سیستم‌های ارزیابی مبتنی بر فناوری برای بهبود کیفیت آموزش
با گسترش آموزش آنلاین و پلتفرم‌های دیجیتال، ضرورت استفاده از سیستم‌های ارزیابی مبتنی بر فناوری برای نظارت و ارزیابی کیفیت آموزش دیجیتال بیشتر از پیش احساس می‌شود. این سیستم‌ها می‌توانند شامل داده‌های یادگیری، معیارهای مشارکت آنلاین و بازخوردهای دیجیتال باشند. هدف این بخش بررسی چگونگی طراحی و پیاده‌سازی این سیستم‌ها برای بهبود مستمر کیفیت آموزش است.
هدف: توسعه سیستم‌های ارزیابی دیجیتال برای نظارت و ارتقای کیفیت آموزش عالی دیجیتال.





۲. ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی دیجیتال در دوره‌های کرونا و پس از آن
 
۲.۱ بررسی عملکرد مراکز آموزشی در دوران کرونا و ارزیابی نقاط قوت و ضعف حکمرانی آموزش عالی دیجیتال
دوران کرونا یک دوره چالش‌برانگیز برای آموزش عالی در سطح جهانی بود و دیجیتال‌سازی آموزش به سرعت به یک اولویت تبدیل شد. بسیاری از مراکز آموزشی مجبور به انتقال سریع به پلتفرم‌های آنلاین شدند. ارزیابی عملکرد این مراکز در این دوران و بررسی نقاط قوت و ضعف حکمرانی دیجیتال در آموزش عالی می‌تواند به شناسایی کاستی‌ها و فرصت‌ها برای بهبود کیفیت آموزش در آینده کمک کند.
هدف: ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی دیجیتال در دوران کرونا و شناسایی چالش‌ها و موفقیت‌ها در حکمرانی آموزش عالی دیجیتال.

 
۲.۲ چالش‌ها و فرصت‌ها در ارزیابی آموزش عالی دیجیتال در دوران کرونا
ارزیابی عملکرد آموزش آنلاین در دوران کرونا نشان داد که بسیاری از دانشگاه‌ها با چالش‌هایی نظیر دسترسی نابرابر به فناوری‌ها، کیفیت پایین ارتباطات آنلاین و مقاومت در برابر تغییرات روبرو بوده‌اند. در عین حال، این دوران فرصتی برای نوآوری و تسریع در پذیرش دیجیتال بود. بررسی این چالش‌ها و فرصت‌ها برای آینده حکمرانی دیجیتال آموزش عالی بسیار مهم است.
هدف: تحلیل چالش‌ها و فرصت‌ها در فرآیند ارزیابی آموزش آنلاین در دوران بحران و درک فرصت‌های بهبود.





۳. تضمین کیفیت در فضای دیجیتال و ارزیابی اجتماعی آن
 
۳.۱  ارزیابی اثرات اجتماعی و فرهنگی آموزش عالی دیجیتال و چالش‌های مرتبط با آن در ایران و جهان
این بخش به بررسی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی دیجیتال‌شدن آموزش عالی پرداخته و چالش‌هایی مانند شکاف دیجیتال و دسترسی نابرابر به منابع آموزشی را مورد تحلیل قرار می‌دهد. همچنین، در این بخش به تأثیرات اجتماعی و فرهنگی این تحولات در دنیای واقعی و جهان آنلاین پرداخته می‌شود. یکی از چالش‌های اصلی، تأثیر دسترسی محدود به فناوری در برخی جوامع است که منجر به نابرابری در دسترسی به آموزش دیجیتال می‌شود.
هدف: بررسی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی حکمرانی دیجیتال بر عدالت آموزشی و دسترسی به منابع علمی.

 
۳.۲  بررسی مشکلات و راهکارهای تضمین کیفیت در آموزش عالی دیجیتال
تضمین کیفیت در آموزش عالی دیجیتال با چالش‌هایی از جمله کیفیت محتوای آنلاین، تعاملات بین اساتید و دانشجویان، و پشتیبانی فنی مواجه است. این بخش به بررسی مشکلات عملی و چالش‌های اجرایی در تضمین کیفیت آموزش دیجیتال می‌پردازد و راهکارهایی برای تقویت سیستم‌های ارزیابی و اطمینان از کیفیت ارائه می‌دهد.
هدف: شناسایی چالش‌ها و راهکارهای عملی برای تضمین کیفیت در حکمرانی دیجیتال آموزش عالی.


 








 
نشانی مطلب در وبگاه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی:
http://iscs.ac.ir/find-1.309.16831.fa.html
برگشت به اصل مطلب