پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی- معرفی و نقد کتاب
علم در عمل

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1403/5/8 | 
علم در عمل
چگونه دانشمندان و مهندسان را از درون جامعه دنبال کنیم؟  


برونو لاتور

ترجمه: رحمان شریف‌زاده
 
دریافت فهرست

پیش‌بینی می‌کنم که کتاب علم در عمل تأثیری قابل مقایسه با کتاب ساختار انقلاب‌های علمی توماس کوهن داشته باشد؛ این کتاب هم ذهن فیلسوفان را برانگیخته می‌کند و هم الهام‌بخش جامعه‌شناسان و مورخان علم خواهد بود (نیکولاس جوردین، ریاضیدان و فیلسوف علم)
این کتاب با جذابیت و شوخ‌طبعی قابل‌توجه‌اش، شرحی از علم به مثابه شبکه‌های پویا و ترکیب‌پذیر ارائه می‌کند. موردکاوی‌های کوتاه زیاد این کتاب سرزندگی خاصی به متن داده‌اند، و این کتاب به عنوان راهنمایی برای تفکر علمی بسیار خوب عمل می‌کند. (استیو یرلی، جامعه‌شناس علم) 
همه جامعه‌شناسان باید کتاب علم در عمل لاتور را بخوانند. نه فقط به این دلیل که جامعه‌شناسی علم یک زیررشته پویا و رو به رشد است، بلکه مهمتر از آن به این دلیل که لاتور مفاهیمی را که زیربنای تلاش‌های جامعه‌شناسان برای متمایز‌کردن رشته ما به عنوان یک رشته علمی است، به چالش می‌کشد. لاتور ادعا می‌کند که علم، از جمله جامعه‌شناسی، کنش جمعی است و واقعیت‌بودگی، معلول کنش جمعی است نه علت آن ... مقدمه‌ای عالی و لذت‌بخش بر جامعه‌شناسی علم. (جوآن اچ. فوجیمورا، جامعه‌شناس)
برونو لاتور یکی از درخشان‌ترین و اصیل‌ترین نویسندگانی بوده که در چند دهه اخیر درباره علم قلم زده است. علم در عمل درباره فناعلم (technoscience) است؛ لاتور با این اصطلاح علم، فناوری و جامعه را در یک واژه می‌گنجاند. موضوع فناعلم رابطه قدرتی است که میان کنشگران [انسانی و غیرانسانی] تثبیت میشود. وقتی ما دانشمندان و مهندسان را از درون جامعه دنبال می‌کنیم شبکه‌ای از متحدان را می‌یابیم که فراتر از افرادند. (یان هکنیگ، فیلسوف و جامعه‌شناس علم)


 

 
نشانی مطلب در وبگاه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی:
http://iscs.ac.ir/find-1.198.16649.fa.html
برگشت به اصل مطلب