EN fa

به همت موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛ صاحب‌نظران از «نگاه راهبردی به زن و خانواده در برنامه هفتم توسعه» می‌گویند

 | تاریخ ارسال: 1401/5/12 | 
فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست تخصصی «نگاه راهبردی به زن و خانواده در برنامه هفتم توسعه» به همت موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ پنج شنبه ۱۳ مردادماه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی درباره نشست مشترک این کمیسیون با مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در ماه‌های اخیر پیش روی مجلس قرار دارد، برنامه هفتم توسعه است که لازم است تا پیش از ارسال لایحه دولت، در موضوعات تخصصی، نقاط ورود و الگوی مداخله در برنامه هفتم را تعیین کنیم تا بتوانیم یا احکامی به لایحه پیشنهادی اضافه کنیم یا احکام ارائه‌شده را اصلاح کنیم.
او افزود: قوانین توسعه اسناد بسیار مهمی در حوزه زنان و خانواده هستند که در صورت مداخله صحیح، می‌توانند تحولات جدی در وضعیت موجود ایجاد کنند. از همین منظر نیز با توجه به دغدغه مشترک با مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، این نشست در قالب سه پنل تخصصی تعریف شد.
قاسم پور درباره موضوعات مورد بررسی در این نشست توضیح داد: نخستین پنل، پنل تخصصی بررسی مفاهیم اصلی برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان و خانواده است که کارشناسان به بررسی دال‌های اصلی که بایستی در برنامه هفتم توسعه در موضوع زنان و خانواده پیگیری شود، می‌پردازند. در پنل دوم، موانع تحقق برنامه‌های توسعه پیشین در حوزه زنان و خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با شناسایی این موانع، سعی شود در برنامه هفتم مرتفع گردد و برنامه، به تحقق نزدیک‌تر شود. ضمن آن‌که ظرفیت‌هایی که در برنامه‌های توسعه پیشین به آن‌ها توجه نشده اما در صورت توجه و آزادسازی این ظرفیت‌ها در حوزه زنان و خانواده شاهد تحولاتی خواهیم بود را نیز به گفت‌وگو خواهیم گذاشت.
رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نهایت در پنل پایانی، اولویت‌ها و مسائل اصلی در حوزه زنان و خانواده که بایستی در برنامه هفتم توسعه به آن‌ها توجه شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
 به گفته قاسم‌پور، این نشست تخصصی می‌تواند گامی مهم و جدی در مسیر طراحی بهتر برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان و خانواده باشد. او از دغدغه‌مندان، کارشناسان و فعالان حوزه زنان و خانواده دعوت کرد با مشارکت خود این مسیر را هموار کنند.
بر اساس این گزارش، نشست تخصصی «نگاه راهبردی به زن و خانواده در برنامه هفتم توسعه» از ساعت ۹ تا ۱۸ و ۳۰ دقیقه در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. 
سخنران افتتاحیه این نشست حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. در ادامه در پنل نخست این نشست با موضوع «بررسی مفاهیم اصلی برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان و خانواده» به دبیری ناهید سلیمی، فریبا علاسوند، محمد تقی کرمی، قاسم زائری، مریم اردبیلی و ناهید سلیمی سخنرانی می‌کنند.
در پنل دوم با عنوان «موانع تحقق برنامه‌های توسعه در حوزه زنان و خانواده و ظرفیت های پیش رو برای تحقق برنامه» به دبیری سینا شیخی، فهمیه فرهمند‌پور، لیلا فلاحتی، سینا کلهر و سینا شیخی صحبت می‌کنند.
پنل پایانی این نشست نیز به موضوع «انتظارات، اولویت‌ها و مسائل اصلی در حوزه زنان و خانواده در برنامه هفتم توسعه» اختصاص خواهد داشت. فاطمه قاسم‌پور، عبدالحسین کلانتری و سمیه حاج اسماعیلی سخنرانان این بخش هستند و دبیری این پنل نیز بر عهده سمیه حاج اسماعیلی خواهد بود.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت حضور در این نشست تخصصی به آدرس پاسداران، خیابان مؤمن‌نژاد(گلستان یکم)، پلاک ۱۲۴ ، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مراجعه نمایند.
شایان ذکر است این نشست از طریق صفحه اسکای‌روم مؤسسه به نشانی b۲n.ir/iscs و صفحه اینستاگرام مؤسسه به نشانی instagram.com/iscs.ac.ir بصورت مجازی نیز پخش خواهد شد.

 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 226 بار   |   دفعات چاپ: 36 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر