پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی- معرفی و نقد کتاب
نظریه ای رئالیستی انتقادی دربارۀ آموزش

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/3/7 | 

نظریه ای رئالیستی انتقادی دربارۀ آموزش
دیوید اسکات و رُی بَسکار
ترجمه: روزبه آقاجری
 

برای علوم انسانی‌ای که زیر بار پوزیتیویسم و شکل‌های حادِ نسبی‌گرایی کمر خم کرده است، هیچ‌چیز زایاتر و زندگی‌بخش‌تر از شناساندن رویکردهایی نیست که توانسته‌اند مسیرهای تازه و دیگرگونه‌ای را پیش روی تفکر و پژوهش بگشایند. تنها از طریق بازآرایی مفهومی و به‌کارگیری رویکردهای بدیل است که می‌توان به سرزمین‌های نامکشوف هستی اجتماعی راه برد و امید داشت که چنین کاری امکان بیشتری را برای بهروزی جهان‌شمول انسانی فراهم کند. رئالیسم انتقادی، آن‌چنان که رُی بَسکار و همه‌ی چهره‌های رئالیست انتقادی پس از او، صورت‌بندی کرده و توسعه داده‌اند، یکی از خلاقانه‌ترین و زایاترینِ این رویکردهاست. در این کتاب که مشخصاً بر حوزه‌ آموزش و یادگیری متمرکز است، رُی بسکار و دیوید اسکات هم درباره‌ مفاهیم و ابعاد نظریه‌ رئالیسم انتقادی سخن می‌گویند و هم درباره‌ این‌که این رویکرد چگونه می‌تواند فرایندهای آموزشی را به‌شکلی دیگرگونه و البته ژرف‌تر درک کند.
 



 

 

نشانی مطلب در وبگاه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی:
http://iscs.ac.ir/find-1.198.15242.fa.html
برگشت به اصل مطلب