اساسنامه پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
وابسته به علوم، تحقیقات و فناوری
مقدمه
به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینههای فرهنگی و اجتماعی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بر اساس مجوز شماره ۶۲۸۸/۲۲ مورخ ۱۳۸۲/۰۸/۱۹ شورای گسترش آموزش عالی تأسیس شده است، طبق قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۳۸۳/۰۵/۱۸)، مفاد این اساسنامه، قوانین، ضوابط و مقررات مربوط اداره میشود.
در این اساسنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اختصار «وزارت»، و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به اختصار«پژوهشکده» نامیده میشود.
ماده۱- اهداف
- مطالعه و پژوهش در زمینههای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با مأموریت «وزارت»؛
- زمینهسازی مناسب برای ارتقای فعالیتهای پژوهشی مرتبط؛
- کشف آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در حوزههای فرهنگی و اجتماعی؛
ماده۲- وظایف و اختیارات
- بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی آموزش عالی در زمینههای فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی؛
- اجرای طرحهای پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعهای به منظور تحقق اهداف «پژوهشکده»؛
- فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با فعالیتهای پژوهشی مرتبط؛
- همکاری پژوهشی با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی داخل و خارج کشور به منظور ارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهشی در زمینههای مرتبط با اهداف «پژوهشکده» با رعایت ضوابط و مقررات مربوط؛
- ارائه خدمات علمی-تخصصی و مشاورهای به اشخاص حقیقی و حقوقی براساس نتایج فعالیتهای علمی و پژوهشی انجام شده در «پژوهشکده»
- انتشار مجله، کتاب علمی، جزوه آموزشی، تولید نرمافزار و برنامههای رایانهای متناسب با اهداف «پژوهش» طبق ضوابط و مقررات مروبط؛
- برگزاری همایشهای علمی و ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری در قالب کارگاههای آموزشی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط؛
- استانداردسازی شاخصهای فرهنگی و اجتماعی در آموزش عالی
ماده۳- «پژوهشکده» دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
ماده۴- محل فعالیت «پژوهشکده» در شهر تهران است.
ماده۵- ارکان
- هیأت امنا
- رئیس
- هیأت رئیسه
- شورای «پژوهش»
ماده۶- ترکیب هیأت امنا
«پژوهشکده» زیر نظر هیأت امنایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین مینماید فعالیت میکند.
ماده۷- وظایف و اختیارات هیأت امنا
- تصویب آییننامه داخلی هیأت امنا؛
- تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات «پژوهشکده» بر اساس ضوابط و مقررات مربوط که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود؛
- تصویب آییننامههای مالی-معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی «پژوهشکده» (از جمله آییننامههای سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی) که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود؛
- تصویب بودجه سالیانه و تفصیلی «پژوهشکده» که توسط رئیس «پژوهشکده» پس از تأیید هیأت رئیسه پیشنهاد میشود؛
- تصویب حسابهها و ترازنامه سالیانه «پژوهشکده»؛
- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط؛
- تصویب دریافت کمکهای مالی و امکانات از اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط؛
- پیشنهاد میزان فوقالعادههای اعضای هیأت علمی و غیرهیأت علمی «پژوهشکده» به «وزارت» برای تأیید؛
- تعیین میزان آموزانه، پژوهانه، نویسانه، ترجمانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات «وزارت»؛
- پیشنهاد توسعه یا انحلال گروههای پژوهشی و فناوری «پژوهشکده» به «وزارت» برای طی مراحل قانونی؛
- بررسی گزارش عملکرد سالیانه «پژوهشکده» که تو سط رئیس «پژوهشکده» ارائه میشود و اظهارنظر نسبت به آن.
ماده۸- رئیس
رئیس «پژوهشکده»، که نماینده قانونی «پژوهشکده» نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، از میان اعضای هیأت علمی رسمی با مرتبه علمی حداقل استادیار، دارای حداقل پنج سال سابقه خدمت در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در وضعیت هیأت علمی و حداقل دارای دو سال سابقه اجرایی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت چهار سال منصوب میشود.
تبصره۱- انتصاب مجدد وی بهطور متوالی برای یک دوره امکانپذیر میباشد. در موارد استثنا، انتخاب مجدد وی فقط برای دوره بعدی امکانپذیر میباشد.
تبصره۲- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میتواند تا صدور حکم رئیس «پژوهشکده» فردی را حداکثر به مدت شش ماه بهعنوان سرپرست «پژوهشکده» منصوب نماید.
تبصره۳- پذیرش استعفا یا عزل رئیس «پژوهشکده» با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انجام میپذیرد.
ماده۹- وظایف و اختیارات رئیس
- برنامهریزی برای «پژوهشکده»، هدایت و اداره امور آن و نظارت بر حسن اجرای همه فعالیتهای آن در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مربوط؛
- پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلات «پژوهشکده» پس از تصویب هیأت امنا به «وزارت» برای تأیید و طی مراحل قانونی؛
- صدور احکام مربوط به استخدام، انتصاب، ترفیع، ارتقا، مأموریت، اخراج و .... اعضای هیأت علمی و کارمندان «پژوهشکده» در چارچوب قوانین و مقررات مربوط؛
- انتخاب و انتصاب معاونان، مشاوران و مسئولان «پژوهشکده» براساس نمودار سازمانی و تشکیلات مصوب «پژوهشکده» و عزل آنان؛
- امضای قراردادها، اسناد تعهدآور، اسناد مالی، اداری، مکاتبات «پژوهشکده» در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط؛
- افتتاح حسابهای بانکی مورد نیار «پژوهشکده» و معرفی دارندگان حق امضای مجاز با رعایت قوانین و مقررات مربوط؛
- تهیه بودجه سالیانه و تفصیلی «پژوهشکده» با رعایت ضوابط و مقررات مربوط و مفاد آییننامههای مالی و معاملاتی و ارائه آن به هیأت امنا و همچنین نظارت بر نحوه هزینه نمودن بودجه تخصیصی به «پژوهشکده»؛
- تنظیم آییننامههای مالی-معاملاتی، اداری، رفاهی و اجرایی «پژوهشکده» و همچنین تغییرو اصلاح آنها طبق ضوابط و مقررات مربوط و پیشنهاد آنها به هیأت امنا برای طی مراحل قاننی؛
- تنظیم آییننامههای سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط و پیشنهاد آنها به شورای «پژوهشکده» برای تأیید و طی مراحل قانونی؛
- ارائه گزارش عملکرد سالیانه «پژوهشکده» به هیأت امنا
- پیشنهاد تأسیس و انحلال گروههای پژوهشی و فناوری مورد نیاز به شورای«پژوهشکده»؛
- استیفای منافع و حفظ حقوق «پژوهشکده» در مارجع قانونی (اعم از قضائی، اجرائی، اداری و ...) به نمایندگی از «پژوهشکده»؛ در چارچوب قوانین و مقررات مربوط؛
- اجرای مصوبات هیأت امنا و شورای «پژوهشکده» در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
- رئیس «پژوهشکده» میتواند بخشی از وظایف و اختیارات اداری و مالی خود را با حفظ مسئولیت خویش و رعایت قوانین و مقررات مربوط، به معاونان «پژوهشکده» تفویض نماید.
ماده ۱۰- ترکیب هیأت رئیسه
- رئیس «پژوهشکده»
- معاونان «پژوهشکده»
ماده۱۱- وظایف و اختیارات هیأت رئیسه
- مشارکت و همکاری فعالانه در تنظیم برنامههای راهبردی «پژوهشکده» مبتنی بر سند چشمانداز، برنامههای توسعه کشور، نقشه جامع علمی کشور و برنامههای تقویمی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی، به منظور ارائه و تصویب در هیأت امنا؛
- فراهم نمودن زمینههای لازم تحقق اهداف برنامههای راهبردی «پژوهشکده»؛
- فراهم نمودن زمینه مناسب بهمنظور اجرایی نمودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت امنا، آییننامه و بخشنامههای ابلاغی از سوی «وزارت» و سایر مراجع ذیصلاح؛
- بررسی آییننامهها، شیوهنامهها، دستور جلسات و سایر موارد ارائهشده از سوی معاونتها و شورای «پژوهشکده» به منظور طرح در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذیصلاح؛
- پیشنهاد بودجه سالیانه و تفصیلی «پژوهشکده» به هیأت امنا از طریق رئیس «پژوهشکده»؛
- تنوعبخشی به منابع مالی «پژوهشکده» از طریق جذب کمکهای مردمی و افزایش درآمدهای اختصاصی از طریق ارائه خدمات پژوهشی، فناوری و سایر منابع دیگر پس از اخذ مجوزهای لازم از هیأت امنا و سایر مراجع ذیصلاح؛
- پیشنهاد توزیع و تخصیص فرصتهای مطالعاتی داخل و خارج که طبق ضوابط به اعضای هیأت علمی تعلق میگیرد از طریق رئیس «پژوهشکده» به «وزارت»؛
- بررسی و تصویب پیشنهادهای ارائه شده در خصوص فعالیتهای تربیتی، فرهنگی، سیاسی و تربیت بدنی که بر اساس تقویم سالیانه «پژوهشکده» ارائه گردیده است؛
- نظارت و پیگیری گزارشهای تربیتی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و ... با هماهنگی دیگر دستگاههای ذیربط تا حصول نتیجه؛
- بررسی و ارزیابی نحوه اجرای تصمیمات هیأت رئیسه توسط حوزههای مختلف «پژوهشکده» و نظارت بر عملکرد آنان؛
- ارزیابی عملکرد حوزههای مختلف «پژوهشکده» و بررسی گزارشهای ادواری در شورای «پژوهشکده»؛
- ایجاد هماهنگی لازم بین حوزههای مختلف «پژوهشکده».
ماده۱۲- معاونان «پژوهشکده»
تعداد معاونان «پژوهشکده» براساس تشکیلات مصوب «پژوهشکده» تعیین میگردد. شرایط عمومی معاونان طبق آییننامه جامع مدیریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مصوب ۱۳۸۹/۱۲/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، میباشد.
ماده ۱۳- ترکیب شورای «پژوهشکده»
- رئیس «پژوهشکده» (رئیس شورا)
- معاونان «پژوهشکده»
- مدیران گروههای پژوهشی
- دو تا چهار تن از اعضای هیأت علمی
تبصره۱: حداکثر دو تن از اعضای مذکور در بند ۴ میتوانند از میان پژوهشگران و صاحبنظران خارج از «پژوهشکده» با تشخیص رئیس «پژوهشکده» انتخاب شوند.
تبصره۲- اعضای مذکور در بند ۴ با حکم رئیس «پژوهشکده» برای مدت دو سال منصوب میشوند و انتصاب آنان بلامانع است.
تبصره۳: مصوبات شورا توسط شورا ابلاغ میشود.
ماده۱۴- جلسات شورای «پژوهشکده»
جلسات شورای «پژوهشکده» دستکم هر ماه یک بار و با حضور حداقل دو سوم اعضا، به شرط حضور رئیس شورا رسمیت مییابد و تصمیمهای آن با رأی بیش از نصف به علاوه یک کل اعضای شورا معتبر است.
تبصره: اداره جلسات شورا طبق آییننامه داخلی شورا است.
ماده ۱۵- وظایف و اختیارات شورای «پژوهشکده»
- تصویب آییننامه داخلی شورا؛
- ارزیابی کلی عملکرد «پژوهشکده»؛
- تعیین خطمشی و برنامههای علمی و پژوهشی و فناوری «پژوهشکده» در چارچوب سیاستها و مصوبات «وزارت»؛
- تصویب آییننامهها و شیوهنامههای پژوهشی و فناوری «پژوهشکده»؛
- بررسی و تصویب برنامه جامع پژوهشی «پژوهشکده»؛
- طرحهای پژوهشی و فناوری «پژوهشکده» با اولویت بخشیدن طرحهای پژوهشی کاربدی و نظارت بر کیفیت و حسن اجرای آنها؛
- بررسی و نظارت بر پیشرفت طرحهای پژوهشی و فناوری برنامه زمانبندی مصوب و در صورت لزوم تجدید نظر و تصویب تغییرات آنها؛
- تعیین داور یا هیأت داوران طرحهای پژوهشی و فناوری خاتمهیافته که از سوی معاون پژوهشی و فناوری «پژوهشکده» معرفی میشوند؛
- ارزیابی نتایج فعالیتهای علمی و پژوهشی و فناوری «پژوهشکده»،
- تأیید پیشنهاد تأسیس و انحلال گروههای پژوهشی و فناوری مورد نیاز به منظور ارسال به هیأت امنا برای تأیید و طی مراحل قانونی؛
- برنامهریزی برای ایجاد و تعمیق ارتباط علمی و نحوه مشارکت و همکاری در اجاری طرحهایی پژوهشی با سایر مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی طبق ضوابط و مقررات مربوط؛
- تصویب آییننامههای سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
- بررسی و تصویب سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطاعاتی کارکنان «پژوهشکده» طبق ضوابط و مقررات مربوط؛
- بررسی امکانات علمی (نیروی انسانی و تجهیزات) «پژوهشکده» و تعیین کمبودها و پیشنهاد تأمین آنها به رئیس «پژوهشکده»؛
- بررسی و تصویب خدمات و تسهیلات رفاهی و پیشنهاد آن به مراجع ذیربط؛
- تصویب آییننامههای تألیف، ترجمه کتاب، و نحوه انتشار فعالیتهای علمی و پژوهشی و فناوری «پژوهشکده»؛
- انجام سایر اموری که در چارچوب ضوابط و مقررات از سوی هیأت امنا یا رئیس «پژوهشکده» به شورا محول میشود.
ماده۱۶- «پژوهشکده» از نظر مالی-معاملاتی تابع آییننامه مالی-معاملاتی است که به تصویب هیأت امنا و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میرسد.
تبصره: شیوهنامههای اجرایی آییننامه مالی-معاملاتی «پژوهشکده» بنا به پیشنهاد رئیس «پژوهشکده»، به تصویب هیأت امنای «پژوهشکده» میرسد.
ماده ۱۷- نحوه گزینش عمومی داوطلبان عضویت در هیأت علمی «پژوهشکده» تابع ضوابط و مقررات «وزارت» و سایر مراجع ذیصلاح است.
ماده ۱۸- صلاحیت علمی داوطلبان عضویت در هیأت علمی «پژوهشکده» طبق ضوابط و مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و «وزارت» تعیین میشود.
ماده ۱۹- «پژوهشکده» تابع کلسه قوانین، مقررات، ضوابط و آییننامههای مربوط به واحدهای پژوهشی و فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و «وزارت» و سایر قوانین و مقررات مربوط است.
ماده ۲۰- فضا، امکانات و تجهیزات پژوهشی و فناوری «پژوهشکده» باید مطابق ضوابط «وزارت» باشد.
ماده ۲۱- «وزارت» بر کلیه فعالیتهای «پژوهشکده» نظارت مینماید و در صورت احراز تخلف از ضوابط، نسبت به جلوگیری از ادامه فعالیت، تعلیق فعالیت و یا انحلال «پژوهشکده» اقدام میکند.
ماده ۲۲- سال مالی «پژوهشکده» از اول فروردین ماه هرسال شروع و به پایان اسفندماه همان سال ختم میشود.
ماده ۲۳- منابع مالی «پژوهشکده»
- اعتبارات بودجه عمومی که در ردیف مستقل ذیل بودجه سالیانه «وزارت» پیشبینی میشود؛
- درآمدهای حاصل از اجرای طرحهای پژوهشی و فناوری، ارائه خدمات مشاورهای، برگزاری کارگاههای آموزشی و عرضه محصولات علمی (کتاب، مجله و ...) با رعایت ضوابط و مقررات مربوط؛
- کمکهای دریافتی از وزارتخانهها و دستگاههای مرتبط
- هدایا و کمکهای دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
ماده ۲۴- انحلال «پژوهشکده»
«پژوهشکده» در موارد زیر پس از تصویب نهایی شورای گسترش آموزش عالی منحل میشود:
- به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
- در صورت تخلف «پژوهشکده» از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط «وزارت» و سایر مقررات جاری کشور به تشخیص «وزارت»
ماده ۲۵- در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی «وزارت» با انحلال «پژوهشکده» موافقت اولیه نماید، «پژوهشکده» موظف است:
- تمامی تعهدات خود در برابر وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها، شهرداریها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان خود) را انجام دهد یا «وزارت» با توافق صاحبان حق، تعهدات «پژوهشکده» را رأساً بپذیرد.
- تمامی امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانکها و شهرداریها و غیره در اختیار «پژوهشکده» قرار گرفته است مسترد نماید یا موافقت صاحبان حق، مبنی بر واگذاری امتبازات و اموال مذکور به «وزارت» را ارائه دهد.
ماده ۲۶- پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماه ۲۵ و حل و فصل امور اداری، مالی و حقوقی و تصویب نهایی انحلال «پژوهشکده» توسط شورای گسترش آموزش عالی، هیأت تصفیهای مرکب از:
- نماینده حقوقی «وزارت»
- نماینده حقوقی «پژوهشکده»
- رئیس وقت «پژوهشکده» (در غیاب رئیس وقت «پژوهشکده»، یکی از معاونان وقت «پژوهشکده» بنا به تشخیص وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)
تشکیل و با رعایت مقررات قانونی در مدتی که شورای گسترش آموزش عالی تعیین میکند، امر تصفیه را در چارچوب مقررات مربوط بر عهده خواهد داشت.
ماده ۲۷- پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون «پژوهشکده» و اعلام ختم تصفیه توسط هیأت تصفیه، باقیمانده دارایی «پژوهشکده» با رعایت بند ۲ ماده ۲۵ اساسنامه به «وزارت» منتقل میشود.
تبصره: هیأت تصفیه موظف است در مورد فوق صورتمجلسی را که به امضای اعضای هیأت میرسد تنظیم و یک نسخه از آن را به «پژوهشکده» و نسخه دیگر آن را به «وزارت» تسلیم نماید.
ماده ۲۸- مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است تابع ضوابط و مقررات مصوب «وزارت» و سایر ضوابط و مقررات مربوط است.
ماده۲۹- هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه یا تصویب شورای گسترش آموزش عالی و ابلاغ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا معاون آموزشی «وزارت» امکانپذیر است.
ماده۳۰- این اساسنامه در ۳۰ ماه و ۱۱ تبصره، در جلسه مورخ ۱۳۹۱/۱۲/۰۵ شورای گسترش آموزش عالی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ معتبر و جایگزین اساسنامه پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب ۱۳۸۳/۰۵/۳۱ شورای گسترش آموزش عالی میشود.
دکتر حسین نادریمنش
معاون آموزشی