مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی- اخبار
مشروح نشست مشاوران روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/6/13 | 
نشست مشاوران روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده دیروز دهم بهمن ماه در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. به گزارش واحد روابط عمومی پژوهشکده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه، دکتر فرهادی در ابتدای این نشست در سخنانی گفت: گسترش پژوهش‌های مربوط به زنان می‌بایست مدنظر واقع شود. برای بهبود وضعیت زنان در حوزه علم و فناوری، انجام پژوهش‌های علمی ضروری است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ارتقای وضعیت زنان و خانواده یکی از دغدغه‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی است اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از نهادهای علمی اثرگذار بر ساختار فکری، اجرایی و برنامه‌ریزی، می‌بایست سهم بیشتر و مؤثرتری در ارتقای نقش سازنده زنان در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد. وی افزود: بند 46 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله­‌العالی)  به «تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصه­‌ها و توجه به نقش سازنده آنان» اختصاص یافته است که این امر، مؤید توجه نظام جمهوری اسلامی ایران به مسائل زنان  و نقش آنان در فرآیند توسعه است. وزیر علوم با بیان اینکه بیش از نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند افزود: در نهادهای بین‌المللی که بحث توسعه و برنامه‌های مدت مطرح است، سهم 50درصدی زنان در امر توسعه، بهره‌وری و سازندگی کشورها مورد توجه قرار گرفته است، مثلا یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های جامعه ژاپن با جمعیت 120میلیونی، مشارکت زنان در امر مدیریت، سازندگی و توسعه است. همچنین این کشور تصمیم دارد که در سال 2030 (جامعه 5 نقطه صفر) داشته باشد و بسیاری از فعالیت‌ها را به ربات‌ها بسپارد و هم اکنون در حال تدوین قوانین و مقررات لازم برای حضور ربات‌ها هستند. دکتر فرهادی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حضور زنان در جامعه توجه ویژه‌ای شده است به طوری که 54 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی را دختران تشکیل می‌دهند و با توجه به این دیدگاه، مشاور در امور زنان و خانواده این وزارتخانه انتخاب شد و به دنبال آن از دانشگاه‌ها خواسته شد مشاور خود را در امور زنان و خانواده انتخاب و معرفی کنند. وی تصریح کرد:‌ حوزه زنان در وزارت علوم ضمن داشتن ویژگی­‌های مشترک با سایر نهادهای اجرایی، دارای تمایزهای ویژه­ای نیز هست که می‌توان به گروه­‌های هدف متفاوت از جمله دانشجویان دختر، اعضای هیئت علمی زن و کارکنان زن در دانشگاه‌ها، ستاد اشاره کرد که هر کدام از این گروه‌های نیازمند توجه خاص هستند. وزیر علوم با اشاره به اقدام خوبی که به همت خیرین انجام شده گفت: بنیاد 15 خرداد، در طرح نهضت ساخت خوابگاه در دانشگاه‌ها برای خواهران 26 خوابگاه طراحی کرده که ساخت و ساز نیمی از آن‌ها آغاز و تا سال آینده به اتمام خواهد رسید. وی عنوان کرد: بر اساس آمارها و گزارش­‌های رسیده، اگرچه در نسبت دانشجویان مرد و زن به تعادل جنسیتی بر مبنای استحقاق در مقاطع مختلف نزدیک شده‌ایم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب در احراز مسئولیت‌ها با توجه به شایستگی­‌ها­ فارغ از جنسیت، فاصله داریم. دکتر فرهادی با اشاره به اینکه 16 درصد از اعضای هیئت علمی را زنان تشکیل می‌دهند افزود:‌ در بخش اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها به نظر می‌رسد که روند حضور بانوان به عنوان عضو هیئت علمی رو به افزایش است. این موضوع در مورد مشارکت اعضای هیئت علمی زن در مناصب تصمیم­‌گیری، مدیریتی و برنامه‌ریزی نیز باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد:‌ در همین راستا به هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت‌ علمی تأکید شده است که بدون توجه به جنسیت، جذب افراد صورت گیرد. وزیر علوم با بیان اینکه گسترش پژوهش‌های مربوط به زنان می­بایست مدنظر واقع شود تصریح کرد: به نظر می­‌رسد که برای بهبود وضعیت زنان در حوزه علم و فناوری، انجام پژوهش­‌های علمی ضروری است. این وظیفه مشاوران است که بر اساس نیازسنجی، پژوهش‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود را توسعه دهند. وی افزود: یکی دیگر از دغدغه های ما در حوزه زنان، «خانواده» است. به نظر می­‌رسد ایفای نقش‌ ­های چندگانه فشارهای مضاعفی را به زنان شاغل وارد کرده و این ممکن است تهدیدی برای سلامت خانواده باشد. دکتر فرهادی در خاتمه افزود: با توجه به اینکه شما مشاوران از بدنه اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها انتخاب شده­‌اید، یقین دارم  می­‌توانید با دانش و تجربه کافی، تحلیل دقیق و علمی از وضعیت موجود زنان در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ارائه دهید و برنامه­‌های خود را در جهت ارتقای وضعیت موجود تدوین کنید. اطمینان داشته باشید که وزارت علوم و شخص بنده از چنین فعالیت هایی حمایت خواهیم کرد. در ادامه نشست معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به جمعیت 47 درصدی دختران از کل جمعیت دانشجویی کشور گفت: تعداد دانشجویان دختر و پسر در دانشگاهها نزدیک به برابری است و هدف آتی ،افزایش سهم زنان در مدیریت دانش است. شهیدخت مولاوردی در تشریح وضعیت زنان در چهار دهه گذشته گفت: در دهه که با پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی همراه بود، شاهد این بودیم که زنان در کنار مردان برای پیروزی انقلاب اسلامی و از بین بردن استبداد و اختناق مبارزه کردند و در تثبیت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در تمام صحنه ها حضور داشتند. وی افزود: در دهه دوم انقلاب اسلامی که با دولت سازندگی آغاز شد، فرصت ها و زمینه های بیشتری برای حضور زنان در اجتماع فراهم شد و زنان در بخش هایی که امکان داشتند از فرصت ها استفاده کرده و نقش آفرینی کردند. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت:  در دهه سوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی که با دولت اصلاحات مقارن بود شرایط مشارکت زنان در جامعه پیش از گذشته فراهم شد و ورود دختران به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی رشد زیادی پیدا کرد . مولاوردی در خصوص دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی که هم اکنون در آن به سر می بریم گفت: در شرایط حاضر شاخص های آموزش، سلامت، بهداشت و آگاهی در زنان از وضع خوبی برخوردار است و ما با زنان آگاهی روبه رو هستیم که برای رسیدن به وضع مطلوب فعالیت می کنند و ما مسئولان باید با برنامه ریزی ، توانمندی های زنان را در حوزه های اقتصادی و اجتماعی بیشتر کنیم. وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زنان و مردان از کرامت انسانی برابری برخوردار هستند و در سالهای پیروزی انقلاب اسلامی برای جاری شدن این اصل در جامعه حرکت شده است و در مواردی مانند آموزش ابتدایی به عدالت جنسیتی دست یافته ایم و در آموزش عالی نیز در بخش دانشجویان، بسیار به این تعادل نزدیک شده ایم. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در بخش های فرهنگی و اجتماعی زنان بیش از مردان حضوردارند و تمرکز ما باید به افزایش حضور زنان در بخش های سیاسی و اقتصادی معطوف باشد. وی با اشاره به ضرورت مدیریت دانش در کشور برای استفاده بهینه از انبوه اطلاعات و پژوهش های علمی گفت: در این حوزه باید زمینه های مشارکت زنان را فراهم کنیم . مولاوردی با اشاره به تصویب سند 2030  در خصوص توسعه پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل با حضورروسای جمهوری کشورهای جهان گفت: بر اساس ماده 17 این سند کشورها باید برنامه هایی را برای توانمندسازی زنان جامعه انجام دهند که ما بر همین اساس برنامه هایی را متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور خود تدارک دیده ایم.وی گفت: در همین راستا در ماده 116 قانون برنامه ششم توسعه در مجلس شورای تصویب شد که براساس آن، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف شدند به منظور تحقق اهداف مندرج در اصول دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله و سیاست‌های کلی برنامه ششم و سیاست‌های کلی خانواده مبنی بر تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان و نیز به منظور بهره‌مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان در فرآیند توسعه پایدار و متوازن نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی و براساس شاخصه‌های ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا نمایند. مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده نیز در سخنانی گفت: در برنامه‌ها به دنبال ارتقای کیفیت زندگی زنان دانشگاهی هستیم و در این خصوص توجه به اولویت‌های رفاهی، فرهنگی، قوانین و مقررات، مباحث مدیریتی، آموزشی و پژوهشی حائز اهمیت است. دکتر الهه حجازی در نشست مشاوران رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده، مشارکت فعال زنان در عرصه‌های مختلف و همچنین شناسایی موانع دستیابی آنها به شرایط مطلوب را، یکی از اصول مهم در نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و افزود: هموار کردن بستر مشارکت و ارتقای آن در هر یک از دستگاه‌های اجرایی مسیر خود را دارد. وی تصریح کرد: وزارت علوم به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای تولید علم با بیشترین تعداد زنان فرهیخته، عزم جدی برای بهبود وضعیت زنان و ارتقای مشارکت آنان دارد. دکتر حجازی افزود: رویکردهای مختلفی برای تغییر موقعیت زنان ارائه شده است. شاید رویکرد تواناسازی و توان‌افزایی برای وزارت علوم بهترین رویکرد باشد. هدف این رویکرد ایجاد بسترهای قانونی و نیز اجتماعی مورد نیاز برای بهره‌مندی زنان از ظرفیت‌های بالقوه یکسان برای نقش‌آفرینی اقتصادی و اجتماعی، ایجاد فرصت تصمیم‌گیری و انتخاب است. وی با اشاره به اینکه توانمندسازی یکی از شاخص‌های توسعه نیز محسوب می‌شود بیان کرد: تواناسازی به معنای ارتقای سطح آگاهی افراد نسبت به اهمیت مشارکت در امور و رسیدن به سطحی از کنترل بر شرایط است. دکتر حجازی در ادامه گزارشی از وضعیت حوزه زنان و خانواده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه کرد و افزود: شکاف میان تعداد دانشجویان زن و مرد نسبت به پیش از انقلاب تغییر پیدا کرده و هم اکنون 54% مردان و 46% زنان در دانشگاه‌ها حضور دارند. وی تصریح کرد: در همه مقاطع تحصیلی و حتی در مقطع دکترای تخصصی به یک تعادل جنسیتی نزدیک شده‌ایم. در زمینه رشته‌ها و گروه‌های تحصیلی (به استثنای رشته فنی و مهندسی) نیز به نوعی تعادل وجود دارد. مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با ارائه آماری از نسبت اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیان داشت: اعضای هیئت علمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاه‌هایی که از این وزارتخانه مجوز دارند حدود 2,16% است و سهم مردان از هیئت علمی حدود 84% است. دکتر حجازی خاطرنشان کرد: آمارها بیانگر وجود یک ساختار هیئت علمی مردانه در آموزش عالی است در حالی که هرم دانشجویی نزدیک به تعادل جنسیتی است تصریح کرد: تحلیل آمارها بیانگر دو نکته اساسی ضرورت برنامه‌ریزی حساس به جنسیت و ضرورت برنامه‌های توان افزایی است. وی در زمینه ضرورت‌ برنامه‌های توان افزایی به بالا بردن توان و کارآمدی جامعه هدف، بالا رفتن نسبت تولید علم زنان، حضور در مناصب مدیریتی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، نقش مهم‌تر در اقتصاد کشور با مشارکت در تبدیل دانش به ثروت و نقش مهم در رساندن ایران افق 1404 به عنوان مرجعیت علمی منطقه اشاره کرد. دکتر حجازی تقویت جایگاه مشاور وزیر در امور زنان و خانواده، انتخاب مشاور در امور زنان و خانواده در دانشگاه‌های سطح یک و دو، تشکیل شورای سیاست‌گذاری در حوزه زنان و خانواده در ستاد، تهیه سند اهداف و وظایف مشاوران دانشگاه‌ها در امور زنان و خانواده بر اساس دو سند بالادستی ارتقای مشارکت زنان در آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست‌های خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری (این سند در شورای سیاست‌گذاری به تصویب رسیده است و انشاءا... توسط مقام محترم وزارت ابلاغ خواهد شد) و فعال کردن تفاهم‌نامه سه جانبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و معاونت علمی و فناوری را از اقدامات اساسی برای تبدیل ضرورت برنامه‌ریزی حساس به جنسیت و توان افزایی به عمل نام برد. وی درخصوص سند اهداف و وظایف مشاوران دانشگاه‌ها در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: این سند ضمن توجه به سه گروه هدف خود یعنی دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان زن، بیشتر به یک چارچوب کلی و کلان برنامه‌ریزی جنسیت‌محور در آموزش عالی کشور اشاره کرد، در حالی که برنامه‌های مشخص و قابل اجرا در سطح هر دانشگاه، بی‌گمان باید تابع شرایط و مقتضیات همان دانشگاه باشد. به عبارت دیگر سند اهداف و وظایف با ایجاد هم‌گرایی در فعالیت‌های مشاوران، از آنان می‌خواهد که به شناسایی مسائل و اولویت‌های بومی و منطقه‌ای خود بپردازند. طبیعتا ضمن وجود مسائل مشترک، مهم است مسائل هر دانشگاه نیز شناسایی شود تا بتوانیم ترسیم درستی از وضعیت زنان در آموزش عالی داشته باشیم. این امر مشارکت جدی شما مشاوران را می‌طلبد. دکتر حجازی با بیان اینکه در برنامه‌ها به دنبال ارتقای کیفیت زندگی زنان دانشگاهی هستیم افزود: توجه به اولویت‌های رفاهی، فرهنگی، قوانین و مقررات، مباحث مدیریتی، آموزشی و پژوهشی حائز اهمیت است.وی با اشاره به اینکه آنچه مربوط به زنان است بسیار گسترده است و نمی‌توان یک شبه به حل آن اقدام کرد گفت: در شورای سیاست‌گذاری مهم این است که زنان هیئت علمی دانش خود را تبدیل به ثروت کنند تا نقشی مهم در اشتغال داشته باشند.
نشانی مطلب در وبگاه مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی:
http://iscs.ac.ir/find.php?item=1.10.2457.fa
برگشت به اصل مطلب