EN fa

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی: افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، اقدامی بزرگ و ملی محسوب می‌شود

 | تاریخ ارسال: 1401/10/5 | 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران اقدامی بزرگ و ملی محسوب می‌شود که می تواند فرصت رشد و ترقی مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ساحت آموزش عالی و دانشگاهها و همچنین ارتقاء کیفی این مطالعات را در کشور فراهم کند.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مراسم افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران با حضور پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحققیات و فناوری، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس موسسه، دکتر حسین میرزایی مدیر سابق موسسه و دکتر رضا ماحوزی معاون پژوهشی موسسه به مناسبت هفته پژوهش روز یکشنبه ۴ دی ماه در این مرکز برگزار شد.
در این مراسم از ۷ عنوان کتاب جدید از انتشارات مؤسسه با عناوین «رابطه علم و جامعه»، «تحول فرهنگی در دانشگاه»، «زندگی عریان در جغرافیای دیجیتال»، «احیاگر حکمت؛ نگاهی به زمانه، زندگی و آثار فارابی»، «تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی»، «فضای مجازی؛ شکل‌گیری تمدن اقتصادی ـ اجتماعی نوین» و همچنین کتاب ۴ جلدی «اندیشه و سیاست در ایران باستان»  رونمایی شد.
علاوه بر کتاب‌های مذکور از مجله تخصصی «ارغوان نامه» و مجله علمی و پژوهشی «مطالعات دانشگاه» رونمایی به عمل آمد و از مجله علمی و پژوهشی «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی» که موفق به اخذ رتبه «الف» شده بود قدردانی شد.
در ادامه این مراسم، دکتر رضا ماحوزی رتبه اول، دکتر سعیده سعیدی و دکتر حامد طاهری کیا به طور مشترک رتبه دوم ، دکتر عباس کاظمی و محمد حسینی مقدم به عنوان رتبه سوم پژوهشگران برتر مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سال ۱۴۰۰ معرفی و تقدیر شدند.
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح ده نکته درباره فرهنگ پژوهش بیان کرد: نخست اینکه، تقریباً پژوهشگر برجسته و تحول آفرینی را در دنیا نمی توان سراغ گرفت که برای رسیدن به اهداف بزرگش، متحمل زحمات طاقت فرسا نشده باشد. یعنی با راحت طلبی و تن آسایی، رسیدن به قله های مرتفع علمی حقیقتا میسر نیست. دوم اینکه، نه تنها پژوهشگر باید برای رسیدن به اهدافش زحمت‌کش و سخت‌کوش باشد، بلکه باید صبور و بردبار هم باشد. مسیر علم و نوآوری‌های علمی، مسیر همواری نیست و پیچ و خم ها و گردنه‌های فراوانی دارد و شرط عبور از این مسیر و مغلوب شرایط زمانه نشدن، صبر و بردباری است.
وی با تاکید بر اینکه واقع بینی شرط پژوهشگری است، گفت: گاهی بعضی پژوهشگران برجسته ای که خودشان در باب واقع‌بینی کتاب‌ها نوشته‌اند، در زندگی خودشان و در مواجهه با حوادث اجتماعی، واقع بینی را کنار می‌گذارند و مانند یک فرد کم سواد درباره مسائل داوری می کنند. درست این است که بگوییم، پژوهشگر برتر، پژوهشگری است که در همه حال، چه زندگی علمی خود و چه زندگی شخصی خود، که این دو از هم جدا نیست، فردی واقع‌بین است.
دکتر غلامی ویژگی چهارم را صداقت پژوهشگر عنوان کرد و افزود: پژوهشگر به هیچ عنوان صداقت را برای رسیدن به اهدافش قربانی نکند. آنچه به کار پژوهشگر برکت می‌دهد و آنچه موجب جلب اعتماد مخاطب و عامه مردم به علماء و دانشمندان می شود، صداقت آنهاست. نبود صداقت، مساوی سقوط دانشمند است و ما این حقیقت را به وفور در تاریخ عصر خودمان تجربه کرده‌ایم. 
وی در توصیف ویژگی پنجم در حوزه فرهنگ پژوهش بیان کرد: مهم ترین ویژگی یک پژوهشگر واقعی، آزاداندیشی اوست. پژوهشگر اسیر خرافات و موهومات نیست، تحت سیطره تابوها و اسطوره‌ها نیست، پژوهشگر اسیر عادات و رسوم نامعقول نیست، پژوهشگر تحت سلطه ارباب قدرت نیست، پژوهشگر به چیزی جز حقیقت و مسیر عقلانی برای تقرب به حقیقت، متعهد نیست. 
وی ادامه داد: ششم اینکه، پژوهشگر همواره اهل آموختن و علم آموزی است‌. هیچ وقت خود را در آخر خط نمی‌داند. هیچگاه از آموختن خسته نمی‌شود. تا پایان عمر شوق آموختن دارد. دکترا گرفتن و دانشیار و استاد شدن و اینگونه مراتب اعتباری، مانع از آموختن او نمی‌شود.
وی با بیان اینکه پژوهشگر برتر، اهل تقلید نیست، اهل نقد است، گفت: هفتم اینکه پژوهشگر با نظریه ها، متعلق به هر کس که باشد، مواجهه انتقادی البته از نوع عالمانه و روشمند دارد و رشد خود و رشد علم را در گروه تبدیل شدن نقد به سکه رایج می‌داند. 
دکتر غلامی در بیان ویژگی هشتم بیان کرد:پژوهشگر قدر "دیگری" را در جامعه علمی می داند و ابایی از همزیستی علمی با او ندارد. "دیگری" برای پژوهشگر خصم نیست بلکه برای یک پژوهشگر، مواجهه معقول با دیگری، مایه رشد و تعالی است.
رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه داشتن دغدغه نوآوری را به عنوان ویژگی نهم در فرهنگ پژوهش عنوان کرد و افزود: پژوهشگر اهل درجا زدن نیست. اهل زیستن در مرداب نیست.
اهل حرکت مستمر در یک چرخه محدود و تکراری نیست. اهل گیر کردن در بن بست‌ها نیست، پژوهشگر دائما در مسیر نوآوری و جابجایی مرزهای علمی تلاش می کند و در این راه سر از پا نمی شناسد. 
وی با بیان اینکه پژوهشگر برتر، مجسمه اخلاق و ادب است، گفت: دهم اینکه، هیچ عاملی و هیچ تکانه‌ای، پژوهشگر را از اخلاق و ادب دور نمی کند. چه در مواجهه با منتقد و مخالف و چه در مواجهه با دانشجو؛ چه در مواجهه با همکاران علمی، و چه در مواجهه با عامه مردم. امیدوارم که همه ما بتوانیم خودمان را متصف به این صفات خوب بکنیم و به مایه افتخار جامعه علمی و کشور عزیزمان تبدیل شویم.
دکتر غلامی با اشاره به افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی بیان کرد: ایجاد این مرکز، یک کار بزرگ و ملی محسوب می‌شود که می تواند فرصت رشد و ترقی مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ساحت آموزش عالی و دانشگاه‌ها و همچنین ارتقاء کیفی این مطالعات را در کشور فراهم کند. 
وی اضافه کرد: رونمایی از دو مجله علمی جدید مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یعنی مجله علمی و پژوهشی "مطالعات دانشگاه" و همچنین مجله تخصصی "ارغوان‌نامه" است. واقعا جای یک مجله علمی و پژوهشی در عالی ترین سطح پژوهشی مختص تحقیق در ساحات گوناگون آکادمی خالی بود و الحمدلله با تلاش همکارانم جای خالی این مجله پر شد. علاوه بر این، جامعه علمی ما فاقد یک نشریه جذاب، متنوع و خواندنی و البته آزاداندیشانه در بحث های روز و چالشی در حوزه‌های فرهنگ، علم و فناوری بود که با ارغوان‌نامه خدمت گرانقدری به جامعه علمی ارائه خواهد شد که با کمک خود جامعه‌ علمی به بلوغ خواهد رسید.
در ادامه مراسم رونمایی از مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران،  دکتر رضا ماحوزی معاون پژوهشی و عضو هیات علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: این مؤسسه مکان پژوهش برای پژوهشگران حوزه آموزش عالی علم و فناوری است؛ سازمان و نهادی که هم به ارتقاء وجودی، علمی و هویتی خود می‌اندیشد و هم به ارتقاء آموزش عالی ایران. آرزوی ما ارتقای این مکان به پاتوق مطالعاتی و پژوهشی علم پژوهان، دانشگاه پژوهان و علاقه‌مندان حوزه آموزش عالی، علم و فناوری است. به همین منظور علاوه بر نیروی انسانی مجرب و کوشش در حوزه علم آموزی، نیازمند مقدمات و پیش نیازهای به روز و اقدامات فناورانه و سیستم اداری خلاق و متناسب با این برنامه هستیم. مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران یکی از این مقدمات و پیش نیازهاست و از امروز آغاز به کار می کند. 
دکتر ماحوزی افزود: مرکز آمار آموزش عالی ایران با قدمتی ۵۰ ساله به همت همکاران در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی سالانه، اطلاعات ارزشمند و ذی قیمت متقاضیان ورود به دانشگاه، دانشجویان، استادان و فارغ التحصیلان آموزش عالی را گردآوری می کند و در قالب سالنامه های آماری آموزش عالی منتشر می‌نماید. این مرکز بر اساس شاخص هایی همچون اساتید، دانشگاه، شیوه آموزش، رشته، جنسیت، مرتبه، نوع وابستگی، قومیت و نمره شکل گرفته است. 
وی تصریح کرد: آنچه در این میان مغفول مانده و محققان و سیاستگذاران حوزه آموزش عالی را به سمت پیمایش های بزرگ و کوچک سوق داده است، شناسایی ذهنیت، عملکرد و کنش همین کنشگرانی است که آمار کمی از آنها در اختیار است اما زیست دانشگاهی آنها بر ما پنهان است یا لااقل آشکار نیست. 
دکتر ماحوزی با بیان اینکه برای هرگونه سیاستگذاری مبتنی بر دانایی به داده ها و اطلاعاتی نیاز دارد، افزود: شاخص هایی همچون ارزیابی دانشجویان و دانشگاهیان از فعالیت های دانشگاهی، وضعیت سرمایه اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان، گرایش های سیاسی آنان، میزان وفاداری آنها به کشورو هویت ملی، تولید و مصرف فرهنگی دانشگاهیان، میل به ماندن و مهاجرت و غیره باید در اختیار ما قرار گیرد.
دکتر ماحوزی تصریح کرد: سامانه رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران و سایت رصد فرهنگی و اجتماعی که طراحی و ساخت آن از سه سال قبل آغاز شد در تلاش است چنین پیش نیازهایی را بر پایه پژوهش‌ها و پیمایش‌های انجام شده فراهم آورد و خروجی آن را پایه ای برای پژوهش‌های بیشتر و سیاستگذاری‌های لازم در عرصه آموزش عالی فراهم آورد.
وی با اشاره به افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران گفت: این سامانه و سایت رصد فرهنگی داده‌های پیمایشی مرتبط با جامعه هدف آموزش عالی را تجمیع کرده و در قالبی منحصر به فرد برای استفاده در پژوهش‌ها و مطالعات آموزش عالی ایران در اختیار محققان این حوزه قرار می‌دهد. 
در ادامه این مراسم از دکتر حسین میرزایی رئیس سابق مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به پاس تلاش چند ساله در این مرکز تقدیر به عمل آمد.
دکتر میرزایی در سخنانی بیان کرد: من شش سال و نیم در این مؤسسه فعالیت کردم و به تعبیری این مرکز را شجره طیبه می دانم. 
وی اضافه کرد: خوشبختانه رویکردهای مختلفی در این مؤسسه مطرح می‌شود که اعتبار این مرکز محسوب می گردد. خوشحالم که در دوره جدید مدیریتی تغییرات مثبتی در این مرکز به وجود آمده و ارتقا داشته است.
وی بیان کرد: نغمه‌های جدیدی در موسسه خوانده می‌شود و آنچه که من در ساختن آن نقش داشته‌ام تعالی پیدا کرده است. این مرکز در ابتدا پژوهشکده بود و حالا به مؤسسه تبدیل شده است و امیدوارم به پژوهشگاه تبدیل شود. 
وی مزیت این مرکز را حضور طیف‌های مختلف سیاسی عنوان کرد و گفت: من گرایش‌های شخصی را در ورود افراد به این مؤسسه دخیل نکرده‌ام زیرا مراکز علمی باید اینگونه رفتار کنند.
دکتر میرزایی با اشاره به ضرورت انسجام درونی و حمایت از مراکز گفت: در زمان حضورم در مؤسسه همواره از سوی وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه حمایت شدیم و از بابت بودجه با مشکلات زیادی روبرو نبودیم.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 200 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر