EN fa

پیام دکتر رضا غلامی به مراسم نکوداشت دکتر مبینا موکر برگزیده سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی 

 | تاریخ ارسال: 1401/6/27 | 
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی، طی پیامی به مراسم نکوداشت دکتر مبینا موکر ایران‌شناس برجسته‌ از کشور بوسنی و هرزگوین، از وی به عنوان یک شخصیت علمی و فرهنگی اثرگذار تجلیل کرد. پیام دکتر غلامی بدین شرح است : 

بسم الله الرحمن الرحیم
مفتخرم که از طرف خود و وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، حضور ارجمند سرکار خانم دکتر مبینا موکر، ایران‌شناس برجسته‌ از کشور دوست بوسنی و هرزگوین، به خاطر دریافت جایزه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی که معتبرترین جشنواره علمی در ساحت علوم انسانی و علوم اسلامی به شمار می‌رود، صمیمانه تبریک عرض کنم. 
سرکار خانم دکتر مبینا موکر شخصیت گرانقدری است که بخش مهمی از عمر گرانبهای خود را مشتاقانه صرف تحقیق و تدریس در باب فرهنگ و تمدن ایران و اسلام به ویژه زبان و ادب فارسی نموده و آثار مهمی را در این زمینه تالیف یا ترجمه کرده‌اند.
خوشبختانه در کشور بوسنی و هرزگوین نیز که از دیرباز فرهنگ و معناگرایی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده، شاهد نشانه‌های گوناگونی از حضور زبان و ادب فارسی به ویژه در عرصه عرفان و تصوف اسلامی می باشیم که اوج آنرا در عنایت خاص به مولانا و مثنوی معنوی، و رواج آن در محافل ادبی و نخبگانی بوسنی و هرزگوین می توان دید.
 آنچه نباید از نظرها دور بماند، تاثیر علاقه‌های فرهنگی و اسلامی مشترک مردم دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین در گسترش ایران شناسی خصوصا زبان و ادب فارسی در کشور بوسنی و هرزگوین است و حتما این علاقه های مشترک، در ایجاد بسترهای مساعد برای شکل گیری و تداوم موفقیت آمیز پروژه فکری خانم دکتر مبینا موکر نیز موثر بوده است. 
نباید تردید کرد که وجود پربرکت شخصیت هایی مانند دکتر مبینا موکر برای جامعه علمی ایران و بوسنی و هرزگوین و البته تمام جهان اسلام‌ مایه مباهات است و از آنجاست که تکریم ایشان را می توان به منزله تکریم ساحت علم‌، فرهنگ و معنویت دانست. 
از خدای متعال برای سرکار خانم دکتر مبینا موکر آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون دارم و امیدوارم در آینده همچنان شاهد آثار بزرگی از دکتر مبینا موکر در زمینه فرهنگ و تمدن شکوهمند ایرانی- اسلامی باشیم. همچنین از دست‌اندرکاران محترم برگزاری نشست نکوداشت ایشان در سارایوو، به ویژه عزیزانم در موسسه علمی-پژوهشی ابن سینا سپاسگزاری می‌کنم. 
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 
دکتر رضا غلامی 
رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فارابی 
۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ هجری شمسی

 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 116 بار   |   دفعات چاپ: 24 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر