EN fa

پروفسور هانی: غرب مانع پیوند عقل و عمل در کشورهای مسلمان می‌شود

 | تاریخ ارسال: 1401/6/14 | 
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیین تجلیل از پروفسور ادریس هانی از برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور حجت الاسلام دکتر رضا غلامی رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و جمعی از اساتید و صاحبنظران در محل موسسه برگزار شد.
دکتر غلامی در ابتدای این نشست طی سخنانی درباره پروفسور ادریس هانی گفت: مساله تقریب مذاهب اسلامی و جبران عقب ماندگی های دنیای اسلام، مساله خروج مسلمانان از سلطه سیاسی و فکری غرب، مساله بازیابی هویت جوانان مسلمانان دربرابر مدرنیته و مساله مهدویت و دکترین انتظار فرج از جمله دغدغه های هانی طی سال های گذشته بوده و اندیشه‌های او توسط بسیاری از متفکران با علاقه دنبال شد.
او با اشاره به اینکه امروز همچنان نگرانی های جدی درباره وضع جهان اسلام وجود دارد افزود: وجود لایه ای از خرافات، موهومات و کج روی ها در ساختار فرهنگ مسلمانان که نه تنها علمای دین موفق به زدودن آن نشدند بلکه بعضا خودشان نیز به بسط این خرافه ها کمک کرده اند و می‌کنند مشکل زا بوده است.
به گفته غلامی، رشد تفکرات افراطی اعم از سلفی و ... در جهان اسلام و خروج از مدار عقلانیت اسلامی که با وجود شکست داعش هنوز بخشی از جهان اسلام را به خود مشغول کرده جز مسایل مهم جهان اسلام محسوب می شود.
رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: امروز تفکرات افراطی و بی مبنا فرصت های تقریب مذاهب اسلامی  را کاهش داده و زمینه تشکیل تنش های مذهبی علیه شیعیان را به وجود آورده است. 
غلامی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه مهمترین راه برای نجات جهان اسلام و نشان دادن عالم اسلامی در جایگاه شایسته خود بسترسازی برای پیشرفت همه جانبه کشورهای اسلامی نه با الگوی غرب و لیبرالیسم بلکه با الگوی مترقی اسلامی و عقلانی است عنوان کرد: امروز زمینه های مساعد برای ورود به میدان پیشرفت پیش از اعصار گذشته فراهم شده است.
غلامی در ادامه گفت: استبداد زدگی اکثر کشورهای مسلمان و محرومیت آنها از عدالت، آزادی، مردم سالاری دین بنیاد و از سوی دیگر پیوند جریان استبداد و غرب زدگی مانع مهمی در مسیر پیشرفت همه جانبه با مقصد احیای تمدن شکوهمند اسلامی قلمداد شده است.
او افزود: رشد چشمگیر جریان مقاومت اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی بسیاری از توطئه های غرب را به شکست نشانده و با عقب راندن ماشین نظامی ایالات متحده و اروپا از منطقه جنوب غرب آسیا، رژیم اسرائیل را به منظور پایان دادن به جنایات و تجاوز به فلسطین و تسلیم در برابر گزینه دموکراتیک از سوی مردم واقعی فلسطین اعم از مسلمان مسیحی و ... تحت شدیدترین فشارها قرار داده است.
غلامی گفت: کشورهای عرب و اسلامی منطقه هنوز به این درک نرسیدند که رها کردن اسرائیل برای ظلم به فلسطین و سازش با آن زمینه ساز تجاوز به سایر کشورهای اسلامی در جهت اجرای نقشه کثیف از نیل تا فرات است. 
رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ادامه گفت: من در سال های اخیر با درک تجربه منحصر به فرد پیاده روی اربعین حسینی(ع) که یکی از مصادیق بارز آزاد شدن ظرفیت های متراکم دنیای اسلام است به این نتیجه رسیدم که شکل گیری و گسترش ارتباطات فرهنگی تشکل های مردمی در کشور های اسلامی و خلق یک شبکه قوی از این تشکل ها می تواند شانس از زمین برخاستن جهان اسلام و به ویژه رشد مردم سالاری دین بنیاد و عقل محور در کشورهای اسلامی را بالا ببرد و بنابراین از هر فرصتی برای طرح این موضوع استفاده می کنم. 
غلامی در پایان خطاب به پروفسور ادریس هانی گفت: امسال سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی که معتبرترین جشنواره در ساحت علوم انسانی و اسلامی است با حضور رئیس محترم جمهوری جنابعالی را به عنوان یکی از نظریه پردازان معتبر جهان اسلام معرفی کرد. خوشحالیم متفکرانی چون شما با روشنگری های مداوم در جهان اسلام چراغ راه سایر جوانان شدید.
حجت السلام میرزائی در ادامه این نشست درباره اندیشه های ادریس هانی توضیح داد: در این سی سال جایزه های زیادی داده شده اما این جایزه بسیار خوب بود. هانی یکی از ظرفیت های فوق العاده جهان اسلام بوده و بیش از ۳۰ کتاب ایشان نشان می دهد خلاقیت در نوآوری دارد و این جایزه آغاز همکاری با ایشان خواهد بود که با این اقدام زیبا موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماغعی مبنی بر گرفتن جلسه بزرگداشت برای ایشان قابل تقدیر است.
به گفته او، پروفسور ادریس هانی بزرگترین متفکر شیعی عربی زبان ماست. ایشان بزرگترین خلاق متفلسف شیعی است. برخی با نگاه های پژوهشی وارد این حوزه می شوند و ممکن است تحلیل های دیگری ارائه کنند اما ادریس هانی در تفلسف از چهره های بزرگ هستند. 

او گفت: هانی کتاب لقد شیعنی الحسین را در سن ۱۷ سالگی نوشته است. یعنی ایشان این کتاب را در آغاز شیعه شدنشان نوشته اند و پس از آن یکسره خلاقیت در تولید تفکرات جدید داشتند.
پروفسور هانی نیز در بخش دیگری از این نشست طی سخنانی گفت: موضوع اسلام و ایران یکی از موضوعات مهم و پیشرفته است. از دبیرخانه جایزه فارابی تشکر می کنم و از دریافت این جایزه غافلگیر شدم چون در شرایطی هم بودم که از وضعیت کشورهای عربی و اسلامی دچار سرخوردگی شده بودم و این باعث شد دوباره احساس خوشحالی و سرزندگی کنم. موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تحقیقات خوبی را انجام داده و آزادسازی امکانات و پتانسیل ها را انجام داده است. البته ما هر چه داریم از رهبرمان امام حسین(ع) در کربلاست. 
 او افزود: انقلاب اسلامی ایران به دو سوال پاسخ داد نخست اینکه کشورهایی که تکنولوژی ندارند چه گزینه جایگزینی دارند و آیا داشتن علم محض کارامد است؟ اما ایران نشان داد در این چهل سال می تواند زمینه های نوگرایی و آزاد سازی پتانسیل ها و تحقیقات به خوبی عمل کند. بسیاری از کشورهایی که امکانات خوب و اقتصاد بزرگ دارند نتوانستند به موفقیت های ایران برسند.
به گفته هانی، ترس غرب از ایران فقط به خاطر مسلمان بودن آنها نیست بلکه به این دلیل است که ایران توان رهایی از شکست و شکستن مرزهای دانش و معرفت را دارد.
او با بیان اینکه ترس غرب از ایران این است که خودش را به یک اسطوره یونانی تبدیل کرده و خودش را برتر می داند در حالیکه احساس می کند ایران این اسطوره را شکسته است عنوان کرد: غرب از شکسته شدن چهارچوب ها با توجه به نگاه اسطوره ای به خودشان توسط ایران هراس دارد به همین دلیل دو راه را برای خودش در نظر گرفته است یکی استمرار وضع موجود و دیگری احتکار قدرت برای خودشان و اگر کسی بخواهد این انحصار را بشکند می ترسد.
هانی یادآور شد: ایران این اسطوره را شکسته و حاضر است توانایی های خود را با سایر کشورهای اسلامی در میان بگذارد. 
او با بیان اینکه ایران عقل ابزاری را به تعبیر هابرماس کنار نگذاشت چون ملت ها با این عقل به بردگی گرفته می شوند بیان کرد: ایران از عقل ابزاری استفاده کرده چون معیشت مردم با آن اداره می شود و به همین دلیل به غرب تنه می زند.
این متفکر جهان عرب عنوان کرد: من چهارچوب بندی بر اساس نظر کربن داشته ام و به هر حال معتقدم ایران علی رغم تحریم ها از عقل ابزاری استفاده کرده و تلاش کرده مانند یک اسطوره عمل کند و انحصار غرب را بشکند.
هانی یادآور شد:  استبداد مانع از آزادسازی امکانات شده و سلطه جهانی از این آزاد سازی پتانسیل ها جلوگیری می کند. در منطقه ما و کشورهای عربی تلاش می شود این عقب ماندگی وجود داشته باشد. اسرائیل تلاش می کند تفکر کشورهای عرب و جهان اسلام را در حوزه های مختلف فرهنگی، صنعتی و ... به انحصار بکشد.
هانی با بیان اینکه عقل وجود دارد و مشکل در عقل نیست بلکه مشکل خیال است و اگر خیال در کنار عقل قرار گیرد قدرت می یابد تصریح کرد: غرب تلاش می کند که مانع از پیوند بین عقل و خیال در کشورهای مسلمان شود.
او در پایان از موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به دلیل تکریمش در این مراسم ابراز خشنودی کرد.

 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 616 بار   |   دفعات چاپ: 47 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر