EN fa

دومین همایش ملی «اخلاق آموزش و پژوهش در فضای مجازی»

 | تاریخ ارسال: 1401/3/1 | 

دومین همایش ملی  «اخلاق آموزش و پژوهش در فضای مجازی» به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با همکاری دانشگاه الزهرا، انجمن آموزش عالی ایران و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران ۲۶ و ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ به‌صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.  آخرین مهلت دریافت مقالات کامل پژوهشگران و نویسندگان ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ می‌باشد. 

 

شیوه تنظیم مقاله

معرفی کامل نویسنده/ نویسندگان مقاله: رشته تحصیلی، گروه، دانشگاه/ مؤسسه، درجه علمی، پست الکترونیکی، شماره تماس ضروری
حجم متن مقاله بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه با رفرنس
قلم متن فارسی مقاله B Lotus با اندازه ۱۴
ترتیب بخش‌ها: چکیده، مقدمه، مبانی و پیشینه، روش تحقیق، یافته‌ها، بحث و نتیجه‌‎‎گیری، منابع

 

نحوه ارسال مقاله کامل

ارسال متن word مقاله به پست الکترونیکی: akhlagh۱۴۰۱iscs.ac.ir

 

دبیر علمی همایش: 

  •  دکتر رضا مهدی

 

اعضای کمیته علمی:

  •  حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر رضا غلامی
  • دکتر حسین ابراهیم آبادی
  • حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر سید‌حسن اسلامی اردکانی
  • دکتر صدرا خسروی 
  • حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر محمدجواد رودگر
  • دکتر محمدرضا صعودی
  • دکتر سیدعلی اکبر صفوی
  •  دکتر حامد طاهری‌کیا
  •  دکتر احد فرامرز قراملکی
  • دکتر عباس کاظمی
  • دکتر عبدالله کریم‌زاده
  • دکتر امیر کشاورزیان 
  • دکتر محمدرضا کلاهی
  • دکتر رضا ماحوزی 
  • دکتر رضا مهدی

 

محورهای تفصیلی همایش:

۱- مبانی، رویکردها، مسائل، چالش‌ها، تجربه‌ها و سیاست‌ها در اخلاق آموزش و پژوهش مجازی

  • مفاهیم، رویکردها، سیاست‌ها
  • تجربه‌ها (بویژه تجربه دوره کووید ۱۹)
  • مسائل و چالش‌ها
  • سوگیری‌ها
  • محرمانگی، حریم خصوصی، امانتداری، مالکیت فکری
  • معنویت و باورهای دینی
  • امکان هویت‌های غیر واقعی، عدم تماس چهره به چهره

 

۲- اخلاق آموزش در فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی

  • کنشگران (استادان، دانشجویان)، دانشگاه‌ها و فضاهای آموزشی
  • رابطه استاد- دانشجو و دانشجو- دانشجو
  • محتواهای آموزشی
  • تکالیف یادگیری
  • ارزشیابی‌ها
  • پشتیبانی‌های مستمر
  • تقلب علمی

 

۳- آموزش حرفه‌ای، مهندسی و پزشکی، دروس عملی، کارگاهی و میدانی

  • آموزش عالی حرفه‌ای
  • آموزش عالی دروس فنی- مهندسی
  • آموزش عالی دروس علوم پزشکی
  • آموزش عالی دروس عملی، کارگاهی، میدانی و صحرایی

 

۴- اخلاق پژوهش در فضای مجازی

  • کنشگران و پژوهشگران، دانشگاه‌ها و فضا‌های پژوهشی
  • ارتباطات (چالش‌های اخلاقی مربوط به پژوهشگران-آزمودنی‌ها)
  • موضوعات، راهبردها، روش‌ها و روش‌شناسی‌ها
  • کرامت انسانی در پژوهش مجازی
  • حقوق حیوانات در پژوهش مجازی
  • انتشار دستاوردهای پژوهشی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برپایه پژوهش
  • راهنمایی طرح‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها

 

۵- اخلاق داده‌ها

  • گردآوری داده‌ها
  • شکل و صورت داده‌ها
  • تحلیل و نتیجه‌گیری از داده‌ها
  • جعل و تحریف داده‌ها
  • سرقت داده‌ها
  • انتساب داده‌ها
  • دستکاری‌ داده‌ها
  • اشتراک و انتشار داده‌ها و تصاویر
  • چالش‌های اخلاقی مربوط به رؤیت‌پذیری یا رؤیت ناپذیری، برجسته‌سازی یا حاشیه‌رانی داده‌ها
  • چالش‌های اخلاقی مربوط به بازنمایی‌ داده‌ها

 

۶- ابزارها و بسترهای الکترونیکی، شکاف دیجیتال و نابرابری‌ها، شبیه‌سازها، پشتیبان‌ها

  • رابطه انسان با ماشین
  • شکاف دیجیتال
  • نابرابری‌ها در دسترسی به ابزارها و ماشین‌ها
  • بهره‌گیری از شبیه‌سازها و پشتیبان‌های آموزش و پژوهش

 

۷-  مناسبات اجتماعی- اخلاقی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

  • اخلاق روابط اجتماعی در فضای مجازی
  • اخلاق تعامل با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی
  • توازن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و زندگی شخصی و خانوادگی

 

اهداف همایش

امروزه همسو با گسترش و همه‌گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، توجه و اهتمام به فضای مجازی و به تبع آن، آموزش و پژوهش در این فضا، اهمیت، ضرورت و شدت فراوانی پیدا کرده است. استفاده از فضای دیجیتال و قابلیت‌ها، مزیت‌ها و محاسن متعدد آن در همه امور زندگی بویژه آموزش و پژوهش نه به‌عنوان یک اختیار بلکه به یک ضرورت و اجبار در زیست موفق این‌جهانی تبدیل شده است. شاهد این مدعا، دوره همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ می‌باشد که در این برهه از حیات بشری، اکثر فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکارها، یاددهی- یادگیری و پژوهش در بستر امکانات و قابلیت‌های فضای مجازی تعریف و انجام شد. آموزش و پژوهش در فضای مجازی و بسترهای الکترونیکی در آینده دور و نزدیک نیز با شدت و قابلیت‌های متعدد ادامه داشته و به بُعدی از ابعاد و ساحت‌های مختلف دانش و سواد بشری تبدیل خواهد شد.

در این میان، آنچه در بهره‌مندی از قابلیت‌های فضای مجازی و آموزش و پژوهش در بستر آن، بیش از همه ضروری به نظر می‌رسد، موضوع «اخلاق» است. اخلاق هم در جایگاه راهنمای فرایندهای سالم و پاک آموزش و پژوهش و هم در جایگاه نتیجه و غایت نهایی آموزش و پژوهش دارای ارزش و اعتبار ویژه می‌باشد. به‌عبارتی، اخلاق عوامل مرتبط با آموزش و پژوهش شامل استادان، پژوهشگران، دانشجویان، سوژه‌ها، مصاحبه‌شوندگان، طراحان، پشتیبانان سامانه‌ها و ابزارهای الکترونیکی، دارای ارزش و اهمیت فراوان بوده و باید مطابق با یک معیار و چارچوب راهنمای معتبر، هدایت و راهبری شود. بنابراین، «اخلاق آموزش مجازی» و «اخلاق پژوهش مجازی» به‌عنوان دو مفهوم کلیدی در به‌کارگیری امکانات، ابزارها و ظرفیت‌های پُرشمار فضای مجازی و دیجیتال در خلق، انتقال و کاربست دانش، دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و شایسته توجه و عنایت خاص در فرایند آموزش و پژوهش می‌باشد.

از این‌رو، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان «مؤسسه‌ای در مسیر خلق دانشگاه تمدن‌ساز» و در جایگاه اتاق فکر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، براساس رسالت و مأموریت ذاتی خود با همفکری و همراهی جمعی از صاحب‌نظران و اخلاق‌ورزان کشور اقدام به طراحی و برگزاری «همایش ملی اخلاق آموزش و پژوهش در فضای مجازی» کرده است. هدف عمده این فعالیت و رویداد علمی، همفکری و هم‌آفرینی درباره مبانی، رویکردها، کاربردها، مسائل، چالش‌ها، تجربه‌ها و سیاست‌ها در حوزه آموزش و پژوهش در فضای مجازی و دیجیتال و خلق و ترویج دانش نظری و عملی در زمینه اخلاق آموزش و پژوهش مجازی با مشارکت انبوه اندیشمندان و صاحب‌نظران خیراندیش است. انتظار می‌رود در نهایت امر، این همایش علاوه بر خلق دانش در حوزه آموزش و پژوهش مجازی، به دستاورد و محصول ارزشمندی نظیر «نظامنامه اخلاق آموزش مجازی» و «نظامنامه اخلاق پژوهش مجازی» دست یابد و یا دست‌کم دو متن سیاستی با عناوین «گزارش راهبردی اخلاق آموزش مجازی» و «گزارش راهبردی اخلاق پژوهش مجازی» تهیه و در دسترس مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه آموزش عالی و علم و فناوری کشور قرار دهد.





CAPTCHA
دفعات مشاهده: 371 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر