جست‌و‌جوی همه منابع

تقلب علمی

غلامرضا ذاکرصالح
3900

هنجارهای اخلاقی ای را که در عرصه پژوهش و تامل علمی قابل عرضه است، می توان در زمره هنجارهایی دانست که امکان ترقی و پیشرفت جامعه در مسیر مطلوب خویش را مهیا می سازند. اخلاق علمی، تعهدی به تلاش برای نوآوری و ایجاد تحول در حوزه های زیست اجتماعی و گشودن درهایی از فناوری و فهم پویا از مقولات اجتماعی به روی اعضای اجتماع است که این امر البته شامل اراده همه فهم سازی علم و در عین حال حفظ شان و جایگاه والای معرفت علمی نیز می شود. کتاب «تقلب علمی» از جمله آثار پژوهشی است که به بحث آسیب شناسانه از جایگاه اخلاق و هنجارهای اخلاقی در حوزه علم می پردازد و با تمرکز بر مقوله «تقلب علمی» ابعاد مختلف این پدیده را مورد کاوش قرار می دهد این کتاب با هدف ایجاد اشراف و آگاهی علمی همگان بویژه مدیران مراکز علمی کشور تهیه شده است از این رو مولف در آن کوشیده تا با رویکردی اجتماعی، مدیریتی و حقوقی ابعاد مختلف این مسئله را واکاوی کند و از درج مطالب پیچیده و تحلیل ها و نقدهای خسته کننده حقوقی و ذکر مطالب جزئی و فنی حقوقی پرهیز نماید تا مطالعه کتاب برای افراد غیر حقوقدان نیز مفید باشد. مولف اما در عین حال در فصل ششم اطلاعات جامعی از ظرفیت های حقوقی کشور برای مقابله با این پدیده یعنی تقلب علمی ارائه داده است. وی کتاب خود را در هفت مبحث اصلی تعاریف و مفاهیم، بررسی ابعاد مسئله، ابعاد جرم شناسی پدیده تقلب علمی، فساد آموزشی، سرقت ادبی، قوانین و مقررات مبارزه با تقلب علمی و جرایم آموزشی در ایران و در نهایت راهکارهای مبارزه با تقلب علمی ساماندهی کرده است. در واقع ذاکرصالحی در این اثر خود کوشیده است تا برآیند کلیه مطالعات و تاملات ایرانی در زمینه موضوع تقلب های علمی را ارائه دهد. از این رو حتی نظرات کارشناسان دانشگاهی که در مصاحبه ها ابراز شده است نیز انعکاس یافته تا در فقدان مقالات و مطالعات معتبر به زبان فارسی، دست کم دیدگاه های موجود در کشور امکان بازتاب در این سند را پیدا کند.