درباره این پرونده

با هدف فهم و تحلیل تحولات سریع مراکز آموزش عالی ایران در نتیجه مواجهه با شیوع کووید ۱۹ و تعطیلی حضوری کلاس‌های درس و انتقال بخش قابل توجهی از فعالیت‌های آکادمیک و دانشگاهی به فضای سایبری، این پرونده توسط معاونت پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تعریف و راه‌اندازی شده است. امید است بازخوانی تحلیلی این پرونده نه تنها زوایای چندگانه این رخداد بزرگ را برای کنشگران دانشگاهی و سیاستگذاری‌های لازم برای مدیران مراکز آموزش عالی آشکار ‌سازد بلکه محققان را نیز در فهم آنچه روی داده است توانا ‌کند.

در این پرونده تلاش داریم علاوه‌بر ثبت روایت‌های کرونایی استادان و دانشجویان و مدیران و کارکنان مراکز آموزش عالی ایران و شنیدن خاطرات و تجربیات و موانع فعالیت آن‌ها و همچنین مشکلات کاری و خانوادگی و مالی و غیره‌ای که برای آن‌ها داشته است، روایت‌های کرونایی پژوهشگران آکادمیک را نیز- اعم از آن‌ها که پروژه‌های تحقیقاتی خود را در کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و میدان‌های دانشگاهی انجام می‌دهند و آن‌ها که به‌نحوی فعالیت‌های پژوهشی خود را به حوزه‌های صنعت و خدمات و اجتماع گره زده‌اند اما در شرایط شیوع کوید- ۱۹ نتوانسته‌اند آنچنان که باید با این محیط‌‌ها ارتباط داشته باشند- ثبت کنیم و بخوانیم و تحلیل کنیم. ثبت و خوانش موفقیت‌ها و ابتکارات کنشگران دانشگاهی در این شرایط نیز می‌تواند برای محققان و علاقه‌مندان و سیاستگذاران مفید و راهگشا باشد.
علاوه‌براین، در این پرونده فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی کنشگران دانشگاهی اعم از فعالیت در انجمن‌های دانشجویی و استادی، نشریات دانشجویی، کانون‌های صنفی، تولید و مصرف فرهنگی و موضوعات و فعالیت‌های بدیل فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان نیز مورد نظر قرار گرفته است. ثبت و بازخوانی این تجربه‌ها می‌تواند علاوه‌بر تشریح وضعیت موجود، ابتکارات و خلاقیت‌های کنشگران دانشگاهی را در شرایط تعطیلی حضوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران بر علاقه‌مندان عرضه دارد.
ثبت این روایت‌ها می‌تواند علاوه‌بر تهیه آرشیوی برای تقریر وضعیت آموزش عالی ایران در شرایط فعلی، مبنایی قدرت‌مند نیز برای تصمیم‌گیری‌های آینده مدیران و فعالان دانشگاهی فراهم کند. خاصه اینکه ثبت این تجربیات در شرایطی که دانشگاه‌های دنیا متأثر از تحولات تکنولوژیک در انقلاب صنعتی چهارم و توسعه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء و بیگ‌دیتا متوجه تغییرات عمده است می‌تواند چشم‌اندازهایی را پیش‌روی محققان و سیاستگذاران قرار دهد.

لازم است علاقه‌مندان به ثبت روایت‌های کرونایی خویش و یا حتی آشنایان و همکاران خود، حسب موضوع و نوع فعالیت در عرصه آموزش عالی، صفحه مربوطه را انتخاب کرده و روایت موردنظر را در آن صفحه ثبت کنند. این روایت‌ها پس از تأیید توسط مدیریت پرونده، در صفحه مربوطه بارگزاری خواهد شد تا در معرض مطالعه سایر علاقه‌مندان قرار گیرد.

در پایان، روایت‌های برجسته و تحلیل آن‌ها جهت سیاستگذاری در وزارت عتف و مراکز آموزش عالی در قالب کتاب و سمیناری ویژه عرضه خواهد شد.

 

۱ – نمونه ای از روایت

دسته بندی: گفت‌و گو

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *