یازده عنوان کتاب جدید در حوزه«علم و فناوری»

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات  فناوری، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با یازده عنوان کتاب جدید در حوزه مطالعات علم و فناوری، در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

کتاب «آن ره که آمدیم» درآمدی تحلیلی بر تاریخ و جامعه‌شناسی مسأله‌ی علم در ایران مجموعه نشست‌های «مسأله‌ی علم در ایران» تالیف: منوچهر آشتیانی، محمّدامین قانعی‌راد و اسمعیل خلیلی است که توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: پرسش مسلط اثر حاضر، «پرسش از خرد، اندیشه، معرفت و علم در ایران» است. درباره‌ی این چهار مقوله به طرح بحثِ ژرف، نُو و ریشه‌ای با توجه به پاسخ‌های از‌پیش‌آماده و مُبتنی بر پیش‌فرض‌های مستقل از فروض و پاسخ‌های متعارف پرداخته و نیز پاره‌یی پرسش‌های اصولی را، به‌ویژه درباره‌ی چیستی و تاریخ تطّور فاهمه در ایران در میان گذاشته است.

کتاب «انقلاب علمی» حلقۀ گمشدۀ تمدن مسلمانان در سیر تحول علم تجربی تالیف عبدالله فرهی در ۵۸۴ صفحه توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: نقاط عطف مهمی را می‌توان در تاریخ جوامع بشری یافت که انسان با عبور از جهل و خرافه و درک عقب‌ماندگی خود، بر بال دستاوردهای تمدنی پیشین به سوی علم و دانشی نوین پر کشیده است. این علم و دانش، ابزاری اساسی برای شکل‌دهی به تمدن نوینی بود که معمولاً به دنبال عصری مملو از شک و تردید نسبت به دستاوردهای پیشینیان و ایجاد پرسش‌هایی اساسی و بی‌پاسخ، و البته به پشتوانۀ‌ ‌قدرت و حکومتی سیاسی صورت می‌گرفت. تأکید این پژوهش بیشتر بر یکی از بزنگاه‌های مهم ‌تاریخی مربوط به سده‌های دوم تا چهارم هجری (هشتم تا دهم میلادی) است که مقارن با عصر نخست خلافت عباسی بوده است؛ به‌ویژه آنکه سخن از علم‌ورزی در تمدن مسلمانان تا پیش از این زمان چندان امکان‌پذیر نیست.

کتاب «تجدد رمانتیک و علوم شاهی» تالیف رضا نجف زاده توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شد.

موضوع اصلی این مجلد درواقع سازوکارها و چگونگی عملکرد قدرت در قالب پاره‌‌های عمده‌‌ای از نهادهای اصلی دانایی رسمی در دورۀ پهلوی‌‌هاست. شناخت تاریخ مدرنیتۀ ایرانی و سرگذشت سیاست‌‌گذاری‌‌های رسمی متجددانه، بدون توجه به بنیان‌‌های معرفت‌‌شناختی ایدئولوژی‌‌های توسعه و تجدد و ترقی ابتر خواهد بود. پژوهش حاضر درصدد نورتاباندن بر سویه‌‌های معرفت‌‌شناختیِ کمترشناخته‌شدۀ ایدئولوژیِ تاریخ‌‌باورانۀ تجددِ بومی دوران پهلوی‌‌هاست.

 

کتاب «مکتب نوسازی و دشواری های بومی سازی در ایران» تالیف مرتضی فرهادی از سری تاملات صاحب­نظران ایرانی در باب آموزش­عالی است که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.

کتاب حاضر با بررسی مواجهه‌­های سنت و صنعت در جامعه ایران با نگاه مردم­نگارانه سعی دارد تا روند نوسازی در جامعه ما را توضیح دهد. مولف با نگاهی تحلیلی و با تمرکز بر مولفه­های مکتب نوسازی در پی آن است که مسائل و مشکلات پیش­روی فرایند بومی­سازی در ایران را در عرصه­های مختلف مورد واکاوی قرار دهد.

کتاب «فلسفه علم کانت» تالیف رضا ماحوزی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۲۰۰۰تومان بهار ۱۳۹۸ روانه بازار نشر شد.

در مقدمه این اثر آمده است: در این اثر تلاش بر آن است تا بنیادهای مابعدالطبیعی و معرفت‌شناختی این مهم در اندیشۀ کانت شناسایی و تصویری واضح از مفهوم «علم فلسفه» ارائه شود. ازاین‌رو، در این پژوهش به موارد و مباحثی که مستقیماً لازمۀ طرح مفهوم «علم فلسفه»، که این خود نیز بر مفهوم «نظام کامل فلسفی» مبتنی است توجه شده است و از پرداختن به دیگر مباحث فلسفۀ نظری، عملی و غایت‌شناختی کانت دوری شده است. برکنار از جنبه‌‌‌‌های قوت و ضعف تحلیل‌‌‌‌های کانت و بعضاً ملاحظات انتقادی که می‌توان از این اندیشه ارائه داد، حصول این مطلوب، خود تمهیدی برای ورود به بازشناسی جریان فکری متفاوتی است که از بطن آن علوم انسانی جدید غرب متولد شده و بالیده است.

کتاب «فلسفه دانشگاه» با عنوان فرعی تأملاتی دربارة دانشگاه در جهان و ایران تالیف رضا ماحوزی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و مقدمه منوچهر آشتیانی است که توسط انتشارات این پژهشکده منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: دربارة فلسفة دانشگاه چه می‌دانیم؟ آیا این عنوان نیز نامی ثبت‌شده برای رشته‌ای دانشگاهی همچون فلسفۀ چین یا هند یا یونان و یا اسلامی است؟ و یا فلسفه‌ای مضاف همچون فلسفة هنر است؟ و یا باید آن را به‌عنوان مبانی فلسفی و نظری رشته‌ای به نام «دانشگاه» به حساب آورد؟ فلسفة دانشگاه هیچ‌کدام از این سه نیست و باید چیستی آن را در جایی دیگر جست.

کتاب «مقدمه ای بر مطالعات علم» نوشته دیوید هِس است که به همت رضا همتی ترجمه و توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: قرن بیستم عصر پیشرفت‌‌های عظیم علمی و فنی است، به‌طوری‌که علم به مؤلفة اصلی فرهنگ و زندگی اجتماعی ما بدل شده است. به‌خصوص در دو دهۀ گذشته، تغییرات مهمی در سطح جهانی به وقوع پیوسته است که به طور فزاینده‌‌ای بر نقش، عملکرد و شکل نظام‌های تولید دانش در سرتاسر جهان تأثیر گذاشته است.

کتاب حاضر توسط دیوید جی هس تألیف شده و اگرچه بیش از دو دهه از تألیف آن می‌‌گذرد، اما همچنان به‌عنوان یک کتاب مقدماتی کلاسیک در این حوزه مطرح است. اثر حاضر می‌‌تواند به‌عنوان یک منبع درسی برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌‌های جامعه‌‌شناسی، فلسفه و انسان‌شناسی، جهت درس جامعه‌‌شناسی علم مورد استفاده قرار گیرد.

 

کتاب « ادغام فناوری در آموزش عالی جنبه های اجتماعی و سازمانی»  نوشته : دانیل دابلیو سوری، جیمز «ترس» استفوراک و روبرت ام گری/ دانشگاه آلابامای جنوبی/ایالات متحده امریکا است که توسط الهام اکبری ترجمه و توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) تقریباً به تمام حوزه‌های زندگی بشر راه یافته و به‌صورت بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی بشر درآمده است. دراین‌میان، دانشگاه‌های بزرگ دنیا و متخصصان حوزه آموزش عالی، توجه خود را به استفاده از فناوری برای آموزش و پژوهش معطوف کرده‌اند و در راستای ادغام فناوری‌های نوین در       آموزش عالی، تلاش‌های بسزایی انجام داده‌اند. آن‌ها به‌خوبی دریافته‌اند که در قرن بیست‌ویکم، زندگی نسل جوان، به‌ویژه دانشجویان، با فناوری نوین درآمیخته است، تاجایی‌که از این نسل با ‌عنوان «نسل دیجیتال» و «بومیان دیجیتالی» یاد می‌کنند. کتاب «ادغام فنــــاوری در آموزش عـــــــالی (جنبه‌های اجتماعــی و ســـازمانی)» زوایای مختلف استفاده از فناوری در آموزش عالی را درنظر گرفته و به‌گونه‌ای جامع به تمام مواردی می‌پردازد که مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها، سیاست‌گذاران، اعضای هیئت علمی و سایر ذی‌نفعان برای ایجاد دوره‌های برخط یا توسعه آن‌ها نیاز دارند. کتاب حاضر می‌تواند برای تمام کارشناسان آموزش عالی و کسانی‌که به راه‌اندازی درست و استاندارد دانشگاه‌های مجازی یا دوره‌های آنلاین علاقه‌مند هستند، راهگشا باشد.

 کتاب «درآمدی بر انسان‌شناسی علم و آموزش عالی»تألیف فردریک بارت و دیگران است که به همت جبار رحمانی ومهسا شیخان ترجمه و توسط انتشارت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم روانه بازار نشر شد.

 کتاب «درآمدی انسان‌شناسی آموزش عالی» در هشت فصل به بررسی جنبه­های مختلف آموزش عالی می­پردازد. در این پرداخت، با مفهوم علم، دانش و موقعیت­مندی آن در آموزشعالی از دریچه انسان‌شناسی مواجه هستیم. انسان‌شناسی آموزش عالی، شاخه­ای از انسان‌شناسی کاربردی است که تلاش می‌کند تا سازوکارهای قدرت، هویت، اقتدار و موقعیت دانشجویان نسبت به سواد و علم دانشگاهی را بررسی کند. کتاب حاضر نیز، در روندی نسبتاً ترتیبی، تلاش کرده است تا نگاهی تازه به آخرین مطالعات در خصوص مباحثی چون انسان‌شناسی علم، مطالعات فرهنگی علم، دیدگاه­های انسان‌شناسی فرهنگی به آموزش عالی، سوادهای دانشگاهی و یادگیری در آموزش عالی، انسان‌شناسی سواد، انسان‌شناسی کاربردی، تدریس و اقتدار علمی در کلاس درس داشته باشد.

کتاب «ارزیابی کیفیت در آموزش عالی ایران از اندیشه تا عمل» تالیف عباس بازرگان از سری تاملات صاحب­نظران ایرانی در باب آموزش­عالی است که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: در قرن بیست‌ویکم، نقش آموزش عالی در توسعة کشورها بیش‌ازپیش اهمیت یافته است. در این راستا، کیفیت آموزش عالی و ارزیابی آن در زمرۀ دغدغه‌‌های اصلی نظام‌‌های آموزش عالی قرار گرفته است.

در این مجموعه گزیده‌ای از مقاله‌ها، نوشته‌ها و گزارش‌‌های علمی مربوط به کیفیت و ارزیابی در آموزش عالی که توسط نگارنده  طی دو دهه گذشته تدوین شده و یا انتشار یافته است، گردآوری شده است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این آثار به غرفه پژوهشکده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقع در راهروی ۲۶ غرفه شماره ۳۰ مراجعه کنند.

 

دسته بندی: اخبار

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *