عرضه ۱۰ عنوان کتاب جدید در حوزه دانشگاه و جامعه از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به بازار نشر

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات این پژوهشکده هشت عنوان کتاب جدید در حوزه مطالعات اجتماعی منتشر و به نمایشگاه بین‌المللی کتاب رساند. در ادامه معرفی اجمالی از این کتاب‎‌ها آمده است.

کتاب «مسائل آموزش عالی ایران» تالیف غلامرضا ذاکر صالحی از سری تاملات صاحب­نظران ایرانی در باب آموزش­عالی است که توسظ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: در دهه‌­های اخیر دانشگاه و آموزش­عالی روندهای کمّی‌­گرایی، تود‌‌ه‌­ای شدن، مجازی­شدن، بین‌­المللی شدن، اجتماعی‌­شدن و عبور از نخبه­‌گرایی را طی کرده است. این روندها هم در سراسر جهان و هم در کشور ایران حکم‌فرماست. اکنون آموزش‌­عالی به قلمرویی شلوغ و پر مسئله هم از حیث ذهنی و نظری و هم از جنبه عینی تبدیل شده است. این جنبه‌­های بحث برانگیز، مسائل آموزش عالی را پیچیده و چند بعدی می‌­کند. دلایل آن متعددند از جمله: زمینه­‌های جمعیتی، فرهنگی، مدیریتی، سیاست‌های بعضاً نادرست در برخی مقاطع زمانی، نگاه کوتاه‌­مدت و سیاست‌­زده، ساختار دیوان‌­سالارانه، آشفتگی‌­های نظری و فکری، نداشتن الگوی مشخص برای توسعه آموزش عالی، تمرکزگرایی و ضعف استقلال دانشگاهی، ضعف ارتباط با جهان خارج و … .

کتاب«اجتماعات علمی و دانشگاه ایرانی» تالیف محمد امین قانعی‌راد که توسط انتشارات پژوهشکده در ۶۰۷ صفحه منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: وضعیت فعالیت‌های علمی در هر جامعه را می‌توان با دو رویکرد درون‌گرا و برون‌گرا و یا از طریق عوامل مربوط به فضای درونی علم و فضای کلی جامعه توضیح داد. تأکید بر اجتماعات علمی به معنای توجه به رویکردی درون‌گرا در تبیین و توضیح وضعیت دانش است و این رویکرد همچنین انتظار می­رود با رویکرد برون‌گرا تکمیل شود. هدف کلی این کتاب یاری رساندن به گسترش رويكرد جامعه‌شناختي در مطالعات دانشگاه و سياست‌ علم- اما با استعانت از رویکردی درون‌گرا- است.

کتاب «معماری علم در ایران» تالیف رضا منصوری استاد دانشگاه شریف است که توسط انتشارات پژوهشکده به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان و در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب امده است: از زمان شکل‌گیری ساختمان کنونی علم ایران و مفهوم‌های بنیادی آن هشتصد سال می‌گذرد اما جامعۀ راکد ما هنوز حرف نو را، که موجی هر چند آرام در این شارستان راکد ایجاد کند، برنمی‌تابد و حرف‌های جدید بسیار ساده باید گاهی چون رازی سر به مهر بیان شود تا آشوب ناشی از آن گوینده و گفتار هر دو را در هم نپیچد! این شارستان راکد به دریای عمیق یخ‌زده‌ای می‌ماند، با یخی هشتصدساله، که لایه‌ای از «لعاب مدرنیت» روی آن را پوشانده است.

کتاب «مجموعه مقالات همایش روابط دولت و ملت در ایران» به کوشش محمدحسین پناهی و علی انتظاری است که توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در  ۸۸۰ صفحه منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: از زمانی که پدیده دولت-ملت، همراه با شکل‌گیری مدرنیته سیاسی، در اروپا پدید آمد، یکی از مهم‌ترین موضوعات مطالعاتی علوم سیاسی مدرن و جامعه‌شناسی سیاسی رابطه متقابل دولت و ملت بوده است. با شکل‌گیری دولت-ملت‌های بعدی در سایر جوامع بشری، موضوعِ نوع مناسب رابطه متقابل دولت و ملت همواره در اولویت بالای مطالعه و اندیشه‌ورزی اندیشمندان قرار داشته است.

اثر حاضر مجموعه مقالاتی است که پیرامون روابط متقابل دولت و ملت به‌­ویژه در ایران گردآوری شده است.

کتاب «امید اجتماعی؛ چیستی، وضعیت و سبب‌­شناسی» به کوشش هادی خانیکی و همکاران و توسط انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهگی و اجتماعی منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: می‌توان گفت خلق فرصت‌های نو و ابداع شیوه‌های نوین برای ایجاد تغییر در نگرش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با هدف تقویت امید اجتماعی می‌تواند راه‌حل برون‌رفت از یأس اجتماعی باشد، زیرا تجربه نشان داده است که در بخش‌هایی که توانمندسازی صورت می‌گیرد، جامعه شیوه‌های حل مسائل خود را پیدا می‌کند. به این منظور ابتدا باید صورت‌بندی دقیق و علمی نسبت به مسأله ارائه داد و چیستی و چرایی و چگونگی امید اجتماعی در ایران را بررسی نمود. با این انگیزه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ پس از بحث و تبادل نظر در ارتباط با مهم‌ترین مسائل اجتماعی روز ایران، به امید اجتماعی پرداختیم. برای این مهم، از انجمن‌های علمی و حرفه‌ای و صاحب‌نظران در حوزه‌های گوناگون نظری برای اندیشیدن و تحقیق پیرامون چهارمحور اصلی موضوع: «تبیین چیستی»، «وضعیت»، «سبب شناسی» و «راهکارها و سیاست‌های امید اجتماعی» دعوت به‌عمل آمد که خوشبختانه اجماع ارجمندی از اندیشمندان بر مدار امید شکل گرفت.

کتاب «ارزیابی کیفیت در آموزش عالیاز اندیشه تا عمل» تالیف عباس بازرگان است که توسط انتشارات پژوهشکده منتشر و روانه بازار نشر شد.

دراین مجموعه گزیده‌ای از مقاله‌ها، نوشته‌ها وگزارش‌‌های علمی مربوط به کیفیت وارزیابی درآموزش عالی که توسط نگارنده طی دو دهه گذشته تدوین شده و یاانتشار یافته است، گردآوری شده و به‌صورت یکجا به چاپ رسیده است.

هدف ازانتشار این مجموعه، دردسترس قرار دادن نقطه‌نظر‌های نگارنده نسبت به کیفیت وارزیابی آموزشی، به‌ویژه ارزیابی آموزش عالی، برای استفادة علاقه‌مندان، پژوهشگران ودانشجویان حوزه‌‌های ذی‌ربط است.

کتاب «درآمدی برتعامل دانشگاه با محیط پیرامون» تالیف رضا مهدی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی است که توسط انتشارات این پژوهشکده در ۳۲۸ صفحه منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: با قدمتی قریب به هزار سال، دانشگاه‌های امروزی از قدیمی‌ترین نهادها و سازمان‌های سیاره در معرض خطر زمین‌اند. این نهادهای انسان‌ساز و باشکوه، قرن‌ها در مقابل تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نه‌تنها مقاوم؛ بلکه تحول‌آفرین بوده‌اند. با این ‌حال، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، در قرن حاضر با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو شده و این مواجهۀ سرنوشت‌ساز همچنان ادامه خواهد داشت. کتاب حاضر سعی دارد تعاملات متقابل دانشگاه را با محیط­های مختلف جامعه مورد بررسی قرار دهد.

کتاب «مسئولیت اخلاقی دانشگاه» تالیف پاتریشیا ام کینگ و ماتیو جی مایهیو، مولی مک الروی و… است که توسط آریا متین و ایمان بحیرایی ترجمه و به همت انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: به‌دلیل اهمیت فزایندۀ آموزش عالی طرح این سؤال گریزناپذیر است که «نقش مناسب دانشگاه‌ها در شکل‌گیری اخلاقیات اجتماعی چیست؟».  با علم به اینکه تأثیرگذاری در بطن خود توقع مسئولیت‌پذیری را به همراه می‌آورد، می‌توان برای آموزش عالی، که نهاد پر اهمیتی در جهان امروز است، مسئولیت‌هایی را در‌جهت رسیدگی به موضوعات اجتماعی فراگیر متصور شد. بنابراین، ظاهراً این باور گسترده، که حیات اخلاقی ما نیازمند احیا و ترمیم است، طبیعتاً به طرح سؤال‌هایی دربارۀ سهم آموزش عالی در فرایند بازسازی اخلاقی منجر می‌شود

کتاب «مطالعات پسا ‌استعماری(منتخب مقالات)» تالیف دنیس میتو است که توسط بیل اشکرافت، گرت گرفیتز، هلن تیفین تدوین و توسط جمعی از مترجمان ترجمه و به کوشش تورج رحمانی ویرایش شده است. این کتاب در ۱۰۵۶ صفحه و با شمارگان ۱۰۰ نسخه توسط انتشارت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.

كتاب «مطالعات پسا- استعماري» كه توسط جمعي از مؤلفان آگاه به اين حوزه تأليف شده و با اقبال بسيار گسترده و مناسبي در محافل علمي دنيا مواجه شده است بر آن است اين پديده را به‌تفصيل از زواياي متعدد بررسي كرده و وجوه نمايان آن را در محافل علمي و دانشگاهي جوامع در حال توسعه بررسي كند. بدين‌ترتيب، اين مجموعه به نحوه ترويج و اشاعه فرهنگ و ادبيات غربي- كه در اينجا عمدتاً ادبيات انگليسي به‌عنوان ادبيات غالب و بانفوذ در تمام جهان موردنظر است- پرداخته و نتايج برخاسته از اين مسئله را در كنار مفاهيم ديگري از قبيل تنوع فرهنگي، نژاد، تفاوت قومي و غيره كه همگي بنابه منظورهاي خاصي طرح شده‌اند، بررسي و تحليل مي‌كند.

کتاب «دانشگاه و دولت ملت‌سازی» تالیف مارک کویک و دیگران است که توسط آریا متین و ایمان بحیرایی تذجمه و از سوی انتشارات پژهشکده  منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: تغییرات دولت رفاه و تغییرات دولت‌‌ـ‌ملت، دو بُعد از ابعاد دولتِ درحال‌گذار بر اثر جهانی‌سازی هستند که هر دو، رابطه تنگاتنگی با آموزش عالی، به‌ویژه با بخش نخبۀ آن، یعنی نهاد دانشگاه، دارند. کتاب حاضر مجموعه مقالاتی است که تاثیرات متقابل دانشگاه و فرایند دولت ملت‌­سازی را بررسی می‌­کند.

 

 

دسته بندی: اخبار