رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی خبر داد: محل برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین المللی فارابی تغییر کرد        مشروح بازدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی           فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی عضو کمیته بین‌المللی اخلاق نشر شد  ابراهیم فیاض؛ ناقد آخرین اثر از عباس کاظمی       

English
 
 
جستجولیست خبرها
علمی و فرهنگی 
اخبار دانشگاه 
فناوری اطلاعات 
 
در نشست های استانی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی چه می گذرد؟

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نشست هایی را با موضوع بررسی وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های شهرستان برگزار و حمایت می کند.

به گزارش واحد روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این نشست ها در پاییز سال جاری با حضور نمایندگان این مرکز علمی در کرمانشاه، قزوین، کرمان، اصفهان،  سیستان و بلوچستان و بیرجند برگزار شد و نشست آتی روز 13 دی ماه ساعت 8 تا 15 با عنوان نشست «بررسی و آسیب شناسی فرهنگی دانشگاه های اصفهان» در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد. انجمن جامعه شناسی ایران و دانشگاه اصفهان نیز از این نشست حمایت کرده اند.
«ابعاد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی» نیز عنوان آخرین نشست از این سلسله نشست ها بوده است که در دانشگاه بیرجند روز پنجم دی ماه با حضور دکتر جبار رحمانی، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده برگزار شد.
در نشستی دیگر، دکتر ناصرالدین علی تقویان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان روز 20 آذر ماه سخنرانی کرد و درباره فلسفه اجتماعی دانشگاه گفت: بر پایه تحقیقات جدید در پژوهشکده، «تصور از دانشگاه خوب» در میان دانشجویان دیگر بر اساس مفهوم «حقیقت» و کشف آن شکل نمی گیرد، بلکه بیشتر دانشجویان دانشگاه خوب را دانشگاهی می دانند که به مهارت های شغلی و زندگی در جامعه پاسخ گوید. به نظر می رسد دانشگاه بیش از آنکه جایگاه کشف و در میان گذاشتن حقایق ناب علمی باشد، مکانی برای تمرین و ارتقای توانایی های شغلی و حرفه ای است.
وی افزود: آنچه اکنون زیر عنوان «دانشگاه» به ما به ارث رسیده، مفهوم افلاطونی آکادمی است که «حقیقت» در آن جایگاهی بلند و بی همتا دارد. اما به نظر می رسد با ظهور و گسترش فضاها و امکان های رسان های و مجازی شیوه تازه ای از علم ورزی و آموزش در حال ظهور است. به طور کلی، در «جهان عصر مجازیت» (world-epoch of virtuality) علم ورزی و آموزش نخست از داعیه حقیقت ناب دست کشیده و خصلتی دموکراتیک و اجتماعی پیدا کرده است، و دوم دانشگاه به عنوان نهاد حقیقت دچار بازتعریف و تغییر کارکرد شده است.
نشست فرهنگی «حیات فرهنگی دانشجویان خارجی» با همکاری معاونت بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و سخنرانی دکتر رضا مهدی، عضو هیات علمی پژوهشکده، با عنوان « دانشگاه بین المللی و تحرک علمی» روز چهارشنبه 17 آذر ماه از ساعت 9 تا 12 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی برگزار شد.
وی در این نشست به بحث بین المللی شدن دانشگاه ها در دنیا اشاره و بیان کرد: بین المللی شدن مراکز آموزش عالی در ایران امری مهم است در غیر این صورت از رقابت موجود در سطح بین المللی جا خواهیم ماند. چرا که کشورها وارد رقابت شده اند ودانشگاه ها برای بین المللی شدن دارای سیاستگذاری های خاص خود هستند. بین المللی شدن آموزش عالی در واقع یک بسته کامل فرهنگی- اقتصادی است و نماد توسعه یافتگی بوده و دارای چهار بعد است که باید مورد توجه قرار گیرد: تحرک دانشجویی، تحرک هیات علمی، برنامه های علمی جهانی و تاسیس پردیس های بین المللی.
 درنشستی دیگر با عنوان «دانشگاه، فرهنگ و اجتماع» نیز دکتر جبار رحمانی، عضو هیات علمی پژوهشکده با عنوان «نقش دانشگاه در توسعه فرهنگی و اجتماعی» و دکتر سیدمحمود نجاتی حسینی، همکار پژوهشی این مرکز علمی با موضوع «مسائل فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران» سخنرانی کردند.
این نشست علمی با حضور سایر استادان و پژوهشگران در سالن رشد دانشگاه گلستان با همکاری انجمن علمی علوم اجتماعی این دانشگاه و انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد.
رحمانی در این سخنرانی ابتدا به رسالت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در فهم و ارزیابی و سیاست گذاری آموزش عالی ایران و اهمیت این نشست های استانی اشاره کرد و گفت: مساله امروز ما توجه به وجه تربیتی و فرهنگی آموزش عالی و تاکید بر دانشگاه به مثابه نهادی فرهنگی است.
نجاتی حسینی نیز به مسائل و ابعاد فرهنگی و اجتماعی دانشجویان اشاره و تاکید کرد: لازم است مساله فرهنگی و اجتماعی دانشجویان به دقت تعریف شود. در این مفهوم مسائل فرهنگی زندگی دانشگاهی و رابطه دانشگاه و جامعه اهمیت و اولویت دارد.
وی افزود: این مسائل را می توان از منظرهای مختلف بررسی کرد. مثلاً بر اساس نوع دانشگاه یعنی دولتی، آزاد، پیام نور و علمی- کاربردی و ماهیت مسائل اجتماعی و فرهنگی یا اثر نظام آموزشی یعنی حضوری، نیمه حضوری و از راه دور و نوع سازمان دانشگاهی دولتی، غیرانتفاعی و خصوصی بر مسائل فرهنگی و اجتماعی اثرگذار است.
دکتر عباس کاظمی و دکتر جبار رحمانی، دو عضو هیات علمی پژوهشکده، در نشست تخصصی «وضعیت اجتماعی- فرهنگی آموزش عالی در کرمانشاه» نیز شرکت کردند.
در این نشست کاظمی با عنوان «زندگی روزمره در کلاس درس ایرانی» و رحمانی با موضوع « معرفی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و امکانات آن» روز 15 آبان ماه در سالن فرهنگ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی سخنرانی کردند.
دکتر رضا صمیم و دکتر عباس کاظمی در نشست دو روزه «مسائل محلی در زمینه ملی: سیستان و بلوچستان ماندگار یا فراموش شده؟» نمایندگان پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بودند. صمیم با عنوان « نقد رویکرد مطالعات فرهنگی در مطالعه حاشیه» سخنرانی و کاظمی به همراه دکتر محمد رضایی در «کارگاه مطالعات فرهنگی در حاشیه» تدریس کرد.
این نشست دو روزه 27 و 28 مهر ماه به همت اتحادیه انجمن های علمی علوم اجتماعی سراسر کشور با همکاری انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان در تالار ملاصدرا دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد.
 
   

 

 
  
 
 




ادامه...
 
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی است..
طراحی و پیاده سازی توسط شرکت مهندسی آتیه پرداز